Tuesday, November 22, 2011

Malaysia Juara: Geroda Hanya Mitos, Harimau Memang Hakikat

Tidak ada ucapan yang paling layak untuk diberikan kepada pasukan bawah 23 tahun Malaysia yang memenangi pingat emas dalam Temasya Sukan SEA ke-26 selain daripada Syabas dan Tahniah. Kepada Allah, Pencatur segala nasib dan peristiwa, terima kasih, syukur Alhamdulillah.

Pasukan Malaysia dapat menyerap setiap asakan pemain Indonesia yang jelas memiliki kemahiran yang lebih baik daripada pemain Malaysia. Secara keseluruhannya, Indonesia layak untuk menjadi juara tetapi barangkali “dosa” penonton yang menghina pasukan Malaysia mewajarkan mereka untuk kalah.

Jadi, kekuatan mental pemain Malaysia yang bukan sahaja terpaksa berdepan dengan pasukan bola sepak Indonesia, malahan terpaksa berdepan dengan kegilaan dan keceloparan penonton Indonesia juga, harus mendapat pujian dan disanjung tinggi. Syabas sekali lagi.

Malaysia memenangi perlawanan akhir yang mendebarkan itu melalui penentuan penalti dengan keputusan 4-3 setelah pasukan negara dapat mengikat pasukan Indonesia dengan keputusan 1-1 dalam perlawanan yang berlanjutan hingga 120 minit.

Dengan kemenangan itu, kita dapat mempertahankan pingat emas yang kita menangi pada edisi yang ke-25 (2009) yang lalu. Kemenangan itu juga bermaksud bahawa kita telah memenangi pingat emas bola sepak Sukan SEA/SEAP ini sebanyak enam kali (1961, 1977, 1979, 1989, 2009, dan 2011).

Selepas ini kita berharap agar orang Indonesia faham akan maksud semangat kesukanan, semangat setia kawan, dan semangat persaudaraan melalui sukan, khususnya bola sepak. Mereka tidak perlu menyerang pasukan bola sepak Malaysia hingga terpaksa berbarracuda untuk pulang ke hotel penginapan.

Syabas Harimau Muda. Kita tahu bahawa geroda yang dikatakan kuat itu hanya mitos.

No comments:

Post a Comment