Wednesday, July 7, 2010

Telunjuk Lurus Kelengkeng Berkait

Saya kurang pasti di manakah atau daripada siapakah saya pertama kali membaca atau mendengar peribahasa itu, tetapi sejak pertama kali saya mendengarnya, saya terus ingat akan ungkapan yang cantik itu dan dapat memahami maksudnya.

Yang pasti, saya sudah mendengarnya semasa saya bersekolah lagi dan cerita yang menelurkan peribahasa itu ialah perihal perangai penjajah Inggeris semasa mula-mula sampai ke Tanah Melayu/Nusantara ini. Mereka mempunyai tujuan yang tersirat menjalin hubungan mesra dengan pembesar negeri dan pihak istana.

Senario perebutan kuasa yang berlaku sekarang (antara kelompok yang memerintah dengan kelompok yang mendakwa mereka diterima rakyat) memperlihatkan wujudnya unsur yang sedemikian. Ada pihak yang sedang menjadi oportunis dan sedang menyembunyikan hasrat mereka untuk merampas kuasa daripada kedua-dua kelompok yang berebutan itu. Golongan oportunis itu berada di kedua-dua belah kelompok dan mereka akan bersatu apabila kedua-dua pihak yang berebutan itu menjadi lemah.

Pada waktu ini, golongan oportunis yang berada di kedua-dua belah kelompok ini sedang bermanis muka dengan kedua-dua kelompok yang saling berebutan itu. Mereka tampaknya bersedia untuk memberikan laluan dalam hal-hal tertentu, malahan bersedia untuk menyodorkan bantuan kepada puak-puak yang berebutan itu. Lebih menarik lagi, sudah ada kelompok yang terpesona terhadap segelintir oportunis itu yang mengangkat sosok Islam sebagai idola dalam pemerintahannya.

Sebilangan orang yang berada di luar kelompok yang berebutan itu nampak dan sedar akan hal ini. Kalangan insan yang berada di dalam kedua-dua belah kelompok yang berebut kuasa itu juga nampak dan sedar akan hal ini. Malangnya, demi kuasa, perkataan orang yang berada dalam kedua-dua belah kelompok yang berebutan kuasa itu senada dan lembut, gerak laku mereka sealun dan seirama. Mereka sedang menjaga hati para oportunis itu. Mereka sedang terpedaya oleh liuk-lentok golongan oportunis itu.

Janganlah hendaknya golongan oportunis yang bersifat telunjuk lurus kelengkeng berkait itu, yang sedang menyuapkan pisang ke mulut dan mencangkuk onak di dubur, berjaya memperdaya orang-orang yang berada dalam kelompok yang sedang berebut kuasa itu. Kalaulah hal itu berlaku kelak, kuasa yang kalian rebutkan akan jatuh ke tangan mereka dan kalian yang mengepalai kami tidak akan dapat mengambilnya kembali. Tidak faham-fahamkah lagi?

4 comments:

  1. Salam,Tuan Zul...
    Pada akhirnya, rakyat marhaen juga yang menanggung segala beban akibatnya....

    ReplyDelete
  2. Salam, Cikgu
    Tatkala itu, menangis air mata darah pun tidak berguna lagi.

    ReplyDelete
  3. betul tu,,,,,,
    tuan zul
    ,

    ReplyDelete
  4. Salam, Anon,
    Terima kasih kerana sepandangan dengan saya.

    ReplyDelete