Monday, December 21, 2009

"Abu Hassan" dengan 40 Orang Penyamun Era Moden

Kehilangan enjin jenis GE J85-21A untuk pesawat F-5E TUDM bukan sahaja mengejutkan kita, tetapi lebih buruk daripada itu. Kehilangan itu bukan sahaja menyedihkan kita tetapi lebih buruk daripada itu. Kehilangan itu bukan sahaja menghairankan kita tetapi lebih buruk daripada itu. Saya mengatakan kehilangan itu lebih buruk daripada keterkejutan, kesedihan, dan kehairanan kerana saya berpendapat, kehilangan itu mengaibkan kita (negara dan rakyatnya) di mata dunia.

F-5E Tiger

Saya yakin, masyarakat dunia sudah pasti membuat tanggapan bahawa di Malaysia, “penyangak” bukan sahaja terdapat di luar kerajaan tetapi terdapat di dalam kerajaan juga. Lebih buruk lagi, dalam hal ini, “penyangak” yang dapat dikatakan sebagai orang-orang elit ini duduk dalam sistem pertahanan negara! Mereka ini merupakan orang-orang yang bijak mencipta persekitaran dan peluang untuk menyunglap harta kerajaan (harta kerajaan itu sebenarnya diberikan oleh rakyat).

Saya terfikir, kalau orang yang melakukan jenayah (memiliki senjata api, membunuh, dan sebagainya) akan dijatuhi hukuman mati, orang-orang seperti ini wajar dijatuhi hukuman yang sama seperti yang dilakukan di sesetengah negara (di negara China, pengamal rasuah yang berskala besar akan berdepan dengan hukuman mati). Hal ini demikian kerana orang yang membunuh dan sebagainya secara umumnya hanya menimbulkan kesedihan (kerugian) kepada kelompok terdekat si mati sedangkan “penyangak” yang menjual harta kerajaan ini telah menimbulkan aib dan kerugian maha besar kepada seluruh rakyat negara ini!

Rasa saya, hukuman yang berbentuk arahan supaya orang yang terlibat bersara awal sangat tidak wajar. Betul, sangat tidak wajar! Buat salah kemudian berhenti, makan hasil daripada keuntungan penjualan itu. Huh!

Tidak perlulah diceritakan dengan panjang lebar tentang salah laku orang ini dan orang-orang di sekelilingnya (harap-harap tidak ada orang lain yang lebih tinggi pangkat daripadanya turut terlibat dalam salah laku ini). Bacalah NST, bacalah Berita Harian, jenguklah media-media alternatif, termasuk dalam Internet, anda akan mendapat perinciannya.

Pihak yang berkenaan (Menteri Pertahanan dan lain-lain) telah pun memberikan penjelasan tentang hal ini tetapi penjelasan itu sangat-sangatlah longgar. Datuk A. Kadir Jasin dalam blognya mengatakan penjelasan itu sebagai “Fishy Explanation”.

Marilah kita berdoa agar kita tidak dikurniai anak-anak dan saudara-mara atau kenalan dan jiran tetangga yang berperangai seperti “Abu Hassan dengan 40 orang penyamun” itu! Na’uzu bil-Lah.

No comments:

Post a Comment