Sunday, July 10, 2011

Susahkah Hendak Menukar Kerajaan Melalui Pilihan Raya?

Sebelum 9 Julai 2011

Ada rakan saya yang sangat sinis tentang perhimpunan BERSIH. Dia menyuruh saya membeli penyapu dan cangkul untuk menghadiri perarakan BERSIH. Saya terkedu sekejap. Kalau warna kuning pun sudah boleh menyebabkan seseorang itu terperosok ke dalam lokap, cangkul tentulah akan menyebabkan saya ke Penjara Kajang! kata saya.

Beliau menyambung kata-katanya, penyapu dan cangkul itu berguna untuk membersihkan kawasan persekitaran kediaman kita. “Daripada berhimpun ke sana, lebih baik bersihkan rumah sendiri,” begitulah kata rakan saya itu.

Saya fikir, kawan saya bertindak kurang bijaksana dengan berkata seperti itu. Pertama sekali, kata-katanya itu menggambarkan saya sebagai “pemalas” hingga saya perlu diperingatkan dengan kalimat “Daripada berhimpun ke sana, lebih baik bersihkan rumah”.

Yang keduanya, kata-kata itu seperti membayangkan bahawa perhimpunan BERSIH itu tidak mempunyai faedah apa-apa. Kalau saya tidak salah, kawan saya pernah juga menghentam dan mengkritik perihal ketidaktelusan SPR.

Kata-kata yang demikian lambang sebahagian daripada orang yang merelakan dirinya ditindas dan dibodohkan terus-menerus oleh sang penguasa.

Pada 9 Julai 2011

Selepas perhimpunan BERSIH, seperti yang disembangkan oleh sahabat handai serta saya dengan adik-beradik sendiri sebelum 9 Julai, media milik kerajaan, khususnya TV3, akan berkata bahawa perhimpunan itu tidak berjaya kerana hanya dihadiri oleh kira-kira 1,000 orang.

Sangkaan kami meleset rupa-rupanya kerana TV3 melaporkan perhimpunan itu dihadiri oleh 6,000 orang (menurut pengiraan KPN). Mereka meletakkan angka yang lebih tinggi daripada jangkaan kami. Sesungguhnya, saya mempercayai angka yang diletakkan oleh TV3 itu. Ada logiknya, kata hati saya. (Saya tidak dapat melayari Internet sepanjang 9 Julai 2011, ada gangguan.)

Saya bersetuju dengan angka yang dikeluarkan oleh TV3 itu kerana saya melihat sendiri keadaan sesak di laluan masuk ke KL yang diakibatkan oleh sekatan jalan raya yang dilakukan oleh para biruwan yang baruawan. Biras saya sendiri, yang keluar dari Seksyen 23 Shah Alam terpaksa duduk dalam kesesakan lebih empat jam untuk tiba di PJ1, Jalan Klang Lama. Jadi, betullah pada fikiran saya, kerana sekatan itu, hanya 6,000 orang sahaja yang berjaya melepaskan diri untuk berarak atas nama BERSIH.

Rupa-rupanya berita itu bohong jua adanya. Puluhan ribu yang hadir sebenarnya, semalam (malah Al-Jazeera mengatakan 100,000 orang). Saya pun membayangkan, kalau tidak disekat sampai memaksa orang duduk dalam kesesakan hingga empat lima jam atau mungkin lebih, berapa ratus ribukah yang akan berhimpun?

Ulasan yang paling menakjubkan yang saya dengar malam tadi ialah komen KPN sendiri. Dia berkata bahawa pihak yang dipimpinnya memberikan layanan yang baik kepada peserta perhimpunan. Mereka diberi makan minum dan mendapat rawatan tertentu dan disediakan dengan ruang solat. Yang ini sukar untuk dipercayai.

Komen paling “tidak bijaksana” adalah apabila beliau berkata bahawa peserta perarakan bukan hendak mendesak SPR supaya mengadakan pilihan raya yang bersih. Beliau berkata bahawa ada orang yang mengungkapkan laungan RE-FOR-MASI, laungan keramat yang diungkapkan orang lebih sepuluh tahun yang lalu.

Maksud “reformasi” ialah “perubahan atau pembaharuan yang mengarah kepada keadaan yang lebih baik, misalnya dalam sistem sosial, politik, dan kebudayaan sesebuah masyarakat” (Kamus Dewan Edisi Keempat, hlm 1302). Hal ini bermaksud bahawa ungkapan “reformasi” itu sesuai untuk dilaungkan bagi tujuan yang berlainan. Jadi, apakah masalahnya kalau peserta perarakan melaungkan Re-for-ma-si?

Fikiran-fikiran selepas 9 Julai 2011

Tidak banyak negara yang dapat menukar kerajaan melalui pilihan raya (dalam konteks Malaysia, kita merujuknya kepada kerajaan Persekutuan). Presiden dan kerajaan Mesir bukan terguling melalui pilihan raya. Tunisia pun demikian juga halnya. Soeharto sendiri pun tidak digulingkan melalui pilihan raya. Thaksin di Thailand pun tidak diundurkan oleh pilihan raya.

Walau apa-apa pun caranya (sebaik-baiknya biarlah melalui pilihan raya), kerajaan yang memerintah perlu kita ubah-ubah supaya kita mendapat perkhidmatan kelas satu daripada mereka. Kerajaan yang terlalu lama memerintah akan menjadi angkuh sehingga mereka merasakan apa-apa yang dilakukan mereka benar belaka dan apa-apa yang diperkatakan oleh pihak yang membangkang mereka salah semuanya.

Thaksin? Adiknya berkuasa kini? Lama manakah dia dapat bertahan?

2 comments:

  1. Salam, Tuan Zul.
    Lucu juga apabila membaca catatan tuan berkenaan 'reformasi' itu. Hahahahaa.. Sebut sahaja 'reformasi', kita akan dilabel pengikut DSAI yang memperjuang DSAI. Kalaulah ramai-ramai yang berhimpun itu melaungkan 'transformasi', apakah yang akan terjadi agaknya? Transformers datang? hahahah...

    ReplyDelete
  2. Salam, Cikgu MArni,
    Di Malaysia memang ada Transformer, Cikgu. Selalu sangat beliau itu menyebut-nyebut hal transformasi itu. tentu Cikgu tahu.... Alahai!".

    ReplyDelete