Wednesday, March 21, 2012

Al-Fatihah: Ali Majod Si Penulis “Pensel Sebatang” Pula Meninggalkan Kita

Saya mengenali tokoh ini melalui sebatang pensel yang menjadi isu penting kepada seorang pelajar yang bernama Zahid. Tokoh ini telah berjaya mengangkat isu tentang sebatang pensel yang dibeli oleh Zahid daripada upah memungut getah skrap “menjadi begitu besar” dalam kehidupan seorang pelajar dan kerjaya perguruan. Pensel itu dicuri oleh Dolah Udin. Zahid mempertahankan haknya lalu bergaduh dengan si pencuri, tetapi si pencuri, kerana pandai berlakon, tidak didenda oleh Cikgu Jamal. Yang didenda ialah Zahid sendiri sehingga menumbuhkan suatu perasaan lain dalam diri Zahid, khususnya terhadap Cikgu Jamal (bacalah cerpen yang berjudul “Pensel Sebatang” karya Mohd. Ali Majod itu, kalau kebetulan saudara-saudara belum pernah membacanya). Bermula dengan sebatang pensel itu, saya mula meminati beliau (sama dengan saya menyukai Datuk Abdullah Hussain dan Allahyarham Azizi Hj. Abdullah), lalu kemudiannya saya dapat membaca cerpen beliau yang lain seperti “Lubang Udara”, “Ngayau”, “Songkokisme”, “Burung Besar”, dan lain-lain.

Kerana terjun ke dalam bidang penerbitan dan menyukai susastera, ditakdirkan Allah SWT, saya berkesempatan untuk menangani cerpen-cerpen penulis yang bernamapenakan Ali Majod ini. Beberapa orang pengarang, antaranya Allahyarham Dr. Othman Puteh dan Dr. Ramli Isin, telah menghimpunkan cerpennya di dalam beberapa buah antologi. Lalu cerpen-cerpen Ali Majod seperti “Soal Klise” dan “Kehendak Zaman” telah dipertanggungjawabkan oleh ketua saya untuk disunting atau dibaca prufnya — hal ini lebih seronok daripada membacanya sahaja. Kemudian, saya sempat menghimpunkan beberapa buah cerpennya dalam antologi mini (diterbitkan pada tahun 1996). Hal ini membuka peluang saya untuk bertemu dengannya beberapa kali. Sesungguhnya, manusia yang saya kenal melalui sebatang pensel itu sangat sederhana dan sudi untuk bekerjasama.

Perkenalan singkat boleh menjadi kekal dalam ingatan atau mungkin boleh menjadi sesingkat pertemuan itu — terpulang bagaimanakah kita menghargainya. Saya senantiasa menghargainya dan akan menyapanya lebih dahulu apabila kebetulan berpapasan dengan beliau kerana perkenalan yang singkat tidak memungkinkan beliau ingat akan diri ini. Kali akhir saya berpapasan dengannya tidak dapat saya ingat, tetapi lokasinya di DBP. Kami berbual-bual pendek dan saya takut untuk membangkitkan soal antologi cerpen mini itu kerana saya tidak pasti sama ada beliau ada menerima royaltinya.

Dan semalam, insan yang bernama Mohd. Ali Majod  —  yang karyanya dibaca oleh pelajar sama ada yang berada di peringkat menengah rendah atau di peringkat menengah tinggi; yang karyanya dibaca juga oleh penggiat-penggiat dan peminar sastera yang lain; yang karyanya pernah memenangi Hadiah Karya Sastera 1971 dan 1972, Sayembara Esso-Gapena 1980 dan 1982, Hadiah Sastera Malaysia 1986/1987; serta pernah diangkat sebagai Tokoh Cerpen Negeri Sembilan 2005; yang lewat karya-karyanya itu membuka mata dan fikiran kita tentang pelbagai aspek kehidupan  —  telah pergi meninggalkan kita untuk selama-lamanya.

Kepada anak-anak yang pernah membaca cerpen “Diari Seorang Pengawas” semasa berada di menengah rendah dahulu serta semua penggemar sastera, kita telah kehilangan sebutir lagi permata zamrud yang sejak sekian lama ikut mengangkat martabat susastera kita. Marilah kita membaca al-Fatihah untuk disedekahkan kepada roh Almarhum Mohd. Ali Majod, semoga pengajaran dalam karya-karyanya menjadi amal jariah kepadanya, dan rohnya ditempatkan oleh Allah Robbul Jalil bersama-sama dengan orang-orang yang beriman. Amin. 

CATATAN
Almarhum menderitai penyakit kejang urat saraf yang berpunca daripada kegagalan sistem imunisasi badannya untuk berfungsi seperti normal. Kerana penyakit yang dideritainya sejak setahun lalu itu, almarhum sudah tidak dapat berkata-kata/bertutur dan bergerak secara normal lagi. Tenaganya sendiri diperoleh daripada makanan yang perlu dimasukkan melalui tiub khusus yang disambung terus ke sistem usus di perutnya. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun. 

