Friday, July 24, 2009

H1N1: Setiap Orang Perlu Menghidupkan Penggera

KHABAR I
Sudah Ada yang Tewas: Kita Masih Selamba

Yang berikut ini ialah sebahagian daripada kenyataan akhbar oleh YB Menteri Kesihatan, Dato’ Seri Liow Tiong Lai yang disiarkan melalui laman web Kementerian Kesihatan, http://www.moh.gov.my.

Kes kematian adalah seorang lelaki berusia 30 tahun, warga Indonesia, pelajar tahun pertama di International Center for Education in Islamic Finance, Kuala Lumpur. Daripada maklumat yang diperoleh, kes telah bercuti ke Indonesia dan kembali ke Malaysia pada 5 Julai 2009 dan dilaporkan mula mengalami demam dan batuk sejak kembali bercuti tetapi simptom adalah ringan. Pada 20 Julai 2009 mula demam panas, batuk serta letih, dan pada 21 Julai 2009 telah pergi mendapatkan rawatan di sebuah Pusat Perubatan Swasta di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Selepas menjalani pemeriksaan dan semasa menunggu mengambil ubat, kes tiba-tiba jatuh pengsan. Kes telah diberi bantuan kecemasan di Pusat Perubatan berkenaan, tetapi tidak dapat diselamatkan dan disahkan meninggal dunia pada 11.50 pagi. Pusat Perubatan berkenaan merekodkan penyebab kematian sebagai ‘cardiac arrest due to ventricular fibrillation’.

Pemeriksaan post-mortem telah dijalankan di Hospital Kuala Lumpur pada hari yang sama. Hasil bedah siasat mendapati, kes mempunyai badan yang gemuk, terdapat tanda-tanda pneumonia pada paru-paru dan kelainan pada tisu jantung serta cairan pus-like material’ pada bahagian bawah salur pernafasan. Sebanyak 20 pelbagai jenis spesimen telah diambil untuk ujian virologi, bakteriologi, histopatologi, biokimia dan toksikologi. Ujian virologi dan bakteriologi mendapati spesimen daripada tisu paru-paru dan salurannya adalah positif untuk virus influenza A (H1N1).

Berdasarkan kenyataan YB Menteri Kesihatan itu, kematian tersebut bukanlah berpunca daripada penyakit H1N1 itu sendiri. Sebaliknya, kematian itu ada kaitannya dengan H1N1 (Influenza A (H1N1) related fatality).

Berdasarkan pemerhatian saya, sepanjang wabak ini heboh di negara ini sehinggalah kematian pertama tersebut, masih banyak orang yang kelihatan selamba dengan wabak ini. Masih banyak orang yang makan tanpa membasuh tangan lebih dahulu, batuk dan bersin tanpa menutup mulut dan hidung, dan sebagainya. Amalan memakai topeng kelihatan “janggal” kepada masyarakat dan dengan demikian banyak orang awam yang berkunjung ke hospital tanpa memakai topeng sedangkan kebanyakan kakitangan hospital memakainya.

Yang paling menarik, ada yang berkata penyakit ini tidak berisiko tinggi kepada golongan berusia “muda”. Risikonya lebih terdedah kepada kanak-kanak dan orang-orang tua. Tetapi mangsa pertama itu berusia 30 tahun, walaupun meninggal dunia bukan kerana H1N1 secara langsung. Hal ini bermakna, kita perlu memandang wabak ini dengan serius dan waspada. Jangan selamba lagi.
Yang lebih penting, baik selesema biasa, batuk biasa, badan berasa dedar biasa, segeralah ke klinik. Walaupun simptomnya ringan (seperti mangsa pertama itu), kita tidak boleh ambil ringan.

KHABAR II
Beringat Sebelum Kena

KAHIRAH — Menteri-menteri Kesihatan negara-negara Arab bersetuju untuk melarang golongan tertentu, termasuk warga tua dan kanak-kanak, daripada mengerjakan haji dan umrah pada tahun ini dalam usaha hendak mengekang penularan virus influenza A (H1N1).

