Wednesday, July 15, 2009

PAS Terburai di Manek Urai?

Perkara yang berlegar di fikiran orang yang di atas pagar seperti saya tentang PRK di Manek Urai ialah UMNO-BN berpeluang untuk menang di situ. Mengapakah perkara itu berlegar di fikiran saya? Kerana dominasi liputan berita di media arus perdana yang memihak kepada BN-UMNO, kerana limpahan janji yang berkaitan pembangunan dan limpahan kebendaan, kerana calon UMNO ialah bekas Pengurus Bahagian Pemantauan Projek Kesedar (bukan pemborong ikan), kerana corak kepemimpinan DS Mohd. Najib yang positif, dan yang menguatkan keyakinan saya ialah UMNO pernah menang di situ (dalam PRU bukan PRK) pada tahun 2004 dengan majoriti 53 undi. Itulah asas-asas keyakinan saya tentang peluang UMNO untuk menang.

Walau bagaimanapun, selepas keputusan diumumkan, asas keyakinan saya itu hanyalah andaian, bukan hakikat. Yang hakikat hak Allah. Dialah Penentu kepada segala penentu. Hakikatnya ialah UMNO-BN tewas, PAS-PR menang. PAS (Mohd. Fauzi Abdullah) memperoleh 5 348 undi manakala BN (Tuan Aziz Tuan Mat) beroleh 5 283 undi. Majoriti yang diperoleh Mohd. Fauzi Abdullah adalah sebanyak 65 undi.

Ada pihak yang berkata bahawa kekalahan tipis UMNO-BN itu suatu bentuk kemenangan moral. Kata-kata atau ulasan itu mungkin betul jika UMNO-BN sejak awal lagi sudah membayangkan bahawa mereka akan kalah dalam pilihan raya itu. Walau bagaimanapun, ulasan itu hanyalah suatu alasan di pihak yang kalah kerana sebelum pembuangan undi, baik calon UMNO-BN mahupun pemuka-pemukanya, semuanya memperlihatkan keyakinan bahawa mereka akan dapat merampas kerusi DUN Manek Urai itu. Malah, saya sendiri pun menaruh keyakinan yang sama.

Keyakinan UMNO-BN ini, dan saya sendiri, sudah tergambar pada PRK Bukit Gantang dahulu. Selepas PRK Bukit Gantang itu, undi Melayu meningkat dan hal itu menandakan orang Melayu sudah kembali menyokong BN semula. Tetapi, dengan 99.9 peratus pengundi berdaftar di Manek Urai ialah Melayu, dapatkah dakwaan yang mengatakan orang Melayu telah kembali memberikan sokongan kepada UMNO-BN itu diterima? Kalau berdasarkan kemerosotan majoriti yang diperoleh oleh calon PAS, iaitu daripada 1 352 undi kepada 65, dakwaan itu benar. Hal ini demikian kerana UMNO-BN telah berjaya menambah bilangan orang yang menyokong mereka kepada sebanyak 1 287 orang. TAHNIAH!

Walau bagaimanapun, saya berpendirian bahawa orang Melayu dapat dikatakan kembali menyokong UMNO-BN seandainya UMNO-BN menang di Manek Urai walaupun dengan 1 undi. Mengapa? Kerana 99.9 peratus penduduk di situ ialah Melayu. Pemimpin Umno pun sudah lama berkampung di Manek Urai untuk merampas kawasan itu, janji pembangunan pun hari-hari dilaungkan kepada orang-orang Melayu di situ. Jadi, jika mereka -benarbenar sudah beralih arah, mereka pasti akan menerimanya dengan tangan terbuka.

Walau apa-apa pun alasan dan ulasan yang diberikan, PRK di Manek Urai menampakkan suatu hakikat, iaitu PAS terburai di Manek Urai. Tetapi, mereka tidak kalah.

No comments:

Post a Comment