Sunday, March 18, 2012

Kerenah dari Seberang: Jangan Panik

Kerana kita (sama ada isteri mahupun suami) mengejar material untuk memenuhi keperluan semasa — rumah, kereta, pakaian berjenama, berekreasi di padang-padang golf dan spa, dsb — maka keperluan mentadbir rumah tangga sebahagian besarnya kita serahkan kepada pihak lain. Pihak lain yang dimaksudkan itu tidak lain tidak bukan ialah pembantu rumah tangga/amah selain pihak taska atau taski sendiri.
 
Pihak pembantu rumah tangga itu, jika dalam tahun-tahun 1960-an, sumber tenaganya masih diperoleh daripada sumber tempatan. Di kampung saya, arwah Penghulu Tajuddin yang saya dan adik kedua saya panggil sebagai Tok Encik itu, memiliki beberapa orang pembantu rumah — tukang kebun, tukang masak, drebar, dll — semuanya orang tempatan dan saya kira daripada kalangan kaum keluarganya jua.

Bapa saudara saya beberapa kali menukar pembantu rumah tangganya — kesemuanya daripada rakyat tempatan — Johor, Pahang, dll. Bos saya di Jabatan Umum semasa di PFB dahulu, mempunyai seorang pembantu rumah tangga rakyat tempatan yang berkhidmat dengannya melebihi tujuh tahun. Hal ini berlaku demikian kerana bapa pembantu rumahnya tidak suka anaknya bekerja di kilang.

Hal seperti itu tidak mungkin berlaku lagi sekarang ini. “Keberuntungan” bos saya itu hampir-hampir tidak mungkin dapat dinikmati oleh orang pada masa ini kerana walaupun mungkin ada ibu bapa yang tidak suka anak-anaknya bekerja di kilang, namun kebanyakan anak hari ini bukan daripada jenis yang mahu mendengar kata. Lagipun, anak-anak kini banyak yang berpendidikan tinggi. Tidak mungkin menjadi amah sesuai untuk mereka.

Kerana semua sebab yang dinyatakan itu, rakyat di negara ini mengalihkan tumpuan ke negara lain untuk mendapatkan sumber tenaga pembantu rumah tangga. Yang paling banyak menjadi pilihan mereka ialah manusia-manusia dari negara yang bersebelahan dengan negara ini — Indonesia, Filipina, dan Thailand. Negara-negara itu memiliki sumber tenaga pembantu rumah tangga yang banyak kerana tidak mampu untuk menyediakan peluang pekerjaan yang mencukupi kepada rakyatnya.

Pembantu rumah tangga Indonesia memang digemari oleh rakyat negara ini. Walaupun ada kalangan mereka yang tidak amanah — mencuri, melarikan anak majikan, malas, dsb (jumlahnya relatif kecil) — mereka tetap menjadi pilihan. Hal ini berlaku demikian mungkin kerana kebudayaan mereka (khususnya bahasa dan agama) yang sama dengan rakyat negara ini yang memerlukan khidmat mereka.

Kerana permintaan yang tinggi terhadap khidmat mereka, pihak yang membekalkan sumber tenaga itu — Indonesia, khususnya, mula bermain tarik tali. Awalnya bekalan sumber dibekukan (atas alasan penderaan wewenang yang dilakukan kepada pembantu rumah tangga rakyat mereka   itu pun jumlahnya relatifnya kecil). Susulan pembekuan itu, perbincangan demi perbincangan dibuat hingga ke peringkat tertinggi (pemimpin kedua-dua buah negara). Khabarnya, keputusan dan persetujuan telah diperoleh daripada perbincangan mereka di Lombok dahulu.

Tup-tup, ada saranan daripada pihak Indonesia yang kaya dengan sumber pembantu rumah tangga itu — bahawa mesti ada pengkhususan tugas, iaitu menjaga anak lain upahnya, masak-memasak lain upahnya, menjaga orang tua lain upahnya, dan mengemas rumah juga lain upahnya. Upah yang ditetapkan oleh pihak Indonesia untuk setiap tugas khusus itu ialah RM700.00 setiap satu. Berapakah jumlah upah bulanan yang diperoleh mereka kalau mereka dikehendaki untuk melakukan tiga jenis pekerjaan?

YAB PM khabarnya terkejut dan hairan. (Mungkin selepas ini beliau berfikir bahawa BR1M pada masa hadapan perlu diluaskan kepada isi rumah yang berpendapatan RM5000.00 juga kerana saranan dari seberang itu bakal membebankan rakyat yang laki bini terpaksa memerah keringat membangunkan negara. Tidak adil kalau rakyat yang hanya berpendapatan di bawah RM3000.00 sahaja yang beroleh bantuan itu.)