“Ibadah haji dan umrah akan diteruskan dengan beberapa syarat,” kata jurucakap Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Mesir, Encik Ibrahim al-Kerdani, selepas mengadakan mesyuarat dengan Menteri-menteri Kesihatan negara-negara Arab di sini kelmarin.

“Beberapa golongan akan dikecualikan daripada ibadah haji – mereka yang berusia lebih daripada 65 tahun; mereka yang berusia di bawah 12 tahun, dan mereka yang menghidap penyakit kronik,” tambah beliau.

Jika vaksin bagi virus H1N1 berjaya dihasilkan sebelum musim haji, jemaah perlu menyerahkan laporan suntikan vaksin bagi mendapatkan visa haji mereka.

“Walau bagaimanapun, keputusan untuk menyekat golongan itu daripada mengerjakan haji belum lagi disahkan oleh kerajaan negara-negara Arab,” katanya.

Pengarah serantau WHO, Encik Hussein Gezairi, meramalkan Riyadh akan meluluskan saranan itu memandangkan terdapat persetujuan dalam kalangan Menteri Kesihatan negara-negara Arab mengenai isu tersebut.

“Kerajaan Saudi akan menjadikan (syarat-syarat) ini sebagai satu keperluan.. Tidak ada sesiapa yang boleh mendapat visa mereka kecuali keperluan ini dipenuhi,” katanya.

Menteri Kesihatan Arab Saudi, Encik Abdullah bin Abdul Aziz Al-Rabeeah, berkata kerajaannya tidak akan mengehadkan jumlah visa yang dikeluarkan kepada para jemaah.

“Kami tidak akan mengubah peratusan yang diperuntukkan bagi setiap negara. Kami hanya mengubah syarat-syarat tertentu. Bergantung pada negara itu untuk menggantikan jemaah (yang termasuk dalam golongan yang dihalang mengerjakan haji) dengan jemaah lain,” tambah beliau.

Encik Abdullah meramalkan jumlah jemaah haji mungkin berkurangan pada tahun ini. Sehingga dua juta jemaah dijangka membanjiri Makkah dan Madinah sepanjang lima bulan mendatang bagi mengerjakan umrah dan haji.

Isnin lalu, Mesir menjadi negara terbaharu yang memberikan amaran kepada golongan berisiko tinggi agar tidak mengerjakan haji dan umrah. Amaran itu dikeluarkan berikutan kematian seorang wanita Mesir ekoran daripada jangkitan virus H1N1 selepas pulang dari Arab Saudi selepas mengerjakan ibadah umrah.

Menteri Kesihatan Mesir berkata, semua jemaah yang baru pulang dari Arab Saudi akan dikuarantin.

Di Iran, Menteri Kesihatannya mengeluarkan amaran yang sama Selasa lalu tatkala jumlah kes jangkitan H1N1 di negara itu meningkat kepada 16 orang.

Oman turut mengeluarkan nasihat yang sama pada 6 Julai lalu.

Awal bulan ini, Tunisia menghalang jemaah negara itu daripada mengerjakan umrah tahun ini sementara waktu.

Menurut WHO, jumlah kematian ekoran daripada jangkitan virus H1N1 di serata dunia meningkat sekali ganda dalam tempoh tiga minggu – daripada sekitar 330 orang kepada lebih 700 orang sekarang. (AFP, AP)

Saranan dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak Menteri-menteri Kesihatan negara-negara Arab itu betul dan tepat. Kuota untuk mengerjakan haji tidak akan dikurangkan kerana golongan yang terlibat – orang yang berusia lebih daripada 65 tahun; kanak-kanak di bawah usia 12 tahun, dan orang yang menghidap penyakit kronik – digantikan dengan orang tidak berkaitan dengan golongan yang dilarang itu.

Bakal-bakal haji yang tergolong dalam tiga golongan itu, walaupun dibelit kecewa, haruslah redho dengan larangan itu – demi kebaikan umat di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment