Tuesday, August 7, 2012

Tidur Sekatil, Makan Semeja tetapi Banyak yang Tidak Diketahui


Anda tinggal sebumbung, makan semeja, tidur sekatil. Selain hubungan kelamin, anda tidak membicarakan hal-hal penting dengan pasangan anda semasa anda sekatil dengannya. Selepas berhubungan kelamin, anda basuh apa-apa yang patut, kemudian anda pun melelapkan mata. Kalau kebetulan nafsu anda dirodok-rodok dan berkehendakkan sasaran, anda membuat hubungan kelamin lagi. Itu sahaja atur cara tidur anda.

Tatkala makan dan sebagainya, hal-hal yang membabitkan masa depan keluarga, peluang-peluang untuk membina kekayaan bersama tidak anda kongsikan dengan pasangan anda. Tidak kira apa-apa pun yang hendak dilakukan oleh pasangan anda demi kesenangan keluarga, anda tidak berminat untuk ambil tahu. Apabila kemudiannya kebetulan pasangan anda beroleh kekayaan, tidak pula anda soal dari mana datangnya kekayaan itu.

Anda bukan suami atau isteri sepenuh masa, tetapi katakanlah bahawa anda salah seorang pengurus negara. Seperti pengurus negara lain, anda diketahui bahawa begitu mengambil berat hal ehwal rakyat; malangnya banyak yang tidak tahu bahawa rupa-rupanya anda tidak tahu akan hal ehwal keluarga anda. Anda tidak tahu bagaimana anak anda menjadi kaya, anda tidak tahu bagaimana pasangan anda boleh menumpukkan kekayaan.

Katakanlah anda ikut menghadiri mesyuarat dalam kalangan pengurus negara. Pelbagai dasar dan perancangan dibicarakan, dimusyawarahkan, dan kemudiannya diputuskan. Malangnya anda tidak tahu apa-apa tentang keputusan musyawarah, mungkin kerana anda sibuk ber-SMS dengan seseorang atau mungkin juga anda tertidur semasa musyawarah itu. Hah, orang yang buat kerja lain semasa musyawarah tidak layak menjadi pengurus negara!

Ah, hari baik, bulan pun barokah, eloklah saya bersangka baik! Saya wajar menerima hakikat bahawa anda memang benar-benar tidak tahu kerana anda tidak diberitahu dan anda sendiri tidak berminat untuk mengambil tahu. Saya wajar menerima hakikat bahawa anda memang tidak sedar bahawa pasangan anda sedang berurusan dengan kerajaan untuk beroleh suatu projek walaupun anda sendiri berada dalam kerajaan yang bakal berkata ya atau tidak terhadap urusan itu.

Tidak kiralah betapa perahsia sekalipun pasangan anda, kalau anda pengurus negara, anda perlu mengorek rahsianya. Tidak cukup sekadar mengetahui rahsia kehebatannya semasa anda melakukan hubungan kelamin dengannya.

2 comments:

  1. Salam Adinda Zul,

    Seia tak sekata . . . sehati tak sejiwa . . . le namanya tu!

    Tiba-tiba Uda teringat akan sebuah lagu popular mendiang Broery berjudul . . . Engkau Begini Aku Begitu.

    . . . dan lagu lama 'Serba Salah' nyanyian Allahyarhamah Zeera Agus . . .

    ReplyDelete
  2. Salam, Da,
    Pelik, kan Da. Camno tu?

    Lagu Broery ada didengar, lagu Zeera Agus tu, yang mana ya?

    ReplyDelete