MULAI 1 September 2015, akan bermulalah era baharu bagi MAS yang
mulai tarikh itu tidak lagi beroperasi sebagai entiti kerajaan sebaliknya
beroperasi sebagai entiti komersial. Beroperasi sebagai entiti komersial bermaksud
bahawa syarikat penerbangan itu tidak lagi boleh meminta talian hayat daripada kerajaan
apabila kelak ditimpa masalah. Mulai tarikh itu juga, MAS “dikuburkan” namanya
untuk kemudiannya dikenal dengan nama yang baru – MAB (Malaysia Airlines Bhd).
Untuk menjadikan MAB
berdaya saing dan mencatat keuntungan, langkah-langkah penstrukturan semula
telah dilaksanakan oleh pihak pengurusan yang baharu. Daripada sejumlah 20,000
orang tenaga kerja yang pernah bernaung di bawah payung MAS, pihak pengurusan
yang baharu telah melakukan tindakan drastik dengan hanya “mengekalkan” 14,000
orang daripada mereka. Hal ini bermaksud bahawa pihak pengurusan baharu telah “membuang”
6,000 orang daripada mereka dengan pampasan. Pihak pengurusan baharu juga telah
membuat rundingan semula kontrak-kontrak pembekalan selain merasionalkan laluan
dan destinasi penerbangan.
14,000 orang tenaga
kerja yang dikekalkan sekarang bakal mencipta sejarah baharu jika sejarah silam
MAS yang memalukan itu segera dipadamkan dengan semangat untuk maju bersama
syarikat, semangat untuk membina kerjaya bersama syarikat, dan yang lebih
penting memiliki semangat patriotik yang tinggi untuk menanjakkan nama ikon
penerbangan negara ini. Ya, kalian bakal pencetus sejarah baharu syarikat
penerbangan ulung negara ini seandainya kalian, dengan kebijaksanaan pihak
pengurusan MAB, dapat mengembalikan RM19.2 bilion wang rakyat yang telah
dibelanjakan oleh kerajaan untuk memulihkan MAS sepanjang tempoh 2001–2014
dahulu.
MAB tidak akan kembali
pulih, malah mungkin akan terus lenyap dari persada dunia penerbangan tanpa
keikhlasan dan ketelusan serta kesungguhan 14,000 orang tenaga kerja yang
dikekalkan. Demikian juga, tanpa keberanian dan ketegasan pihak pengurusan yang
khabarnya telah memperbaik dan memperbetul kontrak-kontrak pembekalan yang
didakwa berat sebelah dan lebih membebankan MAS dahulu, MAB juga akan
menghadapi kesukaran untuk mencatatkan keuntungan.
Harus kita ingat, bercakap
soal MAS bukan seperti kita bercakap tentang syarikat biasa; kita sebaliknya bercakap
tentang ikon negara – seperti PNB, seperti Felda (?), seperti Tabung Haji, dll.
Dalam hal ini, sebarang kesilapan oleh pihak kerajaan dalam memilih peneraju yang menguruskan syarikat-syarikat itu hingga menyebabkan syarikat itu telungkup, akan mengaibkan negara,
mengaibkan bangsa kita juga. Dalam konteks MAS (dan kini MAB), kita harus berasa malu terhadap syarikat
penerbangan di Singapura yang tidak mempunyai destinasi penerbangan domestik,
sebaliknya hanya bergantung harap pada destinasi penerbangan antarabangsa,
tetapi masih mampu menjadi antara peneraju syarikat penerbangan dunia!
Oleh itu, kepada semua
tenaga kerja yang tinggal, ayuh mulakan langkah anda mulai 1 September nanti ke
arah mengangkat darjat MAB sebagai salah sebuah peneraju penerbangan dunia! Siap
sediakan fizikal dan mental anda untuk mencapai matlamat itu.
No comments:
Post a Comment