Friday, September 9, 2011

Pandak Endut dan Ahmad Indera

BUKAN sedikit daripada kita yang pernah menderitai susah payah dan jerih-perih semasa penjajah menguasai negara ini. Di pihak yang lain, bukan sedikit pula bilangannya yang hanya mengetahui dan “merasai” penderitaan rakyat zaman penjajah itu melalui pembacaan dan penceritaan oleh datuk nenek serta ibu ayah kita.

Oleh hal yang demikian, kita harus bersyukur kepada Ilahi kerana Dia telah menanamkan kesedaran dalam hati rakyat zaman itu bagi berjuang untuk mengusir penjajah yang telah merampok hasil mahsul negara kita dengan terang-terangan. Sebagai hasil kesedaran dan perjuangan mereka yang ikhlas itulah kita akhirnya bebas daripada penjajahan.

Bagi sesetengah pihak, termasuk saya sendiri, yang lebih penting daripada perjuangan rakyat pada zaman itu ialah, saya tidak berasa malu kerana bangsa saya tergolong sebagai bangsa yang berani, berpendirian, dan berkesedaran tinggi. Keberanian, pendirian, dan kesedaran mereka itu setara dengan keberanian, pendirian, dan kesedaran bangsa di negara lain yang pernah menjadi mangsa penjajah.

Maka, apabila ada orang yang mempertikaikan keberadaan dan ketuanan Melayu di bumi yang asalnya bernama Tanah Melayu ini, saya dengan mudah akan mengungkit hal ini kerana yang kita ketahui, hanya insan yang bernama seperti si Putum, Pandak Endut, Dato’ Maharajalela, To’ Sagor, To’ Bahaman, Mat Kilau, To’ Janggut, Mat Salleh, Abdul Rahman Limbong, Dol Said, dll sahajalah yang berjuang untuk mengusir penjajah sedang Ghee Hin dan Hai San hanya berebut kawasan yang menjanjikan kekayaan!

Apakah bezanya perjuangan insan-insan seperti si Putum dll ini dengan perjuangan orang yang menjadi komunis?

Sangat jelas bahawa insan seperti si Putum dan lain-lain berjuang untuk mengusir penjajah yang memandai-mandai mengatur hidup rakyat di negara ini. Orang yang menjadi komunis, selain berjuang untuk mengusir Jepun dan Inggeris, mereka berjuang untuk menguasai negara ini dan menyebarkan ideologi mereka – komunisme! Apakah komunisme? Salah satu daripadanya ialah hak kesamarataan dan yang paling berbahaya ialah mereka tidak bertuhan!

Ahmad Indera? Saya bersetuju dengan Haji Mat Sabu bahawa Mat Indera ialah salah seorang pejuang tanah air kerana dia terlibat untuk mengusir British dari negara ini dengan menyerang polis British. Yang saya tidak setuju ialah wadah yang dipilih oleh Ahmad Indera untuk mengusir British – PKM (Parti Komunis Malaya)!

Kalau kita berpatah balik pada tahun 1875 (tahun JWW Birch, si wakil penjajah British, dibunuh), kita akan mengetahui kewajaran tindakan Ahmad Indera menyerang polis British. Pada tahun itu (1875), beberapa waktu sebelum pembunuhan Birch, suatu perisytiharan telah dikeluarkan oleh pihak British dan ditampal di Pasir Salak.

Siapakah orang yang menampalnya? Mat Arshad! Apakah tanggapan orang-orang Melayu Perak terhadap Mat Arshad? Tali barut British! Apakah yang terjadi kepada Mat Arshad? Dibunuh oleh Pandak Endut! Apakah tanggapan orang Melayu Perak dan orang Melayu di Malaysia secara keseluruhannya pada masa ini terhadap Pandak Endut? Pejuang tanah air, pembela pertiwi!

Antara Pandak Endut dengan Mat Arshad, siapakah yang lebih kita hargai perjuangannya?

Inilah masalahnya. Di satu sisi, kita mengangkat dan mengiktiraf keberanian insan yang membunuh tali barut British itu sebagai pejuang tanah air, pembela pertiwi, tetapi di sisi yang satu lagi, kita mengangkat orang yang menjadi polis British sebagai pejuang tanah air, pembela pertiwi manakala yang mencuba untuk menghapuskan askar British itu sebagai petualang negara.

Semasa saya belajar di sekolah rendah dahulu, propaganda British yang meletakkan insan seperti To’ Sagor, Dato’ Maharajalela, dll sebagai penderhaka masih disebarluaskan. Dalam buku Sejarah pada tempoh itu, mereka masih dicop sebagai penderhaka! Saya mula mempelajari Sejarah pada tahun 1972! Buku-buku teks pada waktu itu dikeluarkan oleh kerajaan yang sama dengan kerajaan sekarang.

Kesilapan itu ditukar beberapa tahun kemudian dan terus kekal hingga kini.

Adakah label yang diletakkan pada nama Ahmad Indera oleh kerajaan sekarang juga suatu kesilapan?

Sebenarnya, pembicaraan tentang sejarah bukanlah sesuatu yang menyeronokkan kalau ada yang disembunyikan.

No comments:

Post a Comment