Kita tidak perlu panik sebenarnya. Seperti yang disarankan oleh teman-teman dan saudara-mara saya serta teman penulis yang telah lama menyedari kerenah dari seberang itu, kita tidak boleh lagi terlalu berihsan terhadap mereka. Dalam erti kata lain, kita perlu berkira dan bukan bermurah hati lagi seperti dahulu. Kata mereka, kalau dulu kita banyak memberi mereka secara percuma, kini segala-galanya perlu dikenakan bayaran.

Pembantu rumah tangga yang tinggal bersama-sama di rumah kita perlu dikenakan semua caj — sewa bilik, penggunaan elektrik dan air, makan minum, dsb. Caj itu hendaklah mengikut caj semasa, bukan caj belas ihsan. Jika caj sewa bilik di kawasan kita ialah RM300.00, misalnya, caj itulah yang harus dikenakan kepada mereka. Begitu juga caj untuk penggunaan elektrik dan air. Menonton TV juga harus dicaj, kata mereka. Jika mereka ditugaskan untuk memasak dan berlaku pembaziran, yang terbazir itu juga harus dicaj.

Sampai begitu sekali mereka memberikan saranan dan rasanya saranan itu tidak salah (walaupun saya sendiri tidak sampai hati untuk melakukannya demikian). Walau bagaimanapun, kerana mereka terlalu memikirkan wang, kita juga harus berfikir tentang hal yang sama. Atau jika kita bersedia, janganlah gunakan khidmat pembantu rumah tangga. Berkorbanlah. Biarkan seorang sahaja yang bekerja — suami. Isteri jaga rumah tangga!

Tuesday, March 13, 2012

Kisah Tragis Dirang: Kezaliman Manusia Durjana

Saya ikut terharu, malah isteri saya ikut menangis bersama-sama dengan Ustaz Muhammad Fauzi Mustafa pagi tadi apabila ustaz itu menyentuh perihal kematian tragis Dirang atau nama penuhnya Nurul Nadirah Abdullah. Dibunuh dan dibakar (sebelumnya mungkin diculik/dilarikan) merupakan perbuatan zalim dan tidak berperi kemanusiaan yang tidak mungkin dilakukan oleh orang yang siuman fikirannya. 

Ustaz Muhammad Fauzi dalam tazkirahnya lewat stesen KLFM pagi tadi meminta keluarga arwah Dirang berzikir tatkala berdepan dengan musibah ini. Saya bersetuju dengan beliau bahawa ibu bapa harus mengawasi anak-anak mereka serapat-rapatnya pada setiap ketika — tidak membiarkan anak-anak mereka bersendirian ke mana-mana sahaja sebaliknya hendaklah senantiasa menemani mereka.

Beliau memberikan contoh, dirinya sendiri senantiasa menghantar dan mengambil anak-anaknya di sekolah bagi memastikan keselamatan anak-anaknya. Saya yakin bahawa beliau bukan hendak menyalahkan sesiapa. Saya sendiri merasakan bahawa ibu bapa tidak harus membiarkan atau membenarkan anak-anak yang berusia sepuluh tahun apatah lagi lima tahun untuk pergi ke mana-mana secara bersendirian.

Ustaz Muhammad Fauzi turut menyelitkan sepotong hadis daripada Rasulullah SAW tentang perlunya kesabaran dalam meladeni kerenah anak-anak perempuan:

“Sesiapa yang memiliki tiga orang anak perempuan, lalu dia bersabar dengan kerenah, kesusahan, dan kesenangan mereka, nescaya Allah SWT akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kelebihan rahmat-NYA untuk mereka.” Seorang lelaki bertanya, “Juga untuk dua anak perempuan wahai Rasulullah?” Sabda baginda, “Juga untuk dua anak perempuan.” Seorang lelaki lagi berkata, “Atau untuk seorang wahai Rasulullah?” Rasulullah SAW menjawab, “Juga untuk seorang.”
(Hadis Riwayat Ahmad dan al-Hakim)

Kita menerima hakikat bahawa tragedi yang berlaku itu merupakan qadar dan qadak Allah SWT. Kalau kita membaca al-Quran dan menyemak maksud ayat 22, surah al-Hadid, akan kita temukan penyataan Allah SWT:

“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa-apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) akan apa-apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka akan tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.

Hal ini bermaksud bahawa hakikat nasib yang menimpa diri Adik Dirang itu telah berada dalam pengetahuan dan merupakan perencanaan Allah SWT jua dan Dia tinggal hendak melaksanakannya sahaja. Yang diletakkan di pundak kita oleh Allah SWT daripada musibah itu ialah kita dikehendaki-Nya bersabar, tabah, serta meredhoinya. Selanjutnya, sebagai hamba-Nya kita perlu memuhasabah diri.

