Monday, September 12, 2011

Tanah Melayu Tidak Pernah Dijajah

Banyak antara kita yang kenal akan tokoh yang baru-baru ini mengemukakan suatu “fakta” sejarah baharu hingga mengejutkan dan menggemparkan kita yang pernah mempelajari Sejarah – bahawa, kecuali Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu tidak pernah dijajah sebaliknya hanya dinaungi atau dilindungi oleh pihak British.

Tokoh yang bercakap itu bukan sembarangan tokoh, tetapi Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN). Dia berkata bahawa sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa Tanah Melayu akan dijajah oleh pihak British.

Kenyataan beliau itu seolah-olah menggambarkan bahawa mana-mana pihak yang berhasrat hendak menjajah sesebuah negara, hasrat mereka itu mestilah dimeterai melalui suatu perjanjian, yang antara lain isinya mestilah berbunyi, “... bahawa dengan ini kami, orang Eropah (dsb), hendak menjajah negara kalian...”.

Sebaliknya, kalau perjanjian yang dimeterai itu berisi penyataan yang lebih kurang berbunyi begini, iaitu “... dengan ini, kalian hendaklah mengaku bahawa negeri ini berada di bawah naungan dan lindungan kami...”, maka pemimpin dan isi rakyat negeri yang bersetuju dengan perjanjian itu bukan dijajah tetapi dinaungi dan dilindungi.

Saya beranggapan bahawa demikianlah kefahaman Profesor itu tentang penjajahan. Jadi, janganlah kita memarahinya. Dia menghujahkannya mengikut apa-apa yang dikatakan oleh pihak yang menjajah itu dalam perjanjian (menurut beliau Perjanjian Pangkor). Dia mungkin tidak sedar akan hakikat bahawa bahasa penjajah ialah “bahasa mulut disuap pisang, buntut dikait onak” yang selalunya kalau berhajatkan sesuatu sangat pintar “bertanam tebu di bibir mulut”.

Atau benar juga kata YAB Menteri Besar Kelantan bahawa “... orang ini tidur dalam gua begitu lama lalu sedar dan berkata-kata dalam keadaan mengigau, barangkali akibat berada dalam usus penjajah begitu lama...”.

Tidak lama lagi bergelar Sirlah dia.

2 comments:

  1. org ni saja-saja cakap, asal dpt bidas apa yg dicakap pembangkang. kesian dia sbb dia tk dpt sokongan amno, dpt sokongan che det saja.

    ReplyDelete
  2. Salam, Anon,
    Hmmm.Profesor tak kanlah begitu cara fikirnya?

    ReplyDelete