Monday, July 12, 2010

Piala Dunia FIFA 2010, Paul Sotong, dan Sepanyol

Sama ada kita hendak menafikan atau mengeyakan, kita tidak dapat menolak hakikat bahawa Piala Dunia FIFA 2010 merupakan perkara paling popular yang dibualkan orang sejak sebulan lalu. Kejohanan itu mendapat tempat di hati semua lapisan masyarakat – sama ada kaki judi atau kaki bola; para guru atau para ustaz; ahli politik atau ahli masyarakat. Mereka, sama ada mahu atau tidak mahu, akan memperkatakan atau mendengar hal-hal yang bersangkutan dengan kejohanan yang berlangsung empat tahun sekali itu sepanjang pertengahan bulan lalu hinggalah sehari dua selepas ini.

Kejohanan itu sudahpun berakhir pagi tadi (waktu Malaysia). Pemenangnya pasukan Sepanyol. Pasukan itu telah mengalahkan pasukan Belanda dengan keputusan 1-0. Gol tunggal perlawanan akhir itu dijaringkan oleh Andres Iniesta pada masa tambahan (minit ke-116). Perlawanan akhir itu turut mencatatkan rekod kerana 13 kad dilayangkan kepada pemain kedua-dua buah pasukan – lima kad kuning dilayangkan kepada para pemain Sepanyol dan tujuh kad kuning serta satu kad merah dilayangkan kepada para pemain Belanda.

Adakah perlawanan akhir itu menarik? Sukar untuk memberikan jawaban yang tepat kerana menarik atau tidak perlawanan itu bergantung pada diri penonton sendiri. Sebagai buktinya, awal pagi tadi sudah ada penyokong pasukan Belanda yang menyalahkan pengadil, Howard Webb, kerana seperti memihak kepada pasukan Sepanyol walhal pengadil itu (pengadil yang mengadili perlawanan Sepanyol-Switzerland dalam peringkat kumpulan) tidak disenangi oleh kem Sepanyol. Jurulatih Belanda, Bert van Marwijk sendiri mendakwa bahawa pengadil itu berat sebelah.

Hal ini bermakna bahawa perlawanan itu tidak menarik kerana sikap pengadil. Saya secara peribadi merasakan perlawanan akhir itu kurang menarik kerana tidak dapat menyaksikan banyak gol dijaringkan (alasan budak-budak).

Empat tahun lagi, kalau dunia belum kiamat atau kalau tidak berlaku Perang Dunia Ketiga, Brazil akan menjadi tuan rumah kejohanan ini. Kita tidak tahu adakah Paul Sotong masih hidup untuk membuat ramalan tentang pasukan yang akan menjadi juara Bola Sepak FIFA 2014 itu kelak. Saya secara peribadi berharap agar “beliau” sudah tiada supaya manusia tidak menganggap yang bukan-bukan terhadap “beliau”. Dalam erti kata yang lebih mudah, ketepatan ramalan “beliau” dapat mendorong manusia bergantung dan meyakini makhluk itu malah mungkin ada yang meletakkannya ke tahap makhluk istimewa yang perlu dimuliakan. Dalam Islam, keadaan ini dapat menyebabkan seseorang menjadi syirik.

Dalam kejohanan kali ini, saya hanya membuat tekaan terhadap pasukan tertentu sahaja. Tekaan saya sejak awal kejohanan bahawa Sepanyol akan menjadi juara tepat. Ada beberapa lagi tekaan saya yang tepat, iaitu bahawa England dan Argentina tidak akan melepasi peringkat suku akhir (Argentina sampai ke suku akhir tetapi England tidak sampai ke suku akhir pun). Yang tidak tepat ialah tekaan saya bahawa Sepanyol akan menentang Brazil dalam perlawanan akhir.

Walau apa-apa pun yang kita katakan tentang Piala Dunia FIFA Edisi ke-19 ini, Sepanyol sudahpun berjaya meraih piala idaman setiap pasukan bola sepak dunia. Selain piala, sebagai juara mereka beroleh hadiah kemenangan berupa wang tunai sebanyak AS30 juta manakala Belanda beroleh AS24 juta.

Selain kejayaan Sepanyol itu, ada beberapa anugerah lain yang diraih oleh pasukan dan pemain, iaitu:

ANUGERAH PASUKAN TERBERSIH (FAIR PLAY): Sepanyol
PEMAIN MUDA TERBAIK: Thomas Müeller (Jerman)
ANUGERAH SARUNG TANGAN EMAS: Ike Casillas (Sepanyol)
ANUGERAH BOLA EMAS (PEMAIN TERBAIK KEJOHANAN): Diego Forlan (Uruguay)
ANUGERAH KASUT EMAS (PENJARING TERBANYAK): Thomas Müeller (Jerman) – beliau dipilih daripada tiga pemain lain yang juga menjaringkan lima gol kerana beliau turut membantu pemain sepasukannya menjaringkan gol (tidak kurang daripada tiga kali).
PEMAIN TERBAIK PERLAWANAN: Andres Iniesta (Sepanyol) – beliau tiga kali terpilih sebagai permain terbaik perlawanan sepanjang kejohanan ini berlangsung, iaitu semasa Sepanyol menentang Chile dan semasa Sepanyol menentang Paraguay.

Perlawanan akhir itu menyaksikan Belanda terus gagal mengecap gelaran sebagai juara dalam tiga aksi final yang melibatkan mereka. Selain tahun ini, mereka turut kalah pada tahun 1974 (kepada pasukan Jerman Barat) dan pada tahun 1978 (kepada pasukan Argentina). Walau bagaimanapun, seperti pasukan Jerman dan Uruguay, pasukan Belanda harus berbangga dengan pencapaian ini.

Di manakah Malaysia? Malaysia juga beroleh kejayaan kerana berjaya melahirkan rakyat yang menggilai pasukan negara asing sampai bersedia untuk membeli pelbagai jersi pasukan kesukaan mereka yang harganya mencecah ratusan ringgit. Malangnya, negara ini masih kurang berjaya melahirkan rakyat yang menggilai pasukan negara mereka sendiri. Mengapakah demikian? Jawab sendiri.

No comments:

Post a Comment