Friday, July 1, 2011

Kalau SPR Adil dan Telus

Tulisan ini bukan hendak menyanggah dan mengagah atau mengacah kata-kata Pengerusi SPR di Bangkok seperti yang dilaporkan oleh Bernama Online. Di Bangkok, dikhabarkan bahawa Pengerusi SPR mengeluarkan kenyataan yang bermaksud bahawa SPR adil. Alasan beliau ialah, “kalau SPR tidak adil dan telus, bagaimana pembangkang boleh memenangi lima negeri pada pilihan raya umum lepas?” Beliau seterusnya menambah, “Tak kan nak menang semua negeri baru SPR dianggap adil dan telus!”

Pada akhir kenyataannya, beliau mengisytiharkan, “Kalau SPR gitu (tidak adil), tak kan ia dipanggil untuk menjadi pemerhati antarabangsa bagi pilihan raya umum Thailand ini.... Ini kerana mereka iktiraf dan yakin SPR sebagai badan yang banyak mengendalikan pilihan raya. Mereka yakin pilihan raya Malaysia telus dan bebas.”

Saya mengagumi beliau kerana berani mempertahankan keadilan, kebersihan, ketelusan SPR (dan kita berharap begitulah keadaan yang sebenarnya).

Persoalannya ialah perjalanan dan proses pilihan raya (malah proses sebelum pilihan raya pun) dipenuhi dengan keraguan sehingga tidak menampakkan SPR itu adil, bersih, dan telus. Umum mengetahui bahawa ada tindakan mereka yang dilihat sebagai memihak kepada parti yang memerintah. Mengapakah demikian?

Tidak perlulah diceritakan hal ini dalam tulisan ini kerana pelbagai tulisan yang lebih rinci dapat diikuti tentang keraguan ini (di pihak SPR, keraguan itu dilabel sebagai “dakwaan” sahaja).

Cuma kita hendak bertanya sedikit, sebagai respons terhadap kenyataan Pengerusi itu pada awal tulisan ini (dengan mengandaikan SPR bukan seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi itu):

“Kalau SPR adil dan telus, bolehkah parti yang memerintah sekarang menang pada pilihan raya umum lepas?”

No comments:

Post a Comment