Tuesday, August 25, 2009

Minit-minit Terakhir Permatang Pasir

Hari ini, bermula jam 8:00 pagi, para pengundi di DUN N11 Permatang Pasir berarak ke pusat-pusat pembuangan undi untuk menunaikan tanggungjawab memilih calon baharu bagi mewakili mereka bagi tempoh mungkin sehingga tahun 2012 (insya-Allah).

DUN N11 Permatang Pasir terletak dalam Parlimen P044 Permatang Pauh yang merupakan kubu tradisi Ketua Umum Pakatan Rakyat dan Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim. DUN itu telah masuk penggal yang ketiga dikuasai oleh PAS yang dalam politik Persekutuan, masih berperanan sebagai pembangkang.

Dalam konteks ini, diperintah oleh PAS bermakna menurut pemahaman UMNO-BN, kawasan itu ketinggalan daripada segi pembangunan. Hal ini diakui sendiri oleh calon UMNO-BN, Rohaizat Othman. Menurut beliau, BN memang berhasrat untuk membantu rakyat kawasan itu menikmati pembangunan. Jika memang, mereka akan menyediakan pelbagai kemudahan asas dan infrastruktur serta keperluan lain yang diperlukan.

Jika pemahaman ini (pemilih/pengundi ketinggalan daripada segi pembangunan) benar, bersediakah pemilih/pengundi di kawasan itu mengalihkan sokongan mereka kepada UMNO-BN supaya pembangunan dapat dinikmati mereka? Beralih untuk menikmati pembangunan bermakna sebahagian daripada 11 004 (65.5%) orang penyokong PR yang menyokong PAS pada PRU 12 lalu perlu mengorbankan pegangan dan keyakinan mereka yang selama hampir tiga penggal berturut-turut sangat setia menyokong PAS.

Saya tidak fikir hal ini (penyokong PR-PAS mengalihkan sokongan mereka demi pembangunan) akan memenangkan UMNO-BN. Hal ini demikian kerana, dengan alasan yang sama, Manek Urai di Kelantan (99.9% pemilih/pengundinya ialah Melayu) masih gagal dirampas oleh UMNO-BN.

Jumlah pemilih/pengundi di Permatang Pasir ialah 20 290 orang. 72.36 % daripada mereka Melayu, 25.86% Cina, 1.63% India, dan 0.16% bangsa lain. Mungkin UMNO-BN dapat menarik 50% daripada pemilih/pengundi Melayu untuk menyokong mereka, tetapi UMNO-BN tidak mungkin akan mendapat peratusan yang sama daripada kalangan pemilih/pengundi Cina. Diyakini 60%-70% pemilih/pengundi Cina akan menyokong PAS-PR. Isu Ong Tee Kiat (MCA-BN) dalam masalah PKFTZ ada peranannya dalam mempengaruhi hati mereka.

Yang mungkin akan menyebabkan PAS-PR kalah ialah sikap ambil mudah penyokong mereka. Seperti alasan yang digunakan orang kuat program realiti terkenal tanah air, Akademi Fantasia. Apabila ada pelajar favourite yang tersingkir, alasan yang diberikan ialah pengundi tidak mengundi pelajar itu kerana mereka terlalu yakin dengan tingginya peratusan undi yang diperoleh oleh pelajar terbabit. Nasib yang sama mungkin boleh menimpa calon PAS-PR jika pemilih/pengundi memiliki sikap yang sama dengan pengundi dalam program realiti itu – tidak perlu keluar mengundi kerana calon PAS-PR pasti akan menang!

Ada pihak yang meramalkan PAS-PR akan menang dengan majoriti di bawah 1 000. Saya meramalkan PAS-PR akan menang dengan majoriti lebih daripada 1 000. Tetapi, dengan kaedah yang “halimunan” sifatnya (seperti di Manek Urai menurut dakwaan sesetengah orang), UMNO-BN mungkin akan menang.

Sebagai bacaan, mari kita lihat beberapa fakta tentang PRK DUN N11 Permatang Pasir ini:

  • Rohaizat Othman (UMNO-BN) ialah Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh. Beliau berkelulusan undang-undang dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
  • Salleh Man (PAS-PR) ialah Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang. Beliau berkelulusan Pengajian Islam dari Universiti Malaya.
  • Kedua-dua calon yang bertanding tidak akan membuang undi pada hari ini kerana mereka bukan pemilih berdaftar di kawasan itu.
  • Pengundian bermula dari jam 8:00 pagi dan berakhir pada jam 5:00 petang.
  • Keputusan akan diketahui selepas jam 8:00 malam.
  • PRK berlangsung dalam bulan puasa dan semasa H1N1 sedang menggila.

Nasihat saya kepada pengundi, orang Melayu yang majoriti di kawasan itu mesti pandai “membaca” hakikat politik dan mesti pandai berpolitik. Nasihat saya kepada kedua-dua parti yang bertanding, fahamilah erti demokrasi yang sebenarnya – berbalahlah semasa berkempen tetapi bersatulah selepas itu.

No comments:

Post a Comment