Memang, berat mana mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, tetapi dekatilah Allah SWT dan selamilah hakikat kehidupan yang sebenarnya. Insya-Allah, kita akan beroleh ketenangan. Kepada Puan Roselyn Alan, kami sangat bersimpati terhadap Puan. Kesungguhan Puan mencari anak Puan sejak kehilangannya memperlihatkan betapa kasihnya Puan kepada anak Puan itu. Kami mengaguminya.

Tetapi Puan, kasih kita ini bersempadan, Puan. Apa-apa yang dipinjamkan kepada kita pasti akan diambil kembali oleh Pemberi Pinjam Yang Maha Penyayang itu. Dalam konteks ini, Puan, Dirang dipinjamkan oleh Allah SWT seketika kepada Puan sekeluarga serta tetangga dan sahabat handai Puan. Nasihat saya kepada Puan, kasihilah yang ada, jangan dikeluh-kesahkan apa-apa yang telah tiada. Redholah.

Tempat anak-anak seperti Dirang, seperti yang dijanjikan Allah Rabbul Jalil, pastilah di syurga, Puan. Oleh itu, Puan, selain mendoakan Puan diberi ketabahan oleh Allah SWT, kami akan memberikan tumpuan untuk berdoa kepada Allah SWT agar si pembunuh yang berhati lebih buruk daripada binatang itu berjaya diberkas oleh pihak berkuasa dan seterusnya dihukum dengan hukuman yang setimpal dengan kezalimannya. Amin.

Al-Fatihah....

CATATAN: Arwah Dirang hilang pada 1 Mac 2012. Rangka manusia yang dibakar rentung yang disahkan oleh pihak polis sebagai rangka Dirang ditemukan di ladang kelapa sawit Nusa Damai pada 8 Mac 2012. Siasatan awal pihak polis mendapati bahawa serpihan rangka manusia itu dibakar lebih daripada lima hari (daripada tarikh penemuan?). Jika begitulah yang dimaksudkan oleh siasatan pihak polis itu, hal ini bermaksud bahawa Dirang berkemungkinan telah dibunuh seawal 3 Mac 2012

Thursday, March 8, 2012

Al-Fatihah: Dato’ Ibrahim Bachik Kembali ke Rahmatullah

Terkejut juga saya apabila mendapat perkhabaran lewat FB Sdr Meor Hashim Manap bahawa tokoh muzik, Dato Ibrahim Bachik, meninggal dunia subuh tadi. Al-Fatihah.

Tokoh ini saya kenali namanya kerana beliau menjadi penerbit rancangan orkestra di RTM pada tahun-tahun 1970-an dan saya sering mengikuti rancangan itu lewat radio walaupun saya kurang gemar akan orkestra yang pada pandangan saya banyak menggunakan alat tiupan itu. Walau bagaimanapun, saya suka akan lagu-lagu yang dialunkan. Pada tempoh itu, sebenarnya saya sekeluarga lebih kenal akan nama Allahyarham Salim Bachik yang kerap berlakon dalam drama radio. Wajah Allahyarham Salim Bachik yang manis itu juga, rasanya, lebih sering muncul di akhbar berbanding dengan Allahyarham Dato  Ibrahim Bachik.

Allahyarham Dato’ Ibrahim Bachik merupakan bekas kakitangan RTM. Beliau memulakan kerjayanya di Radio Malaysia, Bahagian Melayu di Rumah Persekutuan dan kemudiannya menjadi juruhebah RTM di Angkasapuri. Beliau juga turut terlibat dalam penciptaan lagu. Lagu-lagu ciptaannya pernah didendangkan oleh Tan Sri SM Salim (“Tak Seindah Wajah”), Allahyarham Biduan Dato’ Ahmad Jais (“Doa Ikhlas Mereda Tangisan” — sangat saya minati pada tahun 1970-an dahulu), dan Allahyarhamah Biduanita Dato’ Rafeah Buang (“Kenangan di Rantau Abang”).

Allahyarham juga banyak menggubah lagu puisi. Beliaulah yang bertanggungjawab menggubah puisi “Kekasih” karya Sasterawan/Seniman Negara Dato’ Dr Usman Awang sebagai lagu. Demikian juga halnya dengan puisi “Melayu Mudah Lupa” yang pernah dideklamasikan oleh YBhg Tun Dr. Mahathir Mohamad pada awal alaf baharu dahulu.

Sebagai tokoh seni, beliau pernah menjadi Timbalan Presiden PAPITA (Persatuan Penyanyi, Pemuzik, dan Penulis Lagu Tanah Air.) Lagu gubahannya dalam filem “Bila Hati Telah Retak” telah memenangi kategori Lagu Tema Berkesan dalam Festval Filem Malaysia ke-4 (1983).

Kini, insan seni yang pernah menghiburkan kita telah dijemput oleh Allah, Khaliqnya, untuk menghadap-Nya. Marilah kita membacakan al-Fatihah untuk Allahyarham dan marilah kita berdoa agar Allahyarham beroleh tempat di dalam syurga bersama-sama dengan orang-orang yang beriman. Amin.

Takziah diucapkan kepada seluruh ahli keluarganya.

Banjir Kilat Landa Lembah Klang: Peringatan Allah dalam Surah ar-Rum Tidak Ditakuti

Kasihan orang/penduduk KL, lebih tepatnya Lembah Klang, hujan yang turun terus-menerus selama tujuh jam semalam telah menyebabkan berlakunya kejadian banjir kilat dan banjir besar selain tanah runtuh dan pokok tumbang yang telah menjejaskan kehidupan mereka. Orang/penduduk Lembah Klang yang paling terjejas ialah yang tinggal di Kampung Lembah Jaya Utara dan Kampung Pinggir Tiga (di sekitar Bukit Belacan, Ampang). Mereka terpaksa dipindahkan kerana banjir besar yang berpunca daripada limpahan air Sungai Klang telah melanda kampung mereka.

Orang/penduduk di Hulu Langat seperti di Dusun Tua juga tidak terkecuali. Mereka telah terputus hubungan sehingga ada yang terpaksa menyelamatkan diri di bumbung rumah kerana paras air terlalu tinggi. Di Brickfields (di Kampung Attap), seorang remaja lelaki berusia 13 tahun meninggal dunia sebagai akibat tanah runtuh yang berlaku di belakang rumahnya. Banjir kilat turut melanda Jalan Peel, Kampung Baru, Keramat Luar, Bangsar, Jalan Syed Putra serta Kampung Melayu di Subang. Kesesakan yang berlaku di jalan raya semalam sangat teruk.

Mujurlah saya sempat keluar dari kota raya Kuala Lumpur sekitar jam 5.30 petang semalam untuk pergi ke Bandar Baru Ampang (bermalam di rumah adik ipar). Jikalau terlewat, entah berapa lamalah saya akan disajikan jem tanpa roti. Sekitar jam 9:30 malam, kebetulan saya berada berhampiran Bukit Belacan untuk makan malam. Semasa makan, bunyi siren kecemasan bersilih ganti — siren pihak Bomba dan Penyelamat, polis, dan ambulans. Saya menduga bahawa telah berlaku kejadian tanah runtuh di situ, tetapi yang lain mengatakan banjir kilat. Mereka betul.

Jumlah orang/penduduk yang mengalami kerugian harta benda daripada kejadian hujan tujuh jam itu pula bukan sedikit. Ada yang kenderaan mereka ditenggelami air, ada pula yang perkakas rumah mereka ditenggelami air, tetapi yang paling mengejutkan, ada orang yang kehilangan rumah kerana rumah mereka dihanyutkan air (di sekitar Bukit Belacan). Bagaimanakah rupa rumah itu hingga mampu dibawa oleh air — rumah batukah atau rumah papan? Marilah kita berdoa agar mereka yang terlibat diberi kekuatan semangat dan iman untuk mendepani musibah itu.

Terowong SMART yang belanja pembinaannya mencapai RM1.9 bilion itu masih tidak dapat membantu untuk mengatasi masalah banjir kilat di KL sepenuhnya. Hujan untuk tempoh tujuh jam ternyata menjadi beban kepada SMART untuk melencongkan air dalam isi padu yang banyak. Walau bagaimanapun, kita harus bersetuju bahawa tanpa kewujudan terowong itu, banjir yang menimpa kota raya Kuala Lumpur semalam dan beberapa siri kejadian banjir kilat sejak terowong itu mula beroperasi pada Januari 2007 dahulu pasti sangat buruk dan lebih menyusahkan penduduk kota itu.

Jadi, apakah alternatif kita? Banyak pihak yang berkata bahawa kaedah paling ampuh untuk mengatasi masalah/musibah ini adalah dengan cara mengekalkan kewujudan kawasan hutan (walaupun kelihatan sudah terlambat). Bagaimanakah rupa Bukit Belacan (Kampung Lembah Jaya Utara, misalnya) 15-20 tahun yang lalu berbanding dengan rupanya sekarang? Hutan batu (rumah teres dan rumah pangsa) telah mengambil alih hutan pokok di situ dan natijah daripada keadaan itu antaranya adalah seperti yang berlaku semalam — berlakunya banjir besar di situ.

Semua orang yang terlibat dalam hal pembangunan dan petempatan serta sungai dan perparitan elok “memotong jari” masing-masing supaya mereka tidak saling menuding jari. Orang awam juga patut “memotong jari” masing-masing supaya mereka tidak boleh menuding jari kepada pihak berkuasa kerana yang dilakukan oleh pihak berkuasa — membina kediaman, pusat komersial, jalan raya, dll — merupakan suatu keperluan. Jadi, kita sedang berkrisis sebenarnya, sama ada hendak mengekalkan kewujudan hutan atau memenuhi keperluan penduduk (manusia).

Selagi wang dan kemajuan material yang dihambat, selagi ada dalam diri manusia perasaan tidak cukup dan tidak puas hati, atau lebih tepatnya selagi ada manusia menghuni bumi ini, krisis ini tidak akan bernoktah. Manusia, dengan akal yang condong untuk mengaitkan kemajuan dengan ketamadunan biasanya cenderung untuk memusnahkan diri mereka sendiri dan alam yang dipinjamkan oleh Allah SWT kepada mereka. Hal ini telah ditegaskan oleh Allah SWT dalam al-Quranul Karim menerusi firman-Nya dalam surah al-Rum, ayat 41, maksudnya:

“Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa-apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang telah dilakukan oleh mereka, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).”

Adakah mereka bertaubat? 

Monday, March 5, 2012

Dakwat Kekal, Program Pemutihan, dan Peningkatan Pengundi

Rahsia di balik “persetujuan” kerajaan untuk menggunakan dakwat kekal pada PRU yang akan datang ini (telah difatwakan sebagai harus oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 11 Januari 2012 dan kemudiannya telah diwartakan oleh SPR pada 13 Februari 2012) menjadi pertanyaan kepada sebilangan orang. Pertanyaan ini timbul kerana beberapa hari sebelum PRU 2008 dahulu, kerajaan yang sama secara tiba-tiba telah menarik balik penggunaan dakwat kekal walaupun sebelumnya SPR telah menerima tuntutan BERSIH untuk menggunakan dakwat kekal dalam PRU itu.

Penarikan balik penggunaan dakwat kekal oleh kerajaan pada waktu itu telah menimbulkan pelbagai tanggapan dalam kalangan sebilangan rakyat. Alasan penarikan balik itu — kononnya polis telah mengesan adanya usaha untuk mensabotaj proses PRU di Kelantan, Kedah, dan Perlis — meragukan mereka. Mereka sebaliknya menuduh penarikan balik itu diambil untuk memastikan usaha kerajaan menggunakan khidmat pengundi hantu dan pengundi berbilang nama/klon tidak disedari oleh pihak lawan. Walau bagaimanapun, tuduhan itu “kelihatan tidak benar” kerana kalau pihak kerajaan ada menggunakan khidmat pengundi hantu dan pengundi berbilang/klon, tentu negeri-negeri Kedah, Perak, Pulau Pinang, dan Selangor tidak jatuh ke tangan pembangkang.

Di balik persetujuan untuk menggunakan dakwat kekal itu, sehingga hujung tahun 2011, ada beberapa kawasan Parlimen yang mengalami peningkatan jumlah pengundi/pemilih berdaftar yang sangat luar biasa. Seperti yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Serdang, YB Teo Nie Ching, di Hulu Selangor sahaja, jumlah pengundi berdaftarnya telah meningkat 23.2% (daripada 63,593 orang [M = 53.94%, C = 26.67%, I = 18.98%, L = 0.41%] kepada 78,370 orang. Kita tunggu peratus pecahan yang terbaharu). Di kawasan Parlimen Hulu Langat (penyandangnya YB PR/PAS), jumlah pengundi baharu di situ telah meningkat 21.7% (daripada 90,319 kepada ... kira jumlahnya sendiri). Ada beberapa kawasan Parlimen lain yang kenaikannya pengundi baharunya begitu mendadak seperti Selayang dan Serdang.

Ada orang yang mengaitkan kenaikan ini dengan program pemutihan PATI oleh KDN — daripada dicadangkan untuk dihantar pulang ke negara asal, pendatang asing ini telah diberi status warga negara dan dilayakkan untuk mengundi (beberapa pembongkaran, seperti kes Mismah, telah dilakukan dan rujuklah kepada pembongkaran itu). Orang-orang ini berandaian bahawa, setelah dilayakkan untuk mengundi, pihak kerajaan dengan bantuan SPR, telah menempatkan “warga negara baharu” itu di kawasan-kawasan kritikal, seperti di Hulu Langat, Serdang, Selayang, dan sebagainya. Jadi, jika hanya bersandarkan pembongkaran tersebut, sebab-musabab berlakunya peningkatan jumlah pengundi berdaftar di Hulu Selangor yang banyak estet itu tidak sukar untuk kita jelaskan.

Persoalannya, tergamakkah kerajaan menggadaikan negara dengan mewarganegarakan pendatang asing bagi membolehkan pendatang asing itu menjadi pengundi? (Rata-rata pendatang asing itu pula hanya merupakan buruh, bukannya profesional seperti di Singapura itu.) Tuduhan yang dikenakan oleh pihak-pihak terbabit kepada pihak kerajaan itu sebenarnya amat berat. Walau bagaimanapun, bagi sebilangan orang, kalau kuasa yang menjadi perkiraan penting di pihak kerajaan, perbuatan mewarganegarakan pendatang asing itu bukanlah sesuatu yang aneh.

Banyak pihak yang merasakan bahawa dengan adanya penggunaan dakwat kekal pada PRU akan datang, hal yang berkaitan pengundi hantu dan pengundi berbilang/klon tidak lagi menjadi isu besar kepada seteru kerajaan sekarang. Isu besar yang dihadapi oleh seteru kerajaan sekarang ialah hal yang dibongkar oleh orang seperti YB Teo Nie Ching ini dan sebelum itu oleh YB Tan Kok Wai (YB Cheras) serta sebelum ini oleh pihak PAS dan lain-lain. Kalau hal yang dibongkar itu betul, bagaimanakah mereka hendak mendepani dan menanganinya pada hari pengundian kelak?

Sebagai tambahan, dengan nasib yang menimpa YB DS Anwar Ibrahim semasa hendak berceramah di Semberong bulan lalu, nasib yang menimpa puterinya, Nurul Izzah di Pahang, serta nasib Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ), Lee Kee Hiong yang mendakwa telah dikasari di luar SRJK (C) Bandar Sungai Long semasa lawatan PM baru-baru ini, orang menggambarkan bahawa akan berlaku satu lagi kemungkinan pada PRU akan datang — gejala kesamsengan. Adakah unsur samseng akan digunakan oleh pihak-pihak tertentu pada PRU akan datang dan jika digunakan, apakah tujuannya? Nazubillah, kita berdoa agar Allah Yang Maha Penyayang melindungi kita daripada musibah itu. Lagipun, polis kita cekap, berani, dan amanah. Mereka tidak akan membiarkannya berlaku. 

Friday, March 2, 2012

Tol Saga: Pengurangan 50% Itu Jangan Berhenti di Situ Sahaja

Beban bayaran tol yang ditanggung pengguna di laluan Lebuh Raya Saga sudah berkurangan 50% — daripada RM2.00 atau RM3.80 kepada RM1.00 dan RM1.90 sahaja sekarang. Terima kasih diucapkan kepada YAB PM yang pemurah itu.
 
Beban bayaran tol (RM0.80) yang kutipannya diwakilkan kepada PLUS (bagi laluan Sungai Besi-KL melalui Lapangan Terbang TUDM) bilakah pula akan dihapuskan? Kalau terhapus, kami yang dari Kajang hanya perlu membayar RM1.00 sahaja.

Tengok-tengokkanlah hal ini juga, YAB PM. Beban itu tidak adil. Pengguna yang hendak ke Subang Jaya dan Shah Alam, melalui KESAS dari Tol Sungai Besi membayar tiga kali sebenarnya — satu untuk PLUS, satu untuk pewakil tadi, dan satu lagi untuk KESAS. Puhhh!

Walhal, laluan yang digunakan mereka (yang ke Shah Alam dan Subang Jaya sebelum sampai ke simpang masuk KESAS dari Tol Sungai Besi tadi), 1 km sahaja. Yang hendak ke KL pun, ada yang membayar tiga kali — satu untuk PLUS, satu untuk pewakil tadi, dan satu untuk SMART. Kalau mereka memilih untuk menggunakan Lebuh Raya NPE, sama juga halnya.

Orang boleh kata, carilah jalan alternatif kalau tidak mahu bayar tol? YAB PM jangan layan orang yang berkata begitu. Kami sudah ada alternatif, iaitu pihak yang berjanji hendak menghapuskan tol. Walaupun belum tentu, tetapi mereka berjanji. Sedangkan YAB PM yang sedang berkuasa tidak berusaha ke arah itu.

Jadi, manakah yang lebih baik — memilih pihak yang memerintah, tetapi tidak mahu menghapuskan tol atau memilih pihak yang berjanji akan menghapuskan tol kalau mereka mermerintah. Perbuatan itu bukan perjudian, tetapi percubaan.

YAB PM tentu sangat sedar bahawa pengusaha lebuh raya mengaut untung berganda-ganda, malah rasa saya jauh melebihi unjuran yang ada dalam perjanjian mereka. Rasa saya juga, mereka jugalah yang menentang kempen perkongsian kereta yang pernah diusahakan kerajaan dahulu.

Cuba-cubalah usahakan hal ini, YAB PM. Insya-Allah, kesungguhan, keikhlasan, keprihatinan, dan kemurahan hati YAB PM akan berbalas.

Thursday, March 1, 2012

PAS dengan Parti Lain Sama Sahajakah?

Datuk Ir. Phahrolrazi Mohd. Zawawi ialah ADUN Pengkalan Kundur (dalam Parlimen Kuala Kedah) sejak tahun 2008. Dalam parti (PAS), beliau ialah Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Kedah selain menjadi Yang Dipertua PAS Kawasan Kuala Kedah.

Dalam pentadbiran negeri Kedah, Datuk Ir. Phahrolrazi merupakan “bekas” Pengerusi Eksko Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga.

Walau bagaimanapun, selepas hampir empat tahun berada dalam pentadbiran, Datuk Ir. Phahrolrazi telah tidak dilantik (sehingga kini) sebagai eksko kerajaan negeri lagi. Hal ini berlaku demikian kerana khabarnya beliau tidak mahu dirinya dilantik lagi.

Walau bagaimanapun, khabarnya PAS Pusat telah “menitahkan” YAB MB Kedah, Dato’ Seri Azizan Abdul Razak, melantik Datuk Ir. Phahrolrazi sebagai eksko semula. YAB MB seperti bersetuju, tetapi lain pula ceritanya dengan Datuk Ir. Phahrolrazi.

Beliau khabarnya bersetuju untuk menerima jawatan eksko itu, tetapi dengan syarat yang tertentu. Tindakan Datuk Ir. Phahrolrazi itu menjuruskan orang untuk berandaian bahawa “dirinya sangat penting dan sangat diperlukan”.

Dalam pelantikan eksko yang baharu pada Selasa lalu, Datuk Ir Amiruddin Hamzah telah dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air, Tenaga, Industri dan Pelaburan.

Siapakah Datuk Ir Amiruddin Hamzah? Beliau ialah ADUN Anak Bukit yang berada dalam Parlimen yang sama dengan Datuk Ir. Phahrolrazi — Kuala Kedah. Beliau juga Timbalan YDP PAS Kuala Kedah (timbalan Datuk Ir. Phahrolrazi).

Kerana Datuk Ir. Amiruddin timbalannya, Datuk Ir. Phahrolrazi telah meminta (mengarahkan?) Datuk Ir Amiruddin memperlihatkan sokongan kepadanya — letakkan jawatan eksko yang baru diangkatsumpahkan baru-baru ini!

Permintaan itu, khabarnya, selari dengan usul PAS Kuala Kedah pada 17 Februari lalu —kedua-dua ADUN dalam Parlimen Kuala Kedah (Datuk Ir. Amiruddin dan Mohd Nasir Mustafa) tidak perlu menerima jawatan eksko sebagai tanda sokongan terhadap YDP mereka (Datuk Ir. Phahrolrazi).

“Jika Amiruddin mahu menyokong saya, beliau patut berhenti (sebagai eksko). Jika dia mahu terus kekal sebagai ahli eksko, dia akan terasing dalam kawasan ini,” demikian Datuk Ir. Phahrolrazi berkata (sumber: Mstar).

Hal-hal seperti ini menyebabkan saya dan banyak kawan saya tertanya-tanya? Apakah perjuangan pemimpin PAS di Kedah (dan di negara ini) yang sebenarnya — jawatankah (seperti parti lain) atau benar-benar hendak membangunkan rakyat bersama Islam?

Mengapakah Datuk Ir. Phahrolrazi atau sesiapa sahaja dalam PAS tidak berbuat bising tentang hal ini seputar dalam parti sahaja? Mengapakah perlu bising-bising sehingga pemimpin dalam PAS mula dilihat sama sahaja dengan parti lain oleh masyarakat.

Sebaik-baiknya, demi parti dan Islam, Datuk Ir. Phahrolrazi tidak perlu “keras” terhadap YAB MB. Beritahu MB, “Saya tidak mahu kerana pendekatan kita dalam pentadbiran berbeza” kemudian panjangkan pendirian itu kepada PAS Pusat.

PAS Pusat pula janganlah “melatah”. Hormatilah keputusan Datuk Ir. Phahrolrazi dan keputusan YAB MB sendiri itu dengan lapang dada, bukannya “memaksa” YAB MB memilihnya semula sehingga YAB MB serba salah dan Datuk Ir. Phahrolrazi kelihatan seperti “besar kepala”.

Saya sudah mula mempercayai kata-kata beberapa orang teman — bahawa sesiapa pun orang dalam parti yang kemudiannya terpilih sebagai pemimpin politik, sama sahaja — semuanya menginginkan jawatan dan berpolitik untuk jawatan!

Saya menyokong YAB MB Kedah? Saya tidak tahu, tetapi selalunya kalau seorang pekerja tidak menyukai bossnya, dialah yang kena berhenti ... dan kemudian mencari boss lain. Tidak mungkin boss akan berhenti kerana tidak menyukai seorang pekerjanya.