Monday, May 13, 2013

Yang Menang, Menang; Yang Kalah, Kalah: Politik Dendam Hindarilah

Sebagai warganegara yang mencintai amalan demokrasi, politik dendam merupakan perkara yang paling dibenci oleh kebanyakan orang, khususnya dalam kehidupan yang bertamadun. Amalan ini tidak harus ada sama sekali dalam sistem pemerintahan di negara ini apatah lagi di negara yang beragamarasmikan Islam dan kebetulan dipimpin oleh orang Islam yang menghendaki semua orang mempraktikkan keadilan dan kesaksamaan. Amalan politik dendam bertentangan dengan tuntutan Islam yang dinyatakan itu. Apa-apa bentuk penderaan yang langsung tidak memperlihatkan keadilan merupakan suatu bentuk penganiayaan.
 
Di negara ini, kita baru sahaja melepasi tempoh pilihan raya yang hebat – kerajaan pemerintah (tidak kira di mana-mana kerajaan, sama ada Persekutuan yang diterajui oleh BN atau negeri-negeri yang diterajui sama ada oleh BN atau PR), berdepan dengan kebangkitan rakyat yang ingin mengubah atau mempertahankan kerajaan yang diyakini mereka. Pada peringkat Persekutuan, seperti yang diketahui, BN masih gagah dan berkuasa. Pada peringkat negeri, ada yang terus berkuasa, malah ada juga yang tambah memantapkan kuasa dan ada yang telah tumbang oleh kebangkitan rakyat dan ada juga yang kuasanya dikurangkan oleh rakyat.
 
Demikianlah perjalanan sistem demokrasi yang diserahkan kepada rakyat sepenuhnya. Para “pemain” yang menyertai pertandingan (dalam konteks PRU, “pemain” itu merupakan calon wakil rakyat yang di atas bahunya bakal terpikul beban tanggungjawab besar untuk berkhidmat demi rakyat) boleh menangis kerana terlalu gembira atas kemenangan atau atas kekalahan masing-masing, tetapi percayalah rakyat yang memilih mereka tidak peduli akan perasaan calon wakil rakyat itu. Yang dihajati oleh mereka ialah mereka memainkan peranan penting sebagai wakil rakyat. Rakyat dalam konteks apa-apa pun merangkum semua orang di kawasan mereka.
 
Jadi, apabila ada pemimpin yang dipilih melalui proses pilihan raya ini yang menafikan hak rakyat kerana mendefinisikan rakyat sebagai “orang yang menyokong mereka” bukan sebagai “orang di kawasan mereka secara keseluruhannya”, maka pemimpin ini dengan mudah dapat kita golongkan sebagai zalim. Sebagai contohnya, kalau YAB PM menafikan hak orang Cina kerana merasakan bangsa ini tidak memilih parti yang dipimpinnya dalam PRU yang baru lalu, kita dengan mudah dapat menggolongkan beliau sebagai zalim (saya yakin bahawa beliau tidak demikian) kerana orang Cina berstatus rakyat di negara ini.
 
Demikian juga kalau ada YAB MB yang sampai mengeluarkan kenyataan untuk tidak melantik Pegawai Pembangunan DUN (PPD) dan Pegawai Pembangunan Parlimen (PPP) di kawasan partinya kalah dalam PRU baru-baru ini. Tindakan yang diambil itu jelas berunsur dendam dan seolah-olah wajar dikenakan kepada rakyat yang “tidak mengenang budi” hingga menyebabkan beberapa calon parti pimpinannya kecundang pada PRU yang lalu. Tidak kira walau dalam keadaan yang bagaimana sekalipun, pemimpin yang dipilih sebagai wakil rakyat harus berfikiran terbuka tentang hakikat demokrasi ini. Jauhi kezaliman, tinggalkan diskriminasi, dan raikanlah demokrasi.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. As-Salam,
    Marilah kita berdoa agar ada pembaikan dalam hal bangsa, integiti, dll. Anak-anak muda harus menjadi focus juga oleh pihak kerajaan.

    ReplyDelete