Thursday, December 10, 2009

Cerita dalam Berita: Keberanian dan Kewarasan

Satu sumber daripada blogger kita, Albanjari Online (politikbanjar.blogspot.com) yang bersumberkan pula daripada Warta Sungai Rapat (wartasgrapat.blogspot.com dengan tagline “Informasi Sahih Komuniti Anda”) memerihalkan suatu berita yang dalam dunia politik Malaysia, tidaklah mengejutkan sangat. Lain halnya dengan orang-orang yang beriman, hal seperti ini sangat menakutkan!

Menurut sumber-sumber itu, seorang pemandu pemimpin kanan negeri telah ditahan oleh pihak berkuasa agama negeri tatkala dia sedang meneguk arak di sebuah pub bersama-sama dengan rakannya. Sebagai pihak yang diamanahkan dengan kuasa untuk menegakkan yang maaruf dan meruntuhkan yang mungkar, pegawai agama yang bertugas telah membawa pemandu dan rakan-rakannya itu ke pejabat untuk diambil keterangan. Walau bagaimanapun, tiada dakwaan dibuat terhadap pemandu itu disebabkan oleh campur tangan “pihak tertentu”. Maka, bebaslah pemandu itu.

Berdasarkan berita itu (jika sahih), ada tiga bentuk kesongsangan yang dilakukan oleh umat Islam dalam berita itu. Pertama, meneguk arak. Kedua, penyalahgunaan kuasa oleh pihak yang lebih berkuasa yang mengarahkan pembebasan pesalah itu. Ketiga, keakuran pihak berkuasa agama negeri terhadap “arahan” yang jelas menyalahi Islam. Sama-samalah kita berdoa agar kita tidak tergolong dalam golongan yang sedemikian.

Yang lebih menarik ialah, adakah pemimpin kanan terbabit sedar/tahu bahawa pemandunya itu “kaki botol”? Jika pemimpin kanan itu tahu atau telah diberitahu akan hal itu, dan beliau tidak mengambil tindakan, beliau – pada pandangan saya – menghampiri sifat tidak waras. Mengambil pemandu yang “kaki botol” sebagai pemandu mendedahkan dirinya kepada pelbagai risiko. Dengan kata yang lebih mudah, perbuatan itu mengancam keselamatan/nyawanya sendiri. Malah, kalau tenaga pemandu itu digunakan untuk orang lain juga, misalnya untuk ahli keluarganya sendiri, pemimpin kanan itu turut mengancam keselamatan dan nyawa ahli keluarganya sendiri!

Saya teringat akan suatu cerita. Seorang pengurus syarikat hendak berangkat ke luar negara atas urusan perniagaan. Tetapi, sebelum berangkat, beliau telah ditemui oleh pengawal keselamatan (jaga) syarikatnya.

“Saya rasa Tuan tidak usah pergi ke pertemuan itu,” kata pengawal keselamatan itu.

“Mengapa pula?” soal pengurus itu dengan rasa hairan kerana beliau berpendapat tugas menasihati bukan tugas seorang pengawal keselamatan! Beliau meneliti wajah pengawal keselamatan itu; dilihatnya pengawal keselamatan itu begitu bersungguh-sungguh.

“Malam tadi saya telah bermimpi bahawa kapal terbang yang Tuan naiki telah terhempas dan semua penumpangnya maut,” kata pengawal keselamatan itu. Ada riak cemas pada wajah pengawal keselamatan itu.

Perkhabaran yang disampaikan oleh pengawal keselamatan itu telah menyebabkan pengurus itu terkejut. Walaupun tidak meyakini mimpi, tetapi apabila memikirkan kesungguhan pengawal keselamatan itu menemuinya untuk menceritakan hal itu, beliau membatalkan pemergiannya. Ternyata mimpi itu benar – kapal terbang yang sepatutnya dinaikinya telah terhempas. Beliau terselamat oleh mimpi yang mendatangi tidur pengawal keselamatannya, begitulah yