Tuesday, July 27, 2010

Kebaikan yang Tidak Pernah Surut

Esok, ibuku akan ke Makkah untuk menunaikan umrah. Beliau pergi ke sana bukan dengan suaminya. Bukan juga dengan anak-anaknya. Sebaliknya, beliau akan pergi ke sana dengan tiga orang adiknya, iaitu seorang adik lelaki dan dua orang adik perempuan serta seorang adik iparnya. Selain orang-orang itu, yang akan pergi bersama-sama dengannya ialah seorang anak saudara perempuannya dan dua orang anak saudara lelakinya dengan isteri dan anak masing-masing.

Pemergian ibuku bukan dengan belanjanya sendiri; bukan juga dengan belanja suaminya ataupun belanja anak-anaknya, termasuk aku. Sebaliknya, pemergiannya itu ditaja oleh adik bongsunya, ibu saudaraku. Adik bongsunya itu jugalah yang menaja pemergian semua ahli keluarga yang berada dalam rombongan ibuku itu.

Adik bongsu ibuku itu ibu tunggal sejak lebih 15 tahun yang lalu. Menyara lima orang anak dengan status ibu tunggal bukanlah perkara mudah. Beliau terpaksa melalui seribu liku berserta deretan ranjau dan onak bagi membesarkan anak-anaknya. Pelbagai kerja sampingan yang halal dilakukannya, daripada menerima tempahan makanan hinggalah menjual kain. Semua itu dilakukannya demi anak-anak dan demi keperluan sendiri.

Dengan keikhlasan yang tinggi (beliau tidak pernah menyesali qadak Allah). Beliau berjaya memikul tanggungjawabnya sebagai tulang belakang keluarganya. Beliau berjaya melahirkan anak-anak yang secara relatifnya berjaya dan berakhlak dan berpekerti mulia. Berkat keikhlasannya, hampir kesemua anaknya berjaya melanjutkan pelajaran di menara gading dan kini secara beransur-ansur mula mengambil alih peranan sebagai tulang belakang keluarga.

Sebagai adik bongsu, beliau tidak pernah lupa akan adik-beradiknya yang lain. Beliau tidak pernah lupa untuk berhari raya di kampung. Beliau tidak pernah kedekut tulang empat kerat untuk membantu apa-apa yang patut. Beliau tidak pernah meletakkan dirinya lebih tinggi daripada anak-anak saudaranya sendiri. Buktinya, beliau bersedia untuk berhari raya di rumah anak-anak saudaranya walaupun anak-anak saudaranya belum lagi sempat menjejakkan kaki di rumahnya.

Allah melihat apa-apa yang dilakukan oleh setiap hamba-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang tersimpan di dalam batin dan apa-apa yang dizahirkan oleh hamba-Nya. Hamba yang baik akan mendapat balasan yang baik daripada Allah. Begitulah halnya ibu saudaraku itu. Beliau sedang mengecap nikmat yang dikurniakan Allah sekarang.

Adakah beliau mengekhaskan nikmat anugerah Allah itu kepada dirinya dan anak-anaknya sahaja? Tidak, beliau malah telah menyebarluaskan nikmat itu untuk dikongsikan dengan adik-beradiknya. Penajaan umrah untuk tiga orang adik-beradiknya serta tiga orang anak dan dua orang menantu serta dua orang cucunya menjadi bukti bahawa kebaikannya itu tidak pernah berhenti dan tidak akan berhenti di situ sahaja. Adakah orang yang berpekerti demikian? Saya yakin ada, tetapi tidak banyak.

Wan Su, aku berdoa agar Allah memberkati dan merahmati hidupmu dan aku berdoa agar Dia sudah pun menyediakan tempat untukmu di dalam syurga bersama-sama dengan para solehah dan mukminah. Amin.

Aku bercerita ini bukan untuk mengangkat-angkat engkau; bukan juga sebagai penghormatan; jauh sekali untuk menjadikan engkau riyak. Tujuan cuma satu, aku ingin menjadikan engkau contoh kepada diriku dan mungkin juga kepada pembaca sekalian.

2 comments:

  1. Semoga Allah merahmati dan memberkati seluruh kehidupannya. Amin...

    ReplyDelete
  2. Salam, Cikgu;
    Amin, amin, amin.

    ReplyDelete