Friday, November 11, 2011

Ayam Tak Halal, Ba Kut Teh Pula Halal?

Ba Kut Teh bukan makanan kita orang Melayu, apatah lagi orang Islam. Ba Kut Teh ialah makanan orang-orang Cina. Oleh itu, kita tidak seharusnya menikmati makanan itu kerana tenyata makanan itu ada unsur tidak halal, demikian kata teman saya.

Walau bagaimanapun, sebelum kita mengatakannya tidak halal, kita perlu faham akan makanan ini. Apakah Ba Ku Teh yang sebenarnya? Ba Kut Teh ialah sejenis sup. Menurut teman Cina saya, Ba Kut itu bermaksud “tulang daging”.

Dalam konteks orang Cina, tulang daging yang lazim dijadikan sebagai sup ialah tulang khinzir@babi. Walau bagaimanapun, tulang-tulang binatang yang lain pun — lembu, kerbau, kambing, ayam — kata beliau, boleh dijadikan sebagai sup juga.

Seperti sup yang lazim kita makan, Ba Kut Teh juga memerlukan rempah-ratus/herbanya sendiri. Rempah-ratus inilah (dipek) yang kedapatan terjual di pasar-pasar raya atau pasar-pasar mini di negara ini. Selalunya, rempah-ratus yang dipek ini tidak mempunyai logo HALAL.

Entah bagaimana, ada pengusaha yang meletakkan logo HALAL (bukan daripada JAKIM) pada pek itu. Pada masa yang sama, ada pula perkataan Ba Kut Teh pada pek itu. Apakah yang muncul dalam kepala kita? Ba Ku Teh = khinzir@babi = halal? Biar betul, demikian kita berfikir.

Secara umumnya, dalam konteks Ba Kut Teh, penyediaan rempah-ratus/herbanya biasanya halal (hal ini tidak melibatkan pembuat/pengeluarnya). Yang menjadikannya tidak halal kemudiannya ialah tulang daging yang menjadi antara resipi pentingnya.

Jadi, apabila kita menemukan rempah-ratus/herba Ba Kut Teh yang berlogo HALAL di pasaran, janganlah kita terkeliru. Kita memang patut berasa sangsi akan produk itu, tetapi yang lebih penting ialah elok kiranya kita memperkaya diri kita dengan maklumat.

Sebenarnya, yang perlu ada pada diri kita tentang makanan ialah makanlah apa-apa yang lazim kedapatan dalam lingkungan agama, adat, dan budaya kita. Sup tulang daging yang dimasak dengan cara kita sedap juga. Jadi, apakah perlunya kita mencuba Ba Kut Teh itu?

Kita perlu melakukan demikian (memakan apa-apa yang lazim kedapatan dalam lingkungan agama, adat, dan budaya kita) kerana logo HALAL pun belum menjamin makanan itu benar-benar halalan dan toiyiban. Zaman yang sangat moden ini memungkinkan pelbagai manipulasi — logo HALAL (JAKIM) itu dengan mudah ditiru, diimbas, dan sebagainya.

Sama halnya dengan sifat kita yang berani berpolitik, dalam hal ini kita juga mestilah berani beragama. Pihak JAKIM, khususnya, perlu berani untuk menghebahkan senarai pengeluar dan produk yang mendapat pengesahan halal daripada mereka di media-media massa.

Begitu juga, pihak JAKIM perlu berani untuk menghebahkan nama-nama syarikat, restoran, dan lain-lain sebagainya yang ditolak permohonan HALAL mereka dengan menyatakan sebab-musabab permohonan mereka ditolak.

Kalau hal ini berani dilakukan, barulah umat Islam tidak waswas dan pengeluar pula senantiasa berawas. Barulah kita tahu bahawa ayam di pasar-pasar raya itu, misalnya, benar-benar mematuhi kewajiban halal ataupun sebaliknya. JAKIM jangan takut!

No comments:

Post a Comment