Wednesday, February 17, 2010

Larangan Perarakan Maulidur Rasul dan Implikasinya

Mantan Mufti Perlis, Dr. Asri Zainul Abidin, seperti yang dilaporkan oleh TV Selangor berkata bahawa sebarang perarakan sambutan keagamaan yang menggunakan jalan raya dapat dianggap sebagai mengganggu ketenteraman awam dan menyusahkan pengguna beragama lain yang tidak terlibat dengan upacara itu.

Beliau menggambarkan bahawa oleh sebab perarakan (Maulidur Rasul) ini bukan amalan pada zaman Rasulullah, maka sebarang bentuk perarakan yang menggunakan jalan raya perlu dihentikan.

“Saya mencadangkan semua bentuk perarakan yang menggunakan jalan raya awam, termasuk Deepavali, Thaipusam, ataupun Maulidur Rasul hendaklah dihentikan.

“Jalan raya ini digunakan orang untuk urusan tertentu dan bukan semua agama berkongsi dengan kita. Apabila kita menggunakan jalan raya selain untuk pengangkutan, mahu berarak, ia mungkin mengganggu urusan orang.

“Ia mengganggu pengguna yang hendak ke suatu tempat, melawat orang sakit, membazir minyak orang ramai, dan seumpamanya,” katanya.

Kata-kata itu diungkapkan beliau ketika dihubungi oleh TV Selangor bagi mengulas isu kontroversi berkaitan dengan larangan perarakan Maulidur Rasul (oleh pihak kerajaan Pulau Pinang).

Ada sedikit lagi ulasan beliau tentang hal ini. Saudara saudari boleh merujuk kepada http://gigitankerengga.blogspot.com/ untuk cerita lanjut.

Yang hendak saya ulas hanyalah berkaitan alasan yang diketengahkan oleh mantan Mufti itu, iaitu perarakan seperti itu mengganggu lalu lintas. Jika perarakan Maulidur Rasul, perarakan Thaipusam, dan sebagainya dianggap sebagai menganggu lalu lintas sehingga “mengganggu urusan orang”, kita harus juga meletakkan hakikat yang sama, iaitu bahawa himpunan kenderaan yang diparkir oleh umat Islam (semasa bersolat Jumaat) dan penganut Kristian (pada pagi Ahad) sebagai mengganggu jalan raya (walaupun keadaan itu hanya berlaku sekitar 2 jam). Hal ini harus difikirkan secara kolektif.

Jangan salah sangka, sebagai umat Islam, saya tidak sama sekali bersetuju jika ada arahan oleh pihak berkuasa tempatan yang melarang kita untuk memparkir kenderaan di sisi jalan raya semasa solat Jumaat berlangsung (kerana kita memang tidak mempunyai tempat parkir kenderaan) untuk ibadat tersebut. Yang mencetuskan saya untuk mengulas hal ini ialah alasan mantan Mufti itu.

2 comments:

  1. Salam, Bro;
    Mantan itu bersetuju (dengan keputusan Kerajaan PP) kerana apa? Kerana Rasulullah tidak perlu diagung-agungkan sedemikian rupa? Kerana perarakan itu berbau bidaah? Kalau demikian, carilah alasan lain untuk merasionalkan keputusan Kerajaan PP itu.

    ReplyDelete