Friday, August 28, 2015

1 SEPTEMBER 2015 – MELANGKAHLAH MAB, SELAMAT TINGGAL MAS

MULAI 1 September 2015, akan bermulalah era baharu bagi MAS yang mulai tarikh itu tidak lagi beroperasi sebagai entiti kerajaan sebaliknya beroperasi sebagai entiti komersial. Beroperasi sebagai entiti komersial bermaksud bahawa syarikat penerbangan itu tidak lagi boleh meminta talian hayat daripada kerajaan apabila kelak ditimpa masalah. Mulai tarikh itu juga, MAS “dikuburkan” namanya untuk kemudiannya dikenal dengan nama yang baru – MAB (Malaysia Airlines Bhd).

Untuk menjadikan MAB berdaya saing dan mencatat keuntungan, langkah-langkah penstrukturan semula telah dilaksanakan oleh pihak pengurusan yang baharu. Daripada sejumlah 20,000 orang tenaga kerja yang pernah bernaung di bawah payung MAS, pihak pengurusan yang baharu telah melakukan tindakan drastik dengan hanya “mengekalkan” 14,000 orang daripada mereka. Hal ini bermaksud bahawa pihak pengurusan baharu telah “membuang” 6,000 orang daripada mereka dengan pampasan. Pihak pengurusan baharu juga telah membuat rundingan semula kontrak-kontrak pembekalan selain merasionalkan laluan dan destinasi penerbangan.

14,000 orang tenaga kerja yang dikekalkan sekarang bakal mencipta sejarah baharu jika sejarah silam MAS yang memalukan itu segera dipadamkan dengan semangat untuk maju bersama syarikat, semangat untuk membina kerjaya bersama syarikat, dan yang lebih penting memiliki semangat patriotik yang tinggi untuk menanjakkan nama ikon penerbangan negara ini. Ya, kalian bakal pencetus sejarah baharu syarikat penerbangan ulung negara ini seandainya kalian, dengan kebijaksanaan pihak pengurusan MAB, dapat mengembalikan RM19.2 bilion wang rakyat yang telah dibelanjakan oleh kerajaan untuk memulihkan MAS sepanjang tempoh 2001–2014 dahulu.

MAB tidak akan kembali pulih, malah mungkin akan terus lenyap dari persada dunia penerbangan tanpa keikhlasan dan ketelusan serta kesungguhan 14,000 orang tenaga kerja yang dikekalkan. Demikian juga, tanpa keberanian dan ketegasan pihak pengurusan yang khabarnya telah memperbaik dan memperbetul kontrak-kontrak pembekalan yang didakwa berat sebelah dan lebih membebankan MAS dahulu, MAB juga akan menghadapi kesukaran untuk mencatatkan keuntungan.

Harus kita ingat, bercakap soal MAS bukan seperti kita bercakap tentang syarikat biasa; kita sebaliknya bercakap tentang ikon negara – seperti PNB, seperti Felda (?), seperti Tabung Haji, dll. Dalam hal ini, sebarang kesilapan oleh pihak kerajaan dalam memilih peneraju yang menguruskan syarikat-syarikat itu hingga menyebabkan syarikat itu telungkup, akan mengaibkan negara, mengaibkan bangsa kita juga. Dalam konteks MAS (dan kini MAB), kita harus berasa malu terhadap syarikat penerbangan di Singapura yang tidak mempunyai destinasi penerbangan domestik, sebaliknya hanya bergantung harap pada destinasi penerbangan antarabangsa, tetapi masih mampu menjadi antara peneraju syarikat penerbangan dunia!

Oleh itu, kepada semua tenaga kerja yang tinggal, ayuh mulakan langkah anda mulai 1 September nanti ke arah mengangkat darjat MAB sebagai salah sebuah peneraju penerbangan dunia! Siap sediakan fizikal dan mental anda untuk mencapai matlamat itu.

No comments:

Post a Comment