Friday, July 15, 2011

Pengharaman Operasi Pusat Hiburan pada Bulan Ramadan Sahaja?

Isu pengharaman operasi pusat hiburan di Kedah sepanjang bulan Ramadan tidaklah sesukar mana untuk kita fahami. Tujuan pengharaman itu hendak dilaksanakan oleh kerajaan negeri yang diterajui oleh PAS itu sudah tentulah sebagai menghormati kemuliaan bulan yang penuh barakah itu.

Oleh sebab kebanyakan (semua?) pengusaha pusat hiburan ialah orang Cina, maka mereka inilah yang bising dan heboh. Mereka berkata bahawa pengharaman itu akan menyebabkan mereka kerugian jutaan ringgit kerana selain tidak dapat mengutip hasil, mereka terpaksa pula membayar gaji pekerja.

Malah, mereka turut menambah lemak dan manis pada ketidakwajaran pengharaman itu (sebenarnya ugutan!) dengan berkata bahawa pengharaman tersebut akan menyebabkan 6,000 orang pekerja dalam industri pusat hiburan di negeri itu akan berdepan dengan kemungkinan diberhentikan kerja.

Kalau dengan memberhentikan operasi selama sebulan menyebabkan mereka kerugian jutaan ringgit, hal ini menarik untuk dibicarakan. Mari kita membuat penghisaban – dengan menutup operasi selama sebulan menyebabkan para pengusaha kerugian jutaan ringgit, berapa jutakah yang diperoleh mereka sepanjang 11 bulan beroperasi?

Kalau kita andaikan bahawa dalam tempoh sebulan mereka beroleh RM100,000, maka tidak cukupkah RM1.1 juta yang dihimpunkan mereka sepanjang 11 bulan beroperasi? Perlu juga kita kaji, siapakah penyumbang terbesar yang memungkinkan mereka menghimpunkan RM1.1 juta selama 11 bulan itu?

Selain itu, perlu juga kita lihat dan kita fikirkan dengan saksama, iaitu daripada 6,000 orang pekerja yang mencurahkan “bakti” dalam industri itu, bangsa apakah yang menjadi majoritinya? Di bahagian manakah pula mereka ditempatkan oleh para pengusaha industri itu?

Hal ini sepatutnya difikirkan dengan waras oleh para pengusaha industri itu. Mereka sebenarnya tidak rugi apa-apa kerana mereka telah beroleh kutipan yang banyak sepanjang mereka beroperasi selama 11 bulan lalu. Mereka hanya akan tergolong sebagai orang yang rugi kalau semua jumlah kutipan (keuntungan) mereka sepanjang 11 bulan lalu itu lesap.

Ada rakan berkata bahawa, kalau berlandaskan logik dan kewajaran, Kerajaan Kedah tidak sepatutnya mengharamkan operasi pusat hiburan di negeri itu pada bulan Ramadan. Yang sepatutnya dilakukan oleh kerajaan negeri itu ialah mengharamkan orang Islam berkunjung ke pusat hiburan. Atau, katanya lagi, haramkan terus kewujudan pusat hiburan!

Saya membidas kata-kata rakan saya. Kerajaan Kedah, kata saya, tidak perlu mengharamkan orang Islam memasuki pusat hiburan kerana pengharaman itu telah pun dikanunkan dalam agama Islam! Kalau orang Islam patuh pada agamanya, isu ini tidak timbul langsung, kata saya.

Saya yakin bahawa orang Islam adalah antara pelanggan terbesar di mana-mana pusat hiburan di negara ini. Saya juga yakin bahawa orang Islam juga adalah antara pekerja terbanyak dalam industri ini.

Bising dan kecohnya pengusaha pusat hiburan ini menampakkan suatu hakikat bahawa apa-apa yang Islamik kelihatan sangat sukar untuk dipraktikkan di negara yang beragamarasmikan Islam ini.

Tetapi bising dan kecoh itu, pada pandangan saya, tidak sepatutnya menakutkan kita. Yang sepatutnya menakutkan kita ialah senyap dan diamnya orang Islam terhadap sikap, tindakan, dan kecenderungan orang yang seagama dengan mereka untuk menjadi pelanggan dan pekerja di pusat hiburan itu.

Raja dan Sultan sebagai ketua agama tidak harus bertitah sahaja. Sekali-sekala bertatihlah pula bersama-sama dengan mufti dan para pegawai agama ke pusat-pusat hiburan untuk menghalang orang Islam menjadi pelanggan dan pekerja di pusat-pusat hiburan.

Jadi, tidaklah kita dan agama kita yang mulia ini mudah diperkotak-katikkan dan digertak-gertak.

No comments:

Post a Comment