Monday, January 4, 2010

Demi Masa Sesungguhnya Manusia Itu Dalam Kerugian

Tidak mungkin saya seorang sahaja yang merasakan bahawa cuti persekolahan pada tahun ini terlalu pantas geraknya. Benar, pada tahun ini, cuti persekolahan sangat cepat berlalunya. Mungkin ada yang berkata, memang hampir setiap tahun musim persekolahan terasa cepat berlalunya sehingga sesetengah orang mendakwa bahawa mereka “tidak sempat” melakukan apa-apa! Pelik.

Cepatnya cuti persekolahan berlalu menjadi tanda tentang kewujudan suatu fenomena yang memang telah sejak sekian lama kita lalui, iaitu masa secara keseluruhannya begitu cepat berlalu. Tirmidzi meriwayatkan suatu hadis daripada Anas bin Malik RA. Anas berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Tidak terjadi kiamat, sehingga waktu terasa saling berdekatan. Satu tahun seperti satu bulan dan satu bulan laksana satu minggu. Satu minggu bagaikan satu hari dan satu hari ibarat satu jam, serta satu jam laksana kobaran api.”

Hal ini bermakna, pantasnya waktu berlalu menandakan kejadian kiamat semakin mendekati kita. Jadi, sudah sewajarnya kita bertanya kepada diri kita, “Jika demikian halnya, adakah kita ini sebahagian daripada manusia yang akan melalui kiamat?”

Dalam pada waktu begitu cepat berlalunya, sempat juga pelbagai kejadian yang mencalar hati kita sebagai umat Islam berlaku di sana sini. Di negara kita, pada penghujung tahun 2009 yang lalu (awal tahun Hijrah 1431), kita dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Tinggi untuk membenarkan majalah mingguan Katolik, Herald Catholic, menggunakan kalimat ALLAH di dalam majalah mereka itu. Hakim Mahkamah Tinggi yang membuat keputusan itu ialah Hakim Datuk Lau Bee Lan. Hmm, Datuk! Siapakah yang memberikan gelaran “Datuk” itu kepadanya?

Dalam pada begitu cepatnya waktu berlalu, kita masih megah untuk merayakan sambutan Hari Velantine, Hari Ibu, Hari Bapa, dan sebagainya. Kerajaan, termasuklah raja-raja, tidak agresif dan tidak menyatakan pendirian yang tegas dalam hal ini – sama ada “Hari-hari” itu wajar diraikan oleh umat Islam ataupun sebaliknya. (Mungkin JAKIM dan Jabatan Agama Islam tertentu ada menyatakan hal ini tetapi melalui pengalaman saya, banyak orang yang mengesampingkan penegasan pihak-pihak terbabit.) Ketidakagresifan kedua-dua institusi itu samalah dengan “tidak agresif”nya mereka dalam menyekat cubaan untuk membenarkan penggunaan kalimat ALLAH itu oleh pihak yang tidak layak dan tidak sepatutnya menggunakan kalimat agung dalam agama Islam itu.

Saya tidak perasan, adakah Penasihat PKR memberikan apa-apa komen tentang keputusan Mahkamah Tinggi itu? Kalau ada, saya harap beliau tidak memberikan hujah yang sama dengan MP Shah Alam.

Ingat, masa sangat cepat berlalu. Sedetik kita terlewat dalam membetulkan keputusan Mahkamah Tinggi itu, banyak kehancuran yang akan berlaku kepada penganut agama Islam di negara ini.

2 comments:

  1. Salam tuan. Ada Gangguan nampaknya laman tuan ni.Kena edit kembali tempat bacaan quran ni.

    ReplyDelete
  2. Salam, Syekh;
    Terima kasih atas makluman ini. Ana letakkannya di bawah sekali supaya terjemahannya dapat dibaca keseluruhannya. Insya-Allah, dapat dibaca dan didengar dengan sewajarnya.

    ReplyDelete