Friday, May 25, 2012

Palestin = Filistin = “philistine”

Oleh sebab kita tidak merasai, melalui, mengalami kesengsaraan yang ditanggung oleh saudara-saudara kita, melainkan hanya mendengar dan melihatnya sahaja, maka buah fikiran yang dilontarkan oleh nenek moyang kita menerusi peribahasa “betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul” dapatlah dikatakan sebagai betul. Kesengsaraan itu bukan baru setahun atau sepuluh tahun dideritai mereka, tetapi sudah berlangsung lebih daripada setengah abad. Jika kita yang menjunjung Islam sebagai agama masih memperlihatkan sikap yang sama, kesengsaraan itu pasti akan terus dideritai oleh mereka untuk satu tempoh yang lebih panjang pula.

Walau bagaimanapun, peribahasa “betapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul” yang diungkapkan oleh nenek moyang kita itu menjadi tidak benar kalau kita benar-benar menjunjung Islam. Hal ini saya katakan demikian kerana Islam tidak mewujudkan batas atau sempadan dalam hubungan kemanusiaan. Islam sebenarnya agama persaudaraan. Oleh sebab Islam agama persaudaraan dan kita pula duduk di dalamnya, maka kita sebenarnya menggalas dan menderitai beban atau masalah yang sama. Dalam erti kata yang lain, setiap kesengsaraan dan penghinaan yang menimpa diri mereka sebenarnya turut menimpa diri kita secara langsung.

Hal tentang persaudaraan ini ada ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui beberapa hadisnya, antaranya yang bermaksud (lebih kurang):

Perbandingan seseorang Mukmin dengan Mukmin yang lain dalam hal kasih mesra di hati dan bergilir emosi kasih sayang adalah ibarat tubuh yang satu; apabila salah satu anggotanya sakit, seluruh anggotanya turut demam dan berjaga malam.”

Hal tentang persaudaraan ini juga terdapat dalam hadis Rasulullah SAW yang lain yang bermaksud (lebih kurang):                                                                                                   

Orang Mukmin di samping Mukmin yang lain ibarat suatu binaan, (mereka) saling mengukuhkan antara satu dengan yang lain.”

Seperti yang saya katakan tadi, mereka – saudara kita itu – menderita sudah terlalu lama, sejak 15 Mei 1948. Dalam tempoh yang begitu lama (64 tahun), kita yang banyak ini masih tidak mampu untuk mengurangkan beban yang ditanggung oleh mereka apatah lagi meredakan dan membebaskan mereka daripada beban itu. Saudara-saudara kita itu masih menderita di negara sendiri, malah bukan sedikit daripada mereka yang menjadi pelarian di negara orang. Saudara-saudara kita yang saya maksudkan itu – ORANG-ORANG PALESTIN – terus menjadi objek tendang terajang orang-orang Yahudi Zionis yang merampas negara orang-orang Palestin.

Orang-orang British yang menjadi muncakari orang-orang Yahudi Zionis ini sejak 1917 dahulu masih kita agung-agungkan. Memiliki, memakan, memakai hasil perusahaan orang British dan orang Barat (ada antara perusahaan itu ditunjangi oleh Yahudi Zionis ataupun penyokong Yahudi Zionis) masih menjadi kemegahan kita. Kita boleh berjihad, dengan memboikot produk mereka, misalnya, tetapi kita tidak melakukannya kerana kita tidak yakin bahawa perusahaan seperti Johnson & Johnson, Nokia, dsb itu benar-benar menyokong Yahudi Zionis. Padahal, dari sisi yang lain, perusahaan seperti yang dinyatakan itu bukan milik orang Islam pun dan sesetengah produk daripada perusahaan itu pula mempunyai pilihan yang lain. (Kita boleh memboikot Johnson & Johnson, misalnya, kerana kita ada perusahaan UNZA, LAM SOON, dll yang mengeluarkan produk yang lebih kurang sama dengan produk yang dikeluarkan  oleh Johnson & Johnson.)

Berdasarkan keadaan semasa, kita memang tidak mampu untuk menyeludup masuk ke negara haram Yahudi Zionis itu untuk menggabungkan diri sebagai pejuang dalam HAMAS dsb. Baru saja usaha dilakukan untuk membantu orang Palestin melalui misi bantuan (seperti yang dilakukan oleh Yayasan Keamanan Global Perdana Malaysia yang menghantar bantuan melalui kapal MV Finch dan kumpulan pro-Palestin dan pertubuhan hak asasi manusia yang menggunakan kapal Turki – Mavi Marmara), misalnya, bencana besar telah menimpa mereka – diancam, diserang dan ada yang dibunuh oleh rejim Yahudi Zionis itu walaupun kapal itu berada di perairan antarabangsa.

Kita tidak dapat mengharapkan si Langlang Buana Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya (Biritain, Perancis, dll) untuk bersikap adil dalam hal Palestin ini. Usaha mereka untuk menyediakan pelbagai pelan damai antara Yahudi Zionis dengan Palestin hanyalah purbawara yang diarahkan oleh Yahudi Zionis sendiri. Kita juga tidak dapat mengharapkan Arab Saudi, Kuwait, Bahrain, Jordan, dll untuk menyerang rejim Yahudi Zionis kerana raja-raja mereka yang sangat mencintai kuasa dan takhta itu berasa bimbang senario yang berlaku pada PRU di Palestin dahulu (rakyat memilih HAMAS) akan menimpa mereka pula.

Walau bagaimanapun, kita tidak wajar sama sekali sekadar menunggu janji Allah untuk menghadirkan Nabi AS semula di bumi untuk menghapuskan Yahudi Zionis itu. Kita harus memulakannya sekarang dengan usaha yang kecil tetapi tekal dan kolektif , iaitu menghalang diri kita daripada mengeluarkan perbelanjaan untuk membeli barangan Yahudi Zionis. Selanjutnya, kita sama-sama membaiki keagamaan kita, memperelok keimanan kita terhadap Allah SWT supaya kita berani lalu dapat merempuh ranjau ketakutan yang dibina oleh Yahudi Zionis dan seterusnya dapat menjadi sebahagian daripada gerombolan Nabi Isa untuk menghapuskan Yahudi Zionis itu, insya-Allah.

Keterlaluankah saya?

FAKTA SAMPINGAN...
Perkataan Filistin dan philistine
Ada orang yang lebih gemar menggunakan perkataan FILISTIN berbanding dengan PALESTIN  apabila membicarakan perihal rakyat dan negara PALESTIN. Tahukah anda bahawa dalam kamus bahasa Inggeris, terdapat perkataan philistine yang boleh tergolong sebagai kata nama dan kata adjektif. Sebagai kata nama, kata philistine itu didefinisikan sebagai “a person who is lacking in or hostile or smugly indifferent to cultural values, intellectual pursuits, aesthetic refinement, etc, or is contentedly commonplace in ideas and tastes”. Sebagai kata adjektif, philistine itu disinonimkan sebagai “barbarian”,  “barbaric”,  dsb. Adakah perkataan itu terhasil untuk menghina bangsa Palestin?

Perkataan Israel
Perkataan Israel bermaksud “hamba Allah” atau “tentera Allah” (“isra” = “hamba”/ “tentera” dan “el” = “Allah”). Ada yang mendefinisikannya sebagai “hamba Allah yang terpilih”. Secara khususnya, Israel itu merupakan nama lain/gelar untuk Nabi Yaakub AS. Kerana demikian halnya, gelar “hamba Allah”/“tentera Allah”/“hamba Allah yang terpilih” itu eksklusif diberikan oleh Allah SWT untuk Nabi Yaakub AS, lebih kurang sama halnya dengan gelar “Bapa Pembangunan” yang menjadi hak eksklusif Almarhum Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein (PM2 Malaysia). Hal ini bermaksud bahawa tidak ada “Israel” selain Nabi Yaakub AS, sama halnya bahawa tidak ada “Bapa Pembangunan” selain Almarhum Tun Haji Abdul Razak bin Datuk Hussein. Yahudi Zionis sekarang bukan Israel, tetapi “sampah” yang pernah merempat di seluruh pelosok dunia. Setidak-tidaknya, Dato’ Sri Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak masih anak kepada “Bapa Pembangunan” walaupun beliau bukan “Bapa Pembangunan”.

PESANAN
Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa yang tidak mahu membantu seseorang mukmin yang dihina orang di sisinya padahal dia mampu untuk membantunya, dia akan dihina oleh Allah di tengah-tengah khalayak ramai pada hari kiamat. Sebaliknya, orang yang membantu saudaranya secara tersembunyi dalam perkara yang dapat dibantunya, dia akan dibantu oleh Allah di dunia dan di akhirat.”

No comments:

Post a Comment