Sunday, July 8, 2012

San Miguel Corporation, MAS, dan Minyak PETRON

TINDAKAN MAS menggunakan minyak keluaran PETRON untuk pesawat Airbus A380 mereka dibicarakan dengan meluas oleh para blogger. Pemimpin pembangkang pun mempertikaikan hal ini kerana MAS, yang merupakan hak milik negara, telah mengesampingkan satu lagi syarikat hak milik negara, PETRONAS sebagai pembekal minyak untuk pesawat Airbus A380 itu.

Soal pihak yang memutuskan hal ini tidak menarik untuk dibicarakan kerana hak milik negara diuruskan oleh kerajaan yang memerintah Persekutuan. Kebetulan, pihak yang memerintah Persekutuan ialah BN. Jadi, kita pun, mahu tidak mahu, haruslah berasa pelik dan ajaib tentang rasional BN mengesampingkan PETRONAS sebagai pembekal dan sebaliknya mendahulukan PETRON.

Sebenarnya, hal tentang PETRON ini sudah saya bicarakan dalam Blog saya pada 21 Ogos 2011 yang lalu. Para pembaca boleh mengikutinya semula pada alamat ini: http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=8918763771705042465#editor/target=post;postID=7748354885209868705

Yang tidak saya sentuh dalam siaran itu ialah adanya rakyat Malaysia yang menjadi pengarah dalam San Miguel Corporation/SMC (syarikat arak yang membeli Exxon-Mobil Malaysia itu). Tetapi, dalam siaran itu saya ada melahirkan kehairanan saya tentang rasional penolakan pihak ExxonMobil International Inc terhadap tawaran lumayan LTAT untuk memiliki Exxon-Mobil Malaysia.

Sekarang, kita dapat membayangkan (“bersangka buruk”?) tentang sebab-musabab pihak ExxonMobil International Inc menolak tawaran LTAT itu. Hal ini samalah dengan dapatnya kita “bersangka yang bukan-bukan” tentang sebab-musabab MAS memilih PETRON sebagai pembekal minyak untuk pesawat Airbus A380 milik mereka untuk tempoh enam bulan.

Berapa jutakah hasil keuntungan yang bakal diperoleh oleh SMC (syarikat peneraju/induk PETRON) daripada perjanjian pembekalan untuk tempoh enam bulan itu? Berapa banyak wangkah yang akan mengalir ke Filipina yang sepatutnya mengalir di dalam negara sahaja jika MAS memilih PETRONAS sebagai pembekal minyak untuk pesawat Airbus A380 MAS?

Adakah kakitangan MAS akan mendapat saham neraka kerana bekerja dalam syarikat yang bersubahat/bekerjasama dengan syarikat yang berasaskan arak? Kita sendiri bagaimana? Masih mahu bersubahat dengan mereka dengan cara berurusan dengan stesen minyak PETRON? Saya akan berpegang pada panduan pengharaman babi – berurusan pada waktu darurat!

No comments:

Post a Comment