Thursday, September 8, 2011

Bukan Leteran, tetapi Peringatan

Puasa Ramadhan yang baru kita tinggalkan 10 hari lalu akan mendatangi kita semula (jika Allah SWT masih menghidupkan kita dan tidak “mengkiamatkan” alam ini) dalam tempoh 312 hari lagi, yakni tidak sampai setahun dari sekarang.

Puasa Ramadhan tetap bermula pada 1 Ramadhan, tetapi mengikut tahun Masihi, awal Ramadhan 1433 dijangkakan jatuh pada 21 Julai 2012. Semua orang sedar bahawa tempoh 312 hari sangat cepat berlalunya.

Dari Jumaat ke Jumaat pada zaman kita hidup ini terasa seperti dari jam 1:15 petang hingga jam 2:15 petang sekejap tadi. Malah, bau daging kambing yang dimakan sebelum solat Jumaat minggu lalu masih lagi terbau-bau sampai saat ini. Begitulah pantasnya masa berlalu.

Usahlah kita risaukan sama ada kita sempat bertemu dengan Ramadhan 1433 akan datang. Sebaliknya, marilah kita kejapkan semangat dan azam kita untuk menjadikan amal kebajikan yang kita praktikkan sepanjang Ramadhan lalu sebagai budaya kita.

Marilah kita mengenyahkan sikap hipokrit kita — meramaikan surau dan masjid hanya pada Ramadhan sahaja sedang bulan-bulan selepasnya, kita seperti “membebaskan diri daripada kongkongan” Ramadhan. Astaghfirullah....

Kegembiraan kita melawan bujukan nafsu sepanjang Ramadhan janganlah dirayakan hingga sebulan penuh Syawal. Kegembiraan itu harus dipada-padakan. Cukup-cukuplah kerana kegembiraan itu sepatutnya kita rayakan di akhirat nanti.

Jangan jadi orang bersuluk (seperti di kampung saya semasa zaman kanak-kanak saya dahulu). Apabila berasa berdosa, mereka bersuluk hingga berminggu-minggu. Keluar daripada bersuluk, mereka melakukan dosa lagi. Kemudian mereka bersuluk lagi.

Najis jangan kita ulang-ulang memijaknya!

No comments:

Post a Comment