Wednesday, September 22, 2010

Dua Lagi Orang Hilang Dikaitkan dengan Suspek Utama Pembunuhan Datuk Sosilawati

Pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang rakannya dikategorikan sebagai kejam bukan sahaja disebabkan oleh cara mereka dibunuh, tetapi juga kerana pembunuhan itu telah memisahkan mereka dengan kaum keluarga dan sahabat handai mereka dengan cara yang tidak sepatutnya. Memang betul bahawa kematian telah ditentukan oleh Allah SWT, tetapi melupuskan mayat sehingga tidak dapat ditatap atau diberi penghormatan untuk kali terakhir oleh kaum keluarga dan sahabat handai sangat tidak berperi kemanusiaan.

Hari ini Berita Harian melaporkan bahawa ada satu lagi kes orang hilang (yang melibatkan dua orang individu) yang berkemungkinan besar ada kaitannya dengan suspek utama kes pembunuhan Sosilawati ini. Dua orang individu itu, Shafik Abdullah, 37 tahun (seorang kontraktor), dan sahabat baiknya disahkan sebagai hilang selepas bertemu dengan suspek utama kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik itu. Kedua-dua mereka hilang sejak April 2010 lalu selepas dipercayai menemui peguam berkenaan di satu lokasi di ibu negara atas urusan perniagaan.

Modus operandi kehilangan kedua-dua orang sahabat itu (dipercayai rakan kongsi dalam perniagaan batu permata) hampir sama dengan kehilangan jutawan kosmetik itu. Berdasarkan modus operandi itu, kedua-dua mangsa memberitahu keluarga masing-masing bahawa mereka hendak pergi ke suatu tempat untuk bertemu dengan seseorang (peguam), dipercayai suspek utama kes Sosilawati, atas urusan perniagaan sebelum kedua-duanya hilang. Telefon bimbit mereka tidak dapat dihubungi dan kemudiannya polis menemukan kereta jenis Honda Stream milik Shafik di sebuah kondominium di ibu negara Mei lalu selepas keluarga mereka membuat laporan polis.

Kehilangan itu sudah pasti menyebabkan isteri dan kaum keluarga kedua-dua orang mangsa yang hilang itu ternanti-nanti dan tertanya-tanya akan nasib insan yang hilang itu. Lima bulan berada dalam keadaan yang tidak pasti sudah tentulah mendera dan menekan perasaan kaum keluarganya. Alangkah zalimnya perlakuan orang yang melakukan perbuatan yang seumpama ini!

Cuma, kerana barangkali mereka berdua tidak berprofil tinggi, kehilangan mereka mengambil masa berbulan-bulan untuk dikaitkan dengan kejadian pembunuhan.

No comments:

Post a Comment