Monday, August 15, 2011

Keputusan Kejohanan Badminton Dunia Yonex-BWF 2011

Semalam saya meramalkan bahawa ada pemain negara lain yang dapat menyekat dominasi Negara China daripada menjuarai mana-mana lima acara yang dipertandingkan dalam Kejohanan Badminton Dunia Yonex-BWF 2011 yang berlangsung di Wembley Arena, London. Walau bagaimanapun, oleh sebab saya bukan Nujum Pak Belalang, ramalan itu tidak menjadi kenyataan. Kecuali Datuk Lee Chong Wei yang dapat memaksa Lin Dan bermain dalam tiga set, semua pemain yang diramalkan dapat menyekat penguasaan Negara China itu kalah dengan permainan terus.

Hal ini bermaksud bahawa dominasi Negara China yang memenangi semua acara pada kejohanan yang sama pada tahun lalu berulang lagi pada tahun ini. Kejayaan itu lebih manis kerana kejayaan mereka itu diperoleh dengan mengalahkan pemain dari negara lain, kecuali dalam acara beregu wanita yang mempertemukan pasangan dari negara yang sama. Mereka ternyata begitu mantap dan sukar untuk digugat oleh mana-mana pemain. Harapan yang kita gantungkan pada Datuk Lee Chong hampir menjadi kenyataan apabila beliau kalah tipis kepada seterunya, Lin Dan dengan keputusan 22-20, 14-21, 21-23.

Sebelum itu, China sudahpun memenangi acara beregu wanita yang mempertemukan kedua-pasangan dari Negara Tembok Besar itu. Dalam perlawanan itu, Wang Xiaoli-Yu Yang mengalahkan Tian Qing- Zhao Yunlei dengan keputusan 22-20, 21-11.

Dalam acara perseorangan wanita pula, hajat Cheng Shao Chieh dari Taiwan untuk mengalahkan Wang Yihan tidak menjadi kenyataan. Pemain Taiwan yang digelar sebagai si “Pembunuh Gergasi” dalam kejohanan kali ini itu akur pada kehebatan Wang Yihan yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan misi kejayaan negaranya dengan keputusan 21-15, 21-10.

Dalam acara beregu campuran, impian Chris Adcock-Imogen Bankier (England/Scotland) untuk menjinakkan Zhang Nan-Zhao Yunlei tidak menjadi kenyataan. Pasangan British itu kalah kepada pasangan Negara China itu dengan keputusan keputusan 21-15,21-7.

Melihat kepada permainan Ko Sung Hyun-Yoo Yeon Seong dari Korea Selatan semasa menentang Koo Kean Kiat-Tan Boon Heow (Malaysia) pada peringkat suku akhir dan Mahammad Ahsan-Bona Septano (Indonesia) pada peringkat separuh akhir, saya berasa yakin bahawa pasangan Korea Selatan itu akan bergelar sebagai juara beregu lelaki. Walau bagaimanapun, keyakinan saya itu terkubur apabila mereka dijinakkan oleh Cai Yun-Fu Hai Feng dalam permainan terus, iaitu dengan keputusan 18-21, 14-21.

Pada tahun hadapan, kejohanan ini tidak akan diadakan kerana pihak BWF akan memberikan tumpuan terhadap Sukan Olimpik yang turut mempertandingan permainan badminton. Kejohanan ini hanya akan diadakan semula pada tahun 2013. Pada waktu itu, Datuk Lee Chong Wei sudah berusia 31 tahun!

Datuk Lee Chong Wei memang hebat, tetapi ternyata bahawa beliau tidak sehebat Taufik Hidayat dan Lin Dan. Kedua-dua pemain itu, selain memenangi pelbagai kejohanan terbuka seperti Datuk Lee Chong Wei, pernah mengecap kejuaraan dalam Sukan Asia, Sukan Olimpik, Kejohanan Dunia, dan Piala Thomas sendiri. Sebaliknya, Datuk Lee Chong Wei masih kempunan untuk menjadi juara dalam keempat-empat kejohanan itu.

Taufik Hidayat menjadi juara Sukan Asia sebanyak dua kali (2002 dan 2006), Sukan Olimpik sekali (2004), Kejohanan Dunia sekali (2005), dan Piala Thomas dua kali (2000 dan 2002). Lin Dan pula menjadi juara Sukan Asia sekali (2010), Sukan Olimpik sekali (2008), Kejohanan Dunia empat kali (2006, 2007, 2009, dan 2011), dan Piala Thomas (2004, 2006, 2008, dan 2010) selain memenangi Piala Sudirman (2005, 2007, 2009, dan 2011) dan Kejohanan Asia (2010 dan 2011).

Masa semakin suntuk untuk Datuk Lee Chong Wei menjadi juara dalam mana-mana empat kejohanan itu. Negara ini pula masih terkial-kial untuk mencari penggantinya. Kita tunggu sahajalah.

No comments:

Post a Comment