Monday, May 6, 2013

Cina dan DAP yang Rasis: Benarkah Begitu?

Sewaktu menunggu-nunggu keputusan PRU13 malam tadi, keputusan yang berulang-ulang tertayang di skrin TV, baik TV1, TV3, TV9, Al-Hijrah, Awani, BTV, ialah keputusan kerusi Parlimen yang dimenangi oleh DAP di Sarawak dan Pulau Pinang. Dalam belasan kerusi yang dimenangi oleh DAP, PKR digambarkan baru beroleh satu dua kerusi manakala PAS masih belum beroleh apa-apa kerusi. Keadaan itu berlaku lama dan membosankan banyak penonton. 

Kerana bosan dan berdebar-debar, saya sendiri beralih ke FB. Sudah ada keluhan dan gambaran ketakutan dalam kalangan orang di FB – “mana PAS tak menang-menang lagi”; “DAP sudah tikam PAS dari belakang – mereka menang, PAS kalah”; “Melayu sudah jadi Pak Kaduk – kampung tergadai; dan sebagainya. Walhal, pada waktu itu, keputusan tidak rasmi di Kelantan sudah boleh dipaparkan di skrin TV. Jika tersiar, akan nampaklah PAS tidaklah begitu ketinggalan.

Permainan ini, kata teman saya lewat FB, sengaja dilakukan oleh pihak stesen TV. Tujuannya pelbagai, misalnya antara lain untuk menggambarkan bahawa orang Melayu menolak PAS dan orang Cina tidak membantu PAS untuk menang. Hal ini seperti ada benarnya kerana hati saya sendiri berdegup-degap dan tertanya-tanya, apakah yang sudah terjadi dengan PAS ini? PAS di Selangor, terutamanya, bagaimanakah nasibnya? Saya tidur dalam kerisauan.

Apabila celik daripada tidur sebelum jam 6:00 pagi (Alhamdulillah), saya segera ingin memadamkan kerisauan itu. Saya menonton TV Bernama dan melihat tagline yang bergerak laju itu. Di Selangor, saya dapati PAS menang 15 kerusi, DAP 15, PKR 14, dan BN 12 (pada PRU 2008, PAS menang 8 kerusi, DAP 13, PKR 14, dan BN 20).Sebaliknya di Kelantan, PAS memperoleh 32 kerusi, PKR 1, dan BN 12 kerusi (pada PRU 2008, PAS menang 38 kerusi, PKR 1, dan BN 6).

Jelas bahawa keputusan di dua negeri itu – Selangor dan Kelantan – memperlihatkan senario yang berbeda. Tatkala PAS berjaya meningkatkan jumlah pungutan kerusi daripada 8 kerusi kepada 15 kerusi di Selangor, PAS di Kelantan memperlihatkan penyusutan pula, yakni daripada 38 kerusi kepada 32 kerusi sahaja (masih majoriti dua per tiga!) Di Selangor, PAS berjaya menambahkan bilangan kerusi hampir sekali ganda, tetapi di Kelantan, PAS kehilangan 6 kerusi.

Dengan peningkatan jumlah kerusi yang diperoleh oleh PAS di Selangor itu, BN telah kehilangan 8 kerusi (daripada 20 kerusi pada PRU 2008 kepada hanya 12 kerusi pada PRU kali ini). Hal yang berbeda berlaku di Kelantan kerana dengan penyusutan jumlah kerusi yang diperoleh oleh PAS di Kelantan itu, BN telah berjaya menambahkan bilangan kerusi yang diemananginya sekali ganda (daripada 6 kerusi pada PRU 2008 kepada 12 kerusi pada PRU tahun ini).

Orang-orang yang menyasarkan PR sebagai punching bag telah memperlekeh persepakatan mereka. PAS dikatakan bahawa telah dijadikan sebagai kuda tunggangan oleh DAP dan PKR sehingga menyebabkan PAS beroleh kerusi Parlimen yang kurang daripada sekutu mereka itu (PAS 21, PKR 30, DAP 38). Mereka menuduh orang Melayu (PAS) berkorban untuk mengundi DAP (Cina), tetapiCina tidak mengundi PAS hingga menyebabkan PAS kalah di banyak kerusi.

