Tuesday, January 5, 2010

Tidak Terima Sifat ALLAH tetapi Hendak Gunakan Kalimat ALLAH

Segala macam hujah telah dilepaskan oleh pelbagai pihak apabila pihak Kristian Katolik di Malaysia berjaya dalam tuntutannya untuk menggunakan kalimat ALLAH dalam majalah mereka. Ada hujah yang seperti mengatakan boleh, ada pula hujah yang mengatakan boleh dan tidak boleh, dan ada yang mengatakan tidak boleh langsung. Yang berhujah itu bukan calang-calang orang – mantan PM, mantan Mufti, Presiden parti, Mursyidul parti, Ahli Parlimen, agamawan, dan sebagainya.

Dalam sesetengah kejadian, ada pula Ahli Parlimen yang “berperang” sesama sendiri. Sesetengahnya pula memesyuaratkan isu itu, dibincangkan dan kemudiannya dinyatakan keputusannya. PM dan TPM sudah menyatakan pendirian mereka dan sebagai pemimpin negara yang beragama Islam, mereka telah menjelaskan pendirian umat Islam tentang hal ini. Pihak KDN, khabarnya, telah membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi itu. Para Sultan masih belum “bersuara” apatah lagi “bergerak” untuk menyatakan pendirian mereka. Ketua agama kita itu masih “diam”.

Saya berpendirian bahawa pihak Kristian Katolik itu harus dibenarkan untuk menggunakan perkataan ALLAH kalau mereka percaya pada sifat ALLAH yang paling fundamental, iaitu ALLAH itu SATU, TIDAK BERANAK, dan TIDAK DIPERANAKKAN. ALLAH, yang namanya hendak digunakan oleh mereka di dalam majalah mereka itu, telah mengiktiraf ISLAM sebagai agama untuk semua umat, AL-QURAN sebagai satu-satunya kitab yang harus dijadikan sebagai pegangan oleh semua orang, dan NABI MUHAMMAD SAW merupakan Rasul penyudah kepada semua umat. Sebaliknya, jika mereka masih percaya pada konsep triniti, iaitu ALLAH itu ada bapa dan anaknya; ISLAM ialah musuh mereka; INJIL yang telah “dirobek-robekkan” oleh agamawan mereka itu masih dijadikan sebagai kitab pegangan; NABI MUHAMMAD SAW direndah-rendahkan dan dinafikan kerasulannya – kalimat ALLAH tidak sesuai untuk mereka.

Persoalannya ialah, mahukah mereka – Kristian Katolik itu – menerima hakikat tersebut? Tidak mahu, bukan? Jadi, betapa tidak mahunya mereka menerima hakikat itu, begitu jugalah betapa tidak mahunya umat Islam di negara ini menerima hakikat bahawa ALLAH yang memiliki sifat asas yang saya nyatakan itu dikongsi oleh Kristian Katolik itu. ALLAH yang hendak digunakan mereka bukan sekadar kalimat tetapi lebih luas, maha luas daripada itu.

Sehubungan dengan hal itu, menjadi benarlah keraguan dan syak wasangka umat Islam di negara ini terhadap niat buruk Kristian Katolik itu hendak menggunakan kalimat ALLAH dalam majalah mereka, iaitu ada niat lain di balik penggunaan tersebut.

No comments:

Post a Comment