Tuesday, September 13, 2011

Kisah Ibnu Sabu dan Ibnu Kling

LAPORAN

Mantan Ketua Polis Negara, Yang Berbahagia Tun Mohd. Haniff Omar, telah mengadakan pertemuan dengan Yang Berhormat Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein baru-baru ini. Selepas pertemuan itu, mantan Ketua Polis Negara itu menyatakan pandangan (pendirian)nya tentang Ibnu Sabu (serta kenyataan yang dilafazkan oleh Timbalan Presiden PAS itu tentang Mat [Ahmad] Indera).

Menurut mantan KPN itu, Ibnu Sabu tidak perlu di“ISA”kan berikutan kenyataannya meng“hero”kan Ahmad Indera itu. Alasan mantan itu ialah kenyataan Ibnu Sabu itu tidak mengancam keselamatan negara. Walau bagaimanapun, oleh sebab kenyataan Ibnu Sabu itu telah menyebabkan banyak pihak terperanjat, cemas, dan marah, maka menurut mantan KPN itu, Seksyen 505 Kanun Keseksaan (kesalahan melibatkan kenyataan yang mendatangkan khianat awam) boleh dikenakan terhadap Ibnu Sabu.

“Akta Hasutan juga boleh digunakan sebab dia (Ibnu Sabu) kata, kalau PAS berkuasa, dia akan ubah sejarah. Ada implikasinya kalau kita teliti perkara ini secara mendalam kerana di situ terdapat bibit-bibit hasutan,” kata mantan KPN itu lagi. Malah, beliau mendapati Ibnu Sabu tidak memperlihatkan penyesalan daripada kenyataan yang dilafazkannya itu.

“Dia sudah jauh tersilap daripada segi fakta dan daripada segi sentimen. Saya nyatakan perkara ini kerana saya tengok dia tidak menyesal, yang mana kalau dia menyesal, dia akan cakap dia terlanjur,” katanya.

Sementara itu, Datuk Seri Hishammuddin merasakan bahawa interaksi beliau dengan bekas-bekas pegawai kanan polis bagi mendapatkan pandangan mereka tentang perkara berkenaan sangat penting. Beliau tidak mahu kerana disebabkan politik, orang buta sejarah sehingga boleh memecahbelahkan masyarakat,” katanya.

Begitulah kisah yang diberitakan oleh BERNAMA.

PANDANGAN

Selain kenyataan Ibnu Sabu itu, adakah kenyataan Profesor Ibnu Kling bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah oleh British, sebaliknya hanya menjadi naungan dan lindungan negara penjajah itu, turut dibincangkan dalam pertemuan antara Menteri Dalam Negeri dengan mantan KPN itu? Kalau tidak dibincangkan, akan adakah perbincangan tentang hal itu sehari dua ini?

Hal itu perlu dibincangkan juga kerana tidakkah mantan KPN itu merasakan bahawa, seperti kenyataan Ibnu Sabu, kenyataan Profesor Ibnu Kling itu juga telah menyebabkan “banyak pihak terperanjat, cemas, dan marah” dan hingga demikian Seksyen 505 Kanun Keseksaan wajar dikenakan terhadap profesor itu?

Hakikatnya, kenyataan profesor itu lebih memeranjatkan dan mencemaskan kerana melalui kenyataan itu, rakyat merasakan bahawa apa-apa yang dipelajari oleh mereka dalam mata pelajaran Sejarah dahulu dan kini ialah suatu pembohongan dan pembodohan!

Melalui kenyataan Profesor Ibnu Kling itu juga, rakyat rupa-rupanya baru mengetahui bahawa sambutan kemerdekaan yang diadakan selama ini (53 kali) sia-sia dan membazirkan wang ringgit malah memalukan mereka (kita)! Sudah tentu kita berasa malu kerana mengada-ada menyambut hari kemerdekaan (dengan perarakan yang pelbagai dan tema yang beraneka) seperti negara lain walhal “negara kita tidak pernah dijajah”!

Kalau Akta Hasutan juga boleh dikenakan terhadap Ibnu Sabu kerana Ibnu Sabu ada berkata bahawa “kalau PAS berkuasa, dia akan ubah sejarah”, maka tidak bolehkah akta yang sama dikenakan terhadap Profesor Ibnu Kling kerana beliau secara terang-terangan telah mencuba untuk mengubah sejarah! Beliau juga tidak menunjukkan penyesalannya.

Kalau dengan kenyataan Ibnu Sabu itu menyebabkan mantan KPN itu mengkategorikan Ibnu Sabu “sudah jauh tersilap daripada segi fakta dan daripada segi sentimen”, tidakkah mantan itu merasakan bahawa profesor itu juga telah melakukan perkara yang sama? Lebih buruk lagi, kenyataan Profesor Ibnu Kling (Tanah Melayu tidak pernah dijajah oleh British) itu menggambarkan bahawa kita (rakyat), termasuk Menteri Dalam Negeri, rupa-rupanya buta sejarah!

Bercakap dan bertindaklah dengan saksama.

2 comments:

  1. Sdr. Zul,

    Saya teringat akan ungkapan "Profesor Kangkung" yang diciptakan oleh Allahyarham Prof. Syed Husin Alatas untuk merujuk kepada profesor yang tidak berwibawa.

    ReplyDelete
  2. Salam, Prof,
    Hanya hendak mempertahankan apa-apa yang dikatakan oleh pihak tertentu (tuan mereka) dan yang dikatakan oleh tuan mereka itu pula salah, ada Profesor yang berwibawa sanggup "mengangkungkang" dan "mengongkangkan" kebestarian mereka.

    ReplyDelete