Saya suka merujuk kepada negeri kelahiran saya, Selangor. Di negeri ini, pada peringkat Parlimen, PAS meletakkan 7 orang calon dan 4 orang daripadanya menang. Mereka ialah Che Rosli Che Mat (Hulu Langat), Abdul Khalid Samad (Shah Alam), Siti Mariah binti Mahmud (Kota Raja), dan Mohamed Hanipa Maidin (Sepang). Yang kalah ialah Mohamad Salleh M. Husin (Sungai Besar), Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor), dan Mohamad Rashdi Deraman (Tanjong Karang).

Tiga orang calon awal yang disebutkan itu menang dengan majoriti yang besar – Che Rosli (maj. 17,267), Abdul Khalid Samad (maj. 10,939), dan Siti Mariah Mahmud (maj. 29,395). Majoriti yang diperoleh oleh Mohamed Hanipa pula ialah 1,104. Dua orang calon yang kalah, iaitu Mohamad Salleh dan Dzulkefly, kalah dengan majoriti yang sangat tipis (masing-masing dengan majoriti 460 undi dan 399 undi).

Bagaimanakah Che Rosli (Hulu Langat), Abdul Khalid (Shah Alam), dan Siti Mariah (Kota Raja) mampu beroleh majoriti yang besar? Bagaimanakah Mohamad Salleh (Sungai Besar) dan Dzulkefly (Kuala Selangor) boleh kalah dengan majoriti yang begitu kecil? Jawabannya ialah, orang Melayu-Islam memang menyukai calon-calon itu serta parti yang dianggotainya. Yang lebih penting, dalam konteks pertandingan, kemenangan mereka dibantu oleh sokongan orang Cina!

Kita ambil satu contoh – Parlimen Hulu Langat. Kawasan Parlimen ini mempunyai 127,347 orang pengundi berdaftar. Daripada jumlah itu, 52.74% Melayu, 34.27% Cina, 11.32% India, dan 1.67% kaum lain. Dalam PRU13 ini, Che Rosli beroleh 64,127 undi manakala lawannya (Adzhaliza Mohd. Noor) beroleh 46,860 undi. Sejumlah 1,335 kertas undi ditolak dan 550 kertas undi lagi tidak dikembalikan. Hal ini bermaksud bahawa 110,987 undi yang dikira.

Jika separuh daripada 52.74% Melayu itu diambil kira sebagai pengundi Che Rosli (separuh lagi pengundi Adzhaliza), Che Rosli hanya memperoleh 29,267 undi. Hal ini bermaksud bahawa undi selebihnya (34,960 undi) diperolehnya daripada pengundi Cina, India, dan kaum lain. Oleh hal yang demikian, dapat kita gambarkan betapa kaum Cina memainkan peranan penting untuk memenangkan Che Rosli di Hulu Langat. Jadi, tidak timbul soal Cina tidak membantu PAS lalu usahlah dipalu genderang rasis itu.

Tuduhan lain yang dilemparkan terhadap orang Cina pada PRU13 ini ialah mereka itu rasis. Hal ini dikatakan mereka demikian kerana orang Cina telah menolak BN. Hal ini sangat aneh dan ditohmahkan oleh orang yang berniat jahat. BN bukan bangsa, tetapi suatu perikatan yang terdiri daripada pelbagai komponen parti yang mewakili pelbagai bangsa. Di Semenanjung, misalnya (kecuali di Gelang Patah), yang ditentang mereka dalam PRU13 ini pula bukannya UMNO atau PAS, tetapi sama ada MCA dan Gerakan (parti Cina). Jadi, di manakah rasisnya mereka kalau yang ditentang mereka ialah parti sesama Cina?

Tulisan ini bukan bermaksud saya akan menjadi ahli DAP serta menjulang Cina dan parti-parti mereka, tetapi meminta kita berfikir secara waras dalam hal yang berkait dengan tusukan sentimen dalam amalan demokrasi. Saya akan menentang mereka bersama-sama dengan orang Melayu-Islam lain kalau mereka mempersendakan agama Islam. Saya akan menentang mereka kalau sampai kita tidak boleh melaungkan azan di bumi yang beragamarasmikan Islam ini.

2 comments:

  1. Assalammualaikum
    betul!! Sokong...
    Saya mengundi DAP dun/parlimen
    Alhamdulillah, selangor menang besar.

    ReplyDelete
  2. Wa alaikumussalam,
    Tahniah.... Semoga kita beroleh lebih banyak manfaat. Amin....

    ReplyDelete