Monday, July 9, 2012

Al-Fatihah: Bonda Budayawan, Azah Aziz, Kembali ke Rahmatullah

Dr. Sharifah Azah Mohammad Alsagoff, atau lebih dikenali dengan nama Azah Aziz, isteri Profesor Diraja Ungku Aziz dan bonda kepada Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, meninggal dunia hari ini pada usia 84 tahun (21 Ogos 1928-9 Julai 2012). Beliau meninggal dunia pada jam 10:00 pagi kerana sakit tua dan angin ahmar.

Almarhumah diiktiraf sebagai tokoh Budayawan Melayu lantaran minat, dedikasi, dan komitmennya yang mendalam terhadap pengumpulan busana dan tekstil serta perhiasan dan kraftangan tradisional Melayu. Biografi beliau pernah ditulis/diselenggarakan oleh Zaharah Nawawi dengan judul Azah Aziz: Kartika di Langit Seni. Buku itu diterbitkan oleh DBP.

Kepada Profesor Diraja Ungku Aziz dan Tan Sri Zeti serta seluruh ahli keluarga, takziah kami ucapkan. Kami akan sama-sama berdoa agar roh Almarhumah kekasih Prof dan Tan Sri beroleh ketenangan di alam baqa dan seterusnya dihimpunkan di Padang Mahsyar serta ditempatkan di dalam Jannah bersama-sama dengan para solehah. Amin....

No comments:

Post a Comment