Tuesday, July 14, 2009

Kemahiran Keibubapaan

Seorang penceramah popular dalam ceramahnya yang saya ikuti (tidak usahlah namanya saya sebutkan) telah mengetengahkan hal keruntuhan akhlak anak-anak. Dalam ceramah itu, beliau ada menyentuh perihal punca anak-anak berperangai seperti haiwan. Beliau memberikan alasan yang mudah, iaitu berpunca daripada pemberian susu lembu kepada bayi. Seharusnya, menurut beliau, susu yang layak dan yang harus dinikmati oleh bayi ialah susu manusia, khususnya susu ibunya.

Beliau juga menambah, keruntuhan moral anak-anak juga ada kaitannya dengan kecuaian ibu bapa. Hal ini demikian kerana semasa berjimak ibu bapa tidak memulakan aktiviti murni itu dengan doa jimak bagi menghindarkan syaitan menyertai aktiviti itu.

Apa-apa yang diketengahkan oleh beliau itu sebenarnya berkait rapat dengan kemahiran keibubapaan. Sebagai umat Islam, kemahiran itu sudah tentulah dapat dipelajari daripada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Perihal berjimak telah diajarkan oleh Rasulullah SAW. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Sekiranya seseorang itu hendak berjimak (bersetubuh) dengan isterinya, hendaklah dia membaca:

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

(Maksudnya: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah serta Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, jauhilah kami daripada syaitan dan jauhkanlah syaitan daripada apa-apa yang Engkau kurniakan kepada kami.)

Sekiranya perhubungan kelamin itu ditakdirkan mendapat seorang anak, anak itu tidak akan diganggu oleh syaitan untuk selama-lamanya.”
(Sumber: Al-Islam [www.al-islam.com])

Perihal susu yang sepatutnya dinikmati oleh bayi dalam proses tumbesarannya, peristiwa penyusuan Rasulullah SAW merupakan contoh yang terbaik. Apabila dilahirkan, baginda telah dihantar kepada ibu susuannya yang pertama, iaitu Suwaibah yang merupakan hamba perempuan Abu Lahab. Selepas itu, baginda disusukan pula oleh Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (dikenali juga sebagai Halimah As-Saadiah).

Memang benar, pada zaman itu tidak ada susu tepung tetapi susu lembu dan susu kambing segar mudah diperoleh. Yang menariknya, para penjaga Rasulullah SAW tidak pula memberi baginda susu-susu haiwan itu.

Sebelum itu, tatkala dilahirkan, bayi itu hendaklah diazankan (jika bayi lelaki) atau diiqomatkan (jika bayi perempuan), diberi manisan, dan pelbagai sunah lain.

Semua hal yang dinyatakan itu sebenarnya merupakan kemahiran keibubapaan. Hal ini bermakna, kemahiran keibubapaan bukan bermula selepas anak dilahirkan, sebaliknya bermula sebelum kejadian bayi itu lagi.

Oleh itu, kepada saudara saudari yang bakal bernikah, dalamilah kemahiran-kemahiran itu dan praktiskanlah tanpa kekecualian. Kepada yang sedang menanti kelahiran bayi mereka, ingatlah bahawa susu ibu merupakan sajian makanan dan minuman yang terbaik untuk bayi.
Insya-Allah, niat yang ikhlas untuk mengikuti sunah Nabi dalam hal mendapat anak yang baik akan direstui Allah SWT. Kita tidak mahu anak-anak akan datang berkelakuan lebih buruk daripada manusia-manusia Hollywood itu atau seganas anak-anak gadis yang berkungfu di surau seperti yang terpapar lewat televisyen dan Internet itu. Janganlah membiarkan muka berconteng arang. Sediakanlah payung sebelum hujan.
Nabi telah menunjukkan caranya, kita hanya mengikutinya.

No comments:

Post a Comment