Monday, January 9, 2012

Dato’ Sri Anwar Ibrahim Bebas, tetapi Masih Ada yang Lain Menanti

Alhamdulillah, setelah sekian lama kebanyakan rakyat “membuang masa” mengikuti perbicaraan liwat kedua yang melibatkan mantan TPM, Dato’ Sri Anwar Ibrahim (DSAI), akhirnya hal itu dinoktahkan oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah, iaitu mantan TPM itu tidak bersalah.
Hakim Mahkamah Tinggi itu, dalam penghakiman ringkasnya yang tidak melebihi lima minit berkata bahawa kedua-dua bukti — DNA dan oral lisan — tidak boleh menyabitkan DSAI bersalah.
“Selepas meneliti bukti, saya tidak boleh memastikan 100% bahawa integriti bukti tidak diusik. Saya dapati bahawa tidak selamat untuk bergantung pada bukti DNA. Maka, mahkamah hanya ada keterangan Saiful. Tetapi, mahkamah keberatan untuk menerima bukti sedemikian daripada SP1 Saiful.
“Oleh sebab kes ini merupakan jenayah seksual, mahkamah ini keberatan untuk menyabitkannya berdasarkan keterangan Saiful. Oleh itu, tertuduh dibebaskan dan dilepaskan,” katanya.
Keputusan itu sudah pastilah melegakan DSAI dan keluarganya serta para penyokongnya. Saya sendiri pun lega juga kerana DSAI bebas daripada palitan kekotoran yang jika diikuti dengan teliti, seperti diada-adakan. Walau bagaimanapun, saya lebih berasa lega kerana hal ini sedikit banyak menyucikan sistem kehakiman yang selama ini didakwa berada di bawah kuasa pemerintah.
TG Datuk Haji Nik Abdul Aziz akan mengadakan solat syukur. Mohd. Saiful memilih untuk membawa kes ini ke Mahkamah Syariah pula. Malah, Saiful yakin bahawa DSAI hanya bebas dan lepas daripada undang-undang dunia, tetapi pada Yaumul Mahsyar nanti, DSAI akan menerima pembalasan yang setimpal. (Hal ini bermaksud bahawa dakwaan dan aduannya itu benar dan betul belaka, (wallahua‘lam)).
Datin Sri Azizah, isteri DSAI berkata bahawa, DSAI secara umumnya telah bebas daripada tuduhan liwat, tetapi perancangan lain yang menyabitkan suaminya dengan salah laku seks sedang menanti (dakwaan Datuk-datuk T, misalnya). Dan kalau benar kes ini (kes liwat kedua) ini akan dibawa ke Mahkamah Syariah pula, cabaran yang menanti tidak kurang hebat, malah menakutkan juga.
Saya suka akan harapan yang diluahkan oleh TG Datuk Haji Nik Abdul Aziz: “Mudah-mudahan fitnah politik di negara ini tidak akan berlaku lagi”.
Ya, kita terlalu banyak membuang masa tentang hal ini walhal segala hal yang berkaitan dengan pemulihan serta pengangkatan kemajuan ummah lebih penting dan wajar diberi perhatian.
Walau bagaimanapun, syabas diucapkan kepada para peguam bela DSAI, hakim yang mengadili perbicaraan, dan para pendukung DSAI yang melakukan segala upaya supaya keadilan tertegak dalam kes ini.
Wallahua‘lam.

No comments:

Post a Comment