Tuesday, May 7, 2013

Keputusan Siapakah yang Harus Diterima dengan Hati Terbuka?

Penantian penuh debar tarikh PRU13 kita tempuhi hampir dua tahun. Di pihak Pakatan, keyakinan mereka untuk memenangi PRU itu berada pada tahap yang sangat tinggi; di pihak Barisan, walaupun mereka berkeyakinan tinggi seperti Pakatan, mereka sebenarnya hampir sepanjang masa menjadi pihak yang berusaha untuk menyaingi (Pakatan) bukan pihak yang disaingi (Pakatan). Hal ini dapat dibuktikan melalui beberapa/pelbagai tindakan dan keputusan yang diambil oleh mereka (meniru).

Sebagai contohnya, istilah “Negara Berkebajikan” yang dipopularkan oleh pihak Pakatan telah diguna pakai oleh pihak Barisan dengan mengatakan bahawa apa-apa yang diamalkan oleh mereka sejak sekian lama memang menjurus kepada “Negara Berkebajikan”. Kemudian, menghampiri hari berlangsungnya PRU, mereka mengeluarkan Aku Janji. Antara lain mereka berjanji untuk menurunkan harga kereta. Janji dan iltizam ini terkemudian daripada iltizam yang telah diwara-warakan oleh pihak Pakatan, malah berlawanan dengan pendirian awal mereka.

Yang menjadi penyokong Pakatan, keyakinan mereka sangat selari dengan keyakinan pemuka-pemuka Pakatan, iaitu Putrajaya bakal menjadi pusat pentadbiran kerajaan baharu – Pakatan Rakyat. Kebanyakan teman dan jiran yang sempat ditemui sebelum berlangsungnya PRU13 senada dalam bicara mereka – menghendaki perubahan. Perubahan yang dikehendaki itu bukan perubahan yang harus dilakukan oleh Barisan, tetapi perubahan yang akan dilakukan oleh mereka sendiri – menukar kerajaan yang terlalu tua.

Mereka sudah hampir merealisasikannya; ataupun memang sudahpun berjaya merealisasikannya (jikalau dakwaan-dakwaan penipuan oleh pihak SPR itu benar). Orang-orang yang sekadar menjalankan tanggungjawab mengundi dan tidak dapat melihat “penipuan” itu dengan mata kepala sendiri tidak dapat berbuat apa-apa selain menerima keputusan itu dengan hati terbuka. “Bersangka baiklah,” kata beberapa orang penyokong Pakatan, “kerana kita kalah dalam kemenangan, mereka menang dalam keegoan”.

Ungkapan “menerima keputusan dengan hati terbuka” itu menarik untuk dibicarakan. Keputusan daripada pihak manakah yang hendak diterima dengan hati terbuka itu? Keputusan yang dizahirkan oleh rakyat yang memberikan 51.4% undi popular itu atau keputusan yang diumumkan oleh Pengerusi SPR yang tersenyum manis dan puas tatkala memaklumkan Barisan sudah memperoleh majoriti mudah 112 kerusi menjelang tengah malam 06 Mei 2013 itu? Yang mana satu? Banyak yang tertanya-tanya!

Apabila terbaca akan suatu tulisan/komen dalam FB atau mungkin dalam Blog, jika saya tidak silap, saya memilih untuk bersetuju dengan penulis itu. Yang memberikan keputusan itu ialah Allah SWT lalu terimalah keputusan itu dengan hati terbuka. Allah telah menunjukkan bahawa rakyat di negara ini memang memahukan negara ini memiliki kerajaan baharu (berdasarkan undi popular itu). Oleh itu, andai benar SPR melakukan pengkhianatan, biarlah Allah SWT membalas perbuatan mereka.

Di sini, saya mencedok cerita Ustaz Azhar Idrus lewat FBnya yang tersiar hari ini (Selasa, 07 Mei 2013, jam 7:21 a.m). Beliau bercerita (dengan sedikit pembetulan ejaan dan penggunaan kata): 
“Saya menceritakan rasa sedih Parti Islam tidak memenangi pilihan raya kepada seorang Murabbi. Dengan tenang beliau menjawab, ‘Itulah tanda perjuangan Parti Islam itu di landasan yang betul’. Islam tidak akan menang jika masih ramai lagi masyarakat jahil. Islam tidak akan menang jika ada yang gila untuk menjadi pemimpin. Islam tidak akan menang jika jentera tidak menghidupkan Islam dalam diri, keluarga, dan masyarakat Islam. Kita berjuang kerana Allah, bukan kerana semangat, bukan kerana gila akan kuasa. Mari kita muhasabah diri kita, muhasabah jentera kita. Jika Salahudin al-Ayubi memeriksa solat malam tentera mereka, adakah jentera kita cukup solat jemaah lima waktu? Perjuangan ini masih panjang.
Perjuangan ini masih panjang ... dan perlu istiqomah. Kejayaan tidak tercipta dalam sehari; kekalahan mengajar kita erti tabah dan menjadi kuat. Kejahatan tidak akan berkuku di bumi ini selama-lamanya. Allah yang Maha Baik akan memberikan yang baik-baik untuk hamba-Nya yang terus-terusan melakukan kebaikan. Yang melakukan kejahatan, jangan kita aniayai, tetapi kita doakanlah mereka menjadi insan yang bertaubat yang hingga demikian dapat menguatkan umat dan menjadi tentera penegak kebenaran.

Bukankah sudah banyak orang yang bergelar “penjahat” pada suatu ketika dahulu dalam jemaah kalian?

3 comments:

  1. In shaa Allah...
    Bersangka baik dan kita mantap kan lagi takwa dan iman serta ukhuwwah islamiah.
    Semoga kita sama2 beroleh barokahNya.
    ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete