Thursday, November 11, 2010

Mewaspadai Kemarahan Alam Sebagai Peringatan Allah

Gunung Merapi meletus dan mengeluarkan debu panas. Letusan pada kali ini adalah yang terbesar dalam tempoh 100 tahun. Rakyat tempat gunung itu berdiri, khususnya yang berada di sekitarnya, ada yang tewas – lebih 150 orang mati kerana pelbagai sebab (sesak nafas, tubuh terbakar, dsb). Sekitar 320,000 penduduk tempatan yang tinggal di radius 20 km dari gunung itu terpaksa menghuni khemah di kawasan lain yang lebih selamat. Letusan itu ikut mengusir rakyat kita yang berada di sekitar gunung itu – dengan pelbagai tujuan (khususnya belajar) – ke Malaysia.

Mereka, rakyat kita itu yang berjumlah hampir 500 orang (401 sudah pulang, 42 pergi ke Jakarta, dan 38 lagi terus di Jogjakarta) adalah antara segelintir rakyat kita (yang berjumlah sekitar 27 juta orang itu) yang melalui pengalaman berdepan dengan letusan gunung berapi. Menggarap pengalaman sebegitu, secara positif, sangat banyak gunanya, khususnya untuk kembali dan terus dekat kepada Allah SWT.

Ironinya, di negara kita yang kononnya bebas gegaran gempa dan ancaman gunung berapi ini, kita masih memicingkan sebelah mata terhadap “amaran” Allah itu. Sehingga demikian, ada orang Islam yang ber“halloween”, ber“Mari Menari”, ber“Muzik-Muzik”, selain berkhalwat di hotel bajet, membuang baka di longkang, menjadi hamba methamphetamine, heroin, dan lain-lain. Kita tahu, semua perbuatan itu mengundang kemurkaan Allah. Kalau letusan Gunung Merapi itu dijadikan sebagai salah satu “amaran” Allah, seharusnya kita berasa insaf dan takut, tetapi tampaknya “amaran” itu langsung tidak menggegerkan hati mereka.

Mereka tidak sedar dan tidak mahu ambil tahu bahawa pada waktu Gunung Merapi mengaktifkan “amarannya” pada 26 Oktober lalu, beberapa gunung lain ikut aktif – Gunung Berapi Klyuchevskoy di Kamchatka, Rusia meletus pada 22-25 Oktober dan 27 Oktober 2010. Gunung itu turut mengeluarkan debu vulkanik yang mencapai ketinggian 26,200 hingga 29,500 kaki.

Gunung Berapi Sheveluch, juga di Kamchatka, Rusia turut meletus. Pada 28 Oktober 2010, gunung ini mengeluarkan debu vulkanik yang mencapai ketinggian 23,000 kaki dan tersebar hingga radius 2,500 km di sebelah timur gunung. Lapangan terbang dan jalan dari Ust-Kamchatsk ke Kluchi telah ditutup.

Gunung Berapi Piton de la Fournaise, di Perancis juga memperlihatkan keaktifannya. Pada 27 Oktober 2010, aktiviti seismik meningkat dan gempa tektonik berlaku beberapa kali. Letusan turut berlaku pada hari tersebut di sisi gunung bahagian tenggara.

Gunung Berapi Grimsvotn, di Iceland turut menghasilkan beberapa siri gempa vulkanik sejak 31 Oktober 2010. Banjir yang terjadi sebagai akibat pencairan ais yang melitupi gunung juga meningkat. Sekitar 130 meter kubik air yang mengalir pada setiap saat telah membanjiri wilayah sekitar gunung.

Gunung Anak Krakatau, di Indonesia turut meningkatkan keaktifannya. Aktiviti gempa vulkanik meningkat daripada 20 kali sehari kepada35 kali sehari pada hari Jumaat, 29 Oktober 2010. Debu vulkanik juga terpancut lebih tinggi, hingga 1 kilometer.

Semua kejadian itu seperti ada kait-mengait dan ikut-mengikut. Yang jauh di Eropah tidaklah barangkali menakutkan kita di Malaysia. Yang dekat ini bagaimana? Untuk pengetahuan, penguasa di Indonesia telah menyenaraikan lapan gunung berapinya yang berpotensi untuk meletus. Mereka meletakkan aktiviti gunung itu pada tahap Waspada Siap Meletus. Gunung-gunung itu ialah Gunung Sinabung (di Karo, Sumatera Utara), Gunung Talang (di Solok, Sumatera Barat), Gunung Anak Krakatau (di Lampung, Selat Sunda), Gunung Papandayan (di Garut, Jawa Barat), Gunung Slamet (di Tegal, Jawa Tengah), Gunung Dieng (di Wonosobo, Jawa Tengah), Gunung Semeru (di Lumajang, Jawa Timur), dan Gunung Bromo (di Probolinggo, Jawa Timur).

Tahu di mana Sumatera Utara dan Sumatera Barat? Sangat dekat dengan kita!

Tulisan ini bukan hendak menyeru pembaca supaya takut. Tulisan ini menyeru pembaca supaya menyedari amaran Allah, kemudian kembali mendekati-Nya dan bersatu dengan-Nya. Dengan kata yang lebih mudah, tulisan ini menyeru pembaca bertaubat! Jangan tinggalkan kehidupan dunia (yang baik), tetapi lebihkanlah amalan untuk akhirat!

No comments:

Post a Comment