Thursday, February 24, 2011

Mengapakah Sampai Lebih 18 Juta Saman yang Tidak Berbayar?

Khabarnya, sepanjang tahun 2000-2009, tiga agensi penguat kuasa kesalahan lalu lintas — Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), polis (PDRM), dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) — telah mengeluarkan jutaan saman. Daripada jutaan saman itu (mungkin 30 juta, 40 juta, atau lebih), dikatakan bahawa lebih daripada 18 juta saman tidak dijelaskan oleh para pelaku kesalahan lalu lintas.

Yang menariknya, daripada lebih 18 juta saman tertunggak itu, 15.6 juta merupakan saman yang dikeluarkan oleh polis, 1.8 juta lagi dikeluarkan oleh DBKL, manakala 606,800 lagi dikeluarkan oleh pihak JPJ.

Yang lebih menarik perhatian kita ialah daripada lebih 18 juta saman itu, hanya 113,447 saman polis dan 1,227 saman JPJ yang telah dijelaskan oleh pelaku kesalahan lalu lintas dalam tempoh 11 Februari 2011 hingga 17 Februari 2011 lalu. Walhal, pihak JPJ telah menyatakan bahawa nama pelaku kesalahan lalu lintas yang tidak menjelaskan saman JPJ dan PDRM akan disenaraihitamkan selepas 28 Februari 2011 ini. Dalam erti kata lain, untuk mengelakkan nama mereka disenaraihitamkan, semua pesalah lalu lintas yang menerima saman JPJ dan PDRM hendaklah membayar saman-saman itu selewat-lewatnya pada 28 Februari 2011!

Mengapakah berlaku ketidakpedulian orang (pesalah lalu lintas) terhadap arahan/ugutan pihak berkuasa lalu lintas ini? Adakah kerana mereka berandaian bahawa akan ada pelanjutan tarikh itu (seperti yang selalu dilakukan) ataupun kerana mereka mengharapkan diskaun tertentu? Atau mungkin memang begitu sikap rakyat negara kita? Kalau memang begitu sikap rakyat negara kita, mengapakah pula mereka begitu berani? Adakah kerana mereka selalu terlepas daripada penguatkuasaan yang seumpama itu?

Saya ingin mengalih perhatian kepada persoalan lain. Lebih 18 juta saman pelbagai kesalahan yang dikeluarkan oleh JPJ, PDRM, dan DBKL tidak dikutip nilai samannya oleh mereka sepanjang tempoh 2000-2009. Jumlah ini bukan kecil. Kalau setiap satu saman bernilai RM80.00, sebanyak RM1.44 bilion gagal dikutip oleh pihak penguat kuasa yang terlibat.

Itu aspek hasilnya. Bagaimanakah dengan aspek keberkesanan agensi-agensi itu dalam melaksanakan tugas mereka, terutamanya PDRM yang mengumpulkan 15.6 juta saman yang tidak berbayar? Saya yakin, banyak orang yang berkata bahawa mereka tidak efisien dalam hal mengutip bayaran saman. Hal ini menggambarkan suatu keadaan bahawa pihak penguat kuasa lalu lintas ini hanya efisien dalam hal yang berkait dengan mengeluarkan saman tetapi sangat lembap dalam hal mengutip hasil saman.

Saya pernah pergi ke balai polis untuk menyemak saman saya. Di hadapan saya, seorang lelaki sedang menyemak samannya. Terkejut saya apabila pegawai yang bertugas berkata, “Haiya!” Pegawai itu mencetak saman lelaki itu, berhelai-helai. Apabila saya selesai menyemak saman (mujur tidak ada), saya melihat lelaki itu sedang duduk di sebuah kerusi sambil “menelaah” saman-samannya yang berjela-jela!

Persoalannya, mengapakah mereka (seperti lelaki itu) kelihatan bebas melakukan pelbagai kesalahan hingga berdepan dengan (rasa saya) berpuluh-puluh saman. Sepatutnya, sudah sampai masanya pihak penguat kuasa bertindak pantas. Misalnya, apabila orang yang sama mengutip lebih daripada tiga saman (dapat disemak melalui sistem komputer), orang itu mesti segera dikesan, diberi peringatan, dibawa ke balai polis, dan diminta membayar semua saman atau dikenakan tindakan mahkamah dan lain-lain. Hal ini pasti dapat mengajar mereka supaya lebih berwaspada di jalan raya dan dalam konteks ini, tidak akan berlaku tunggakan saman yang begini banyak. (Sekiranya akta yang begini tidak ada, sesuatu mesti dilakukan oleh kerajaan.) Jika tidak, imej agensi penguat kuasa lalu lintas terus dipandang rendah dan keberadaan mereka terus diremehkan. Yang lebih penting, kita tidak mahu rakyat ini menjadi “syurga” kepada orang yang tidak berperaturan.

Barangkali, inilah salah satu sebabnya usaha kita untuk menyifarkan kadar kemalangan maut jauh daripada kenyataan. Mengapa? Kerana pesalah lalu lintas sering terlepas daripada tindakan undang-undang. Kalau tidak, tak kanlah beberapa orang pemandu bas yang terlibat dalam kemalangan maut sering dikatakan bahawa mempunyai tujuh atau lapan saman lalu lintas. Mengapakah pengusaha bas berani mengambil orang yang tidak berperaturan ini sebagai pemandu bas-bas mereka?

Ce ceghite, ce ceghite!

2 comments:

  1. Salam, Tuan Zul.

    Keberkesanan penguatkuasaan undang-undang memang sentiasa menjadi isu pertikaian. Entah di mana silapnya...

    ReplyDelete
  2. SALAM, CIKGU,
    ALASAN LAZIM IALAH TIDAK CUKUP ANGGOTA - MAKSUDNYA CACATLAH. SUSAH UNTUK KITA MENERIMA HAKIKAT BAHAWA AGENSI ADA, KAKITANGAN TAK CUKUP.

    PADA PANDANGAN SAYA, SAMAN TAK TERKUTIP KERANA MEREKA TIDAK BERSUNGGUH. NASIB KAULAH, 1MALAYSIAKU!

    ReplyDelete