Monday, October 15, 2012

Hilang Kepercayaan terhadap Media Arus Perdana

Sudah lama benar akhbar arus perdana yang bernama Utusan Malaysia tidak menjadi bacaan saya lagi. Dahulu, pada awal-awal pemulauan akhbar itu, akhbar itu tetap saya langgan (walaupun bukan hari-hari kerana saya menggemari Berita Harian). Saya melakukan demikian kerana saya mampu untuk menapis mana-mana yang buruk. Lama-kelamaan, kebencian itu tumbuh sendiri dan saya mengucapkan bye, bye kepadanya. Saya tetap dengan Berita Harian kerana saya masih dapat bertoleransi terhadap “buruk laku” Berita Harian itu. Tetapi, lama-kelamaan Berita Harian pun saya tinggalkan, walaupun kebencian saya terhadapnya tidak menyeluruh.

Profesionalisme kewartawanan – menceritakan apa-apa yang benar sebagai benar, apa-apa yang salah sebagai salah, kelihatan hampir pupus di akhbar-akhbar itu (walaupun bukanlah semuanya). Soalnya, apabila yang salah diceritakan sebagai benar dan diletakkan di muka depan, persepsi orang terhadap wartawan berubah hingga ada yang menganggap mereka sebagai penjahat. Orang di kampung bertanya, bagaimanakah kamu ketahui bahawa sang wartawan menceritakan yang salah sebagai benar? Entah-entah cerita itu memang benar! Saya berkata, dalam kes saman orang terhadap Utusan Malaysia, sudah berturut-turut kali Utusan Malaysia kalah!

Sekarang rating 3 juta yang dinikmati oleh TV3 merudum kepada 1 juta lebih sedikit. Berita di TV3 yang ke udara setiap jam 8:00 malam itu sudah tidak menjadi tontonan saya lagi sejak beberapa lama, kecuali bahagian laporan sukannya. Saya hanya menontonnya pada waktu yang kebetulan sahaja dan pada waktu yang kebetulan itu, 15 minit pertama itu seperti menonton perlawanan bola sepak yang membosankan selama hampir 90 minit! Yang dilipurlarakan ialah keburukan satu pihak manakala keburukan yang satu pihak lagi tersimpan kejap dalam arkib berita mereka. Hingga demikian, dengan tidak menonton berita di TV3, jiwa saya lebih tenang!

Saya yakin sangat bahawa kebencian orang terhadap media arus perdana ini bukan berpunca daripada hasutan siapa-siapa melainkan datang secara semula jadi, tanpa dipaksa-paksa. Kebencian itu datang dengan sendiri selepas hari demi hari manipulasi berita dan cerita terus berlaku tanpa takut akan hukuman Allah. Penipuan dan putar belit cerita (saya rasakan hal itu memang berlaku) berlaku setiap hari, pada mukadimah beritanya. Betahkah telinga manusia jika sang pengumpat hari-hari memfitnah dan berbohong di ruang tamu di dalam rumah kita seolah-olah kita ini tidak tahu akan duduk perkara yang sebenarnya?

Jika betul pun hal yang dilaporkan, mengapakah satu pihak sahaja yang dipilih untuk didedahkan hal ehwal dirinya? Satu pihak lagi yang tingkah laku dan amal perbuatannya sama teruk, malah ada yang lebih teruk dan hodoh, mengapakah tidak didedahkan? Media, bukankah perlu adil kepada semua orang? Atau bukankah lebih baik menyembunyikan kejahatan dan keburukan orang sepertimana Allah SWT menyembunyikan kejahatan hamba-Nya sehingga akhirnya apabila hamba-Nya itu bertaubat, yang tinggal ialah nama dan amalnya yang harum dan memberikan manfaat kepada manusia lain itu?

Kalau Sayidina Umar al-Khattab hidup pada zaman kita sekarang dan perbuatan semasa beliau jahil itu yang dipilih untuk dimanipulasi dan diputar belit oleh para wartawan, ke manakah muka hendak dipalingkan oleh para wartawan itu apabila dengan tiba-tiba manusia yang hal ehwal dirinya kalian manipulasikan itu berpusing 360 darjah lalu memeluk Islam dan kemudian diakui sebagai Amirul Mukminin? Dalam erti kata lain, yang hendak saya maklumkan ialah berceritalah yang benar tentang sesuatu tanpa sebarang tokok tambah dan manipulasi. Apa-apa yang buruk, kita rahsiakanlah agar Allah tidak mengaibkan kita kerana kejahatan silam kita.

Utusan Malaysia, Berita Harian, TV3, dan lain-lain, bukan sukar untuk mengembalikan kepercayaan orang terhadap kalian. 

No comments:

Post a Comment