Monday, November 1, 2010

Tahniah Kelantan! Menang Juga Akhirnya

Saya sudah tidak begitu taasub terhadap bola sepak peringkat negeri dan negara, hatta peringkat kelab dunia dan peringkat negara-negara dunia. Walau bagaimanapun, saya senantiasa mengikuti perkembangannya.

Pasukan bola sepak Piala Malaysia Selangor yang saya sanjung-sanjung dahulu menang atau kalah, saya sudah kurang endah. Manchester United yang saya minat hampir “seluruh jiwa” itu menang atau bungkus, tidak saya peduli.

Saya tidak mahu menyusahkan diri, menyenakkan hati, menyendatkan otak. Kita sokong mereka, apabila mereka kalah, kita kecewa. Darah kadangkala ikut menggelegak. Melihat ketumpulan Wayne Rooney, sakit hati kita, melihat kelunturan skil Ryan Giggs, berang seketika.

Ah, saya fikir saya seperti orang bodoh kerana berperasaan begitu! Saya menonton perlawanan bola sepak kerana hendak mendapat sedikit keseronokan, sedikit hiburan. Lantaklah bagaimana mereka bermain! Yang saya susah hati, mengapa, kata hati saya.

Jadi, sekarang saya menonton sahaja. Engkau hendak bergasak dengan sesiapa pun Selangor atau MU, aku akan tengok. Aku tidak akan sokong walaupun aku suka. Engkau kalah, nasib engkaulah; engkau menang baguslah.

Tentang Piala Malaysia, tahun lepas saya hendak Negeri Sembilan menang walaupun saya tidak sokong. Punca saya hendak Negeri Sembilan menang bukan kerana saya benci akan Kelantan, bukan juga kerana isteri saya orang Negeri Sembilan.

Punca utamanya ialah negeri itu pada tahun lalu baru dapat raja yang baru ditabalkan. Saya tidak tahu mengapa saya suka sosok raja itu sejak pertama kali saya melihatnya lewat media semasa kemangkatan Tuanku Jaafar dahulu.

Jadi, kerana dapat raja itu dan kebetulan baginda berkenan untuk mencemar duli bagi menonton perlawanan itu, saya hendak Negeri Sembilan menang (semuanya sudah dirancang Allah SWT pun). Ternyata Negeri Sembilan menjadi juara.

Tahun ini, ada saya nyatakan pendirian saya lewat siaran 27 Oktober 2010 lalu bahawa Kelantan akan menang kerana negeri itu baru mendapat Tuanku Sultan yang baharu. Saya sendiri tidak tahu mengapa saya suka akan sultan itu.

Saya menyatakan hal ini kepada kebanyakan kawan saya, termasuk kepada Ustaz saya, sama ada yang Kelantanese ataupun yang bukan Kelantanese. Ada yang ambil perhatian, ada yang tidak peduli pun.

Ternyata bahawa analisis mudah saya bahawa pasukan negeri yang dapat raja baharu akan menang dalam perlawanan akhir Piala Malaysia betul (ingat, kebetulan sahaja kerana semuanya telah ditetapkan Allah SWT!). Tahniah Kelantan!

Tahun depan, mana-mana negeri yang hendak menjadi juara Piala Malaysia, kena mendapat sultan atau raja baharu lebih dahulu. Mungkin Pulau Pinang dan Melaka! Eh, ye ke!

Betulnya analisis saya itu kebetulan sahaja. Hakikatnya, saya berharap agar raja-raja yang ada terus kekal memerintah, dengan keadilan dan kesaksamaan yang berlandaskan garis panduan yang ditetapkan Islam, dan lebih Islamik daripada rakyat baginda. Amin!

No comments:

Post a Comment