Thursday, November 29, 2012

Piala AFF Suzuki 2012 Kumpulan B: Sekarang Semua Pasukan Perlu Menang

Selepas melalui dua perlawanan dalam kejohanan Piala AFF Suzuki 2012 yang sedang berlangsung dalam musim hujan sekarang, pasukan bola sepak Harimau Malaya kini berada dalam situasi langsung tidak boleh kalah. Selepas kalah 0-3 di kaki pasukan Singapura, alhamdulillah, pasukan Harimau Malaya bangkit untuk membasuh najis yang terpalit di muka dengan mengalahkan pasukan Laos dengan keputusan 4-1.

Situasi tidak boleh kalah itu berlaku kerana bola itu, seperti yang dikatakan orang, bulat bentuknya. Dalam perlawanan pertama, pasukan kita kalah 3-0. Laos dan Indonesia pula seri 2-2. Dalam perlawanan kedua, Indonesia mengalahkan Singapura 1-0. Malaysia pula, seperti yang dikatakan awal tadi, mengalahkan Laos 4-1. Situasi aneh ini memang biasa berlaku dalam perlawanan bola sepak, sama ada disengajakan ataupun sebaliknya.

Yang mengalahkan pasukan Harimau Malaya, iaitu pasukan Singapura, kalah di kaki Indonesia walhal pasukan Singapura telah mengalahkan Harimau Malaya dengan jaringan 3-0. Harimau Malaya kemudiannya mengalahkan pasukan Laos walhal pasukan itu seri dengan Indonesia. Hal ini bermaksud bahawa kekuatan yang digambarkan di atas kertas langsung tidak boleh dipakai dan elok jangan dipakai.

Perancangan dan strategi perlu betul. Hal ini telah dibuktikan malam tadi oleh jurulatih pasukan Harimau Malaya yang telah menurunkan Farizal Marlias, Mahalli Jasuli, Shakir Shaari, dan Wan Zack Haikal bagi menggantikan Khairul Fahmi Che Mat, Bunyamin Umar, Amar Rohidan, dan Khyril. Sebagai hasilnya, kita banyak menyerang dan mencipta peluang untuk menjaringkan gol walaupun banyak juga yang dibazirkan.

Situasi tidak boleh kalah yang saya katakan awal tadi berlaku kerana dalam Kumpulan B, semua pasukan berpeluang untuk melayakkan diri ke peringkat separuh akhir. Indonesia agak selamat kerana mereka hanya memerlukan keputusan seri. Dengan 5 mata, mereka akan layak ke peringkat separuh akhir. Sebaliknya, jika seri dengan pasukan Indonesia, pasukan Harimau Malaya hanya beroleh 4 mata dengan perbezaan golnya 0.

Di pihak pasukan Singapura dan Laos, jika kedua-duanya seri juga, Singapura akan beroleh 4 mata sekali gus melayakkan diri ke peringkat separuh akhir berdasarkan kelebihan jaringan gol dan kebetulan mereka telah mengalahkan pasukan Harimau Malaya sebelum itu. Jika Singapura kalah, Laos akan beroleh 4 mata juga, tetapi daripada segi kelebihan jaringan gol, pasukan Harimau Malayalah yang layak ke peringkat separuh akhir.

Jika pasukan Harimau Malaya menang dalam perlawanan menentang pasukan Indonesia pada hari Sabtu kelak, pasukan itu akan layak terus ke peringkat separuh akhir. Di pihak pasukan Indonesia pula, jika mereka kalah, mereka bergantung harap pada keputusan perlawanan yang membabitkan Laos-Singapura. Jika Laos menang, Indonesia layak ke peringkat separuh akhir. Jika Singapura menang, Indonesia terpaksa pulang awal,

Kontroversi mungkin berlaku jika Laos dapat mengalahkan Singapura 1-0 atau 2-0 (bagi membolehkan mereka beroleh 4 mata) manakala Indonesia pula seri dengan Harimau Malaya. Indonesia akan layak kerana beroleh 5 mata. Malaysia (yang beroleh 4 mata juga) akan layak berdasarkan kelebihan jaringan gol. Laos mungkin akan menuduh Indonesia dan Harimau Malaya menetapkan keputusan perlawanan supaya kedua-duanya layak ke peringkat separuh akhir.

Wallahualam. Sebagai kesimpulannya, seperti yang saya tegaskan awal tadi, semua pasukan perlu menang, tetapi mustahil keempat-empat pasukan yang bersaing sesama sendiri itu akan beroleh kemenangan tanpa ada yang kalah atau seri. Kalau Harimau Malaya menang, Indonesialah yang kalah dan begitulah sebaliknya. Kalau Laos menang, Singapuralah yang kalah dan begitulah juga sebaliknya. Jika semuanya seri, tidak ada sesiapa yang kalah dan menang!

Yang berikut ini ialah kedudukan terkini setiap pasukan

Kumpulan A

Pasukan
P
M
S
K
J
B
Mt
2
2
0
0
6
1
6
Filipina
2
1
0
1
2
2
3
2
0
1
1
1
2
1
2
0
1
1
1
5
1


Kumpulan B

Pasukan
P
M
S
K
J
B
Mt
2
1
1
0
3
2
4
2
1
0
1
3
1
3
2
1
0
1
4
4
3
2
0
1
1
3
6
1


No comments:

Post a Comment