Sunday, January 24, 2010

Al-Fatihah untuk Roh Tuanku Sultan Johor

Al-Fatihah. Almutawakkil Al-Allah Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail ­­– Sultan kesayangan rakyat Johor, khususnya, dan rakyat Malaysia, amnya, telah mangkat pada 22 Januari 2009 yang lalu. Jenazah baginda telah selamat disemadikan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, Johor Bahru, pada 23 Januari 2009. Jenazah baginda disempurnakan mengikut istiadat pemakaman diraja kira-kira pada jam 3.30 petang ini. Bacaan talkin dan doa disempurnakan oleh penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor, Datuk Noh Gadut.

Sekitar waktu yang sama, banyak rakyat Malaysia yang sedang bersorak-sorai menyokong para pemain Malaysia yang sedang berjuang di Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia. Kejohanan itu berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil di Kuala Lumpur.

Ya, yang pergi telah pergi, yang hidup perlu meneruskan kehidupan – dengan pelbagai cara. Cuma, kepada yang menonton, yang Islam khususnya, jangan lupa menyedekahkan Al-Fatihah kepada roh Almarhum baginda Sultan Iskandar kerana baginda umat Islam, pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong, “payung” kita.

Marilah kita memanjatkan doa agar Allah SWT menerima segala amalan baik baginda selama hayat baginda, mengampunkan segala dosa baginda, jika ada, menghimpunkan baginda di padang Mahsyar bersama-sama dengan orang yang beriman dan seterusnya menempatkan baginda di dalam syurga bersama-sama dengan orang yang beriman. Amin.

No comments:

Post a Comment