Thursday, December 29, 2011

Cerita Sambutan Tahun Baharu Masihi

Berbagai-bagai cara orang menyambut Tahun Baharu mereka. Di negara kita ini, sambutan Tahun Baharu yang paling meriah ialah yang disambut oleh orang-orang Cina (Tahun Baharu Cina) sehingga kerajaan Persekutuan memberikan cuti dua hari kepada orang yang menyambut Tahun Baharu itu.

Hal ini berlaku sebaliknya untuk sambutan Tahun Baharu Hijrah yang disambut sederhana, malah kerajaan Persekutuan sendiri hanya memperuntukkan cuti sehari sahaja kepada orang yang menyambut Tahun Baharu Hijrah ini, sama dengan Deepavali dan Thaipusam.

Walau bagaimanapun, sambutan Tahun Baharu yang paling meriah dirayakan di seluruh dunia, termasuklah di negara ini ialah Tahun Baharu Masihi, seperti yang bakal menjelang dua tiga hari lagi. Sambutan Tahun Baharu Masihi ini dirayakan oleh orang daripada pelbagai bangsa dan agama.

Di negara kita, bersempena dengan kehadiran Tahun Baharu 2012 Masihi ini, Jalan Raja di Dataran Merdeka akan ditutup. Penutupan jalan itu bukan bermula dari hari Sabtu, tetapi bermula sejak hari Jumaat. Penutupan itu pula bukan kerana hendak mengadakan solat sunat hajat, ceramah agama, dan sebagainya tetapi kerana countdown dan show-show hiburan.

Di tempat-tempat lain di negara ini pun akan diadakan sambutan yang serupa. Di Lembah Kelang, khabarnya, hanya Selangor yang mengadakan program yang berbeda. Program Countdown 2012 di negeri itu akan dilangsungkan di Dataran Shah Alam pada Jumaat malam.

Program yang mengisi sambutan itu ialah solat Maghrib berjemaah, sembang santai dengan Imam Muda Ashraf, dan Soal Jawab Agama dengan Ustaz Azhar Idrus dan Zizan Raja Lawak. Pada malam yang berikutnya, di Shah Alam juga, lebih tepatnya di i-City, akan diadakan sambutan ambang Tahun Baharu Masihi secara besar-besaran yang menjurus kepada hiburan.

Yang manakah kelak akan menjadi pilihan kebanyakan orang di Lembah Kelang ini? Ustaz Azhar Idrus memang popular, tetapi adakah tahap popularitinya dalam kalangan generasi muda sama dengan populariti Faizal Tahir, Jamal Abdillah, dan M. Nasir, yang akan “menyerikan” sambutan Tahun Baharu Masihi di Dataran Merdeka kelak?

Perlu juga kita fikirkan, wajarkah Tahun Baharu Masihi ini disambut dan diwara-warakan melalui media massa sehingga menimbulkan rasa kemaruk dalam hati muda-mudi untuk meraikannya, yang sembilan bulan kemudian, kita akan sama-sama “terkejut” apabila banyak perempuan yang membuang bayi mereka?

Fenomena buang bayi ini bukan seperti tsunami yang kehadirannya tidak diduga. Kita tahu bahawa sambutan Tahun Baharu Masihi telah lama menjadi medan hubungan seks bebas dalam kalangan belia. Jadi, bukankah elok sambutan Tahun Baharu Masihi ini disederhanakan atau dimurnikan dengan program-program keagamaan?

Sambutan Tahun Baharu Masihi yang menekankan keseronokan (kerana hadir sekali setiap tahun) perlu diubah dengan kadar yang segera. Keseronokan yang hakiki adalah apabila kita berasa tenang. Rasa tenang dapat kita peroleh dalam solat. Lalu, mengapakah dihebohkan keseronokan yang sehari itu kalau kita dapat menikmatinya saban hari?

No comments:

Post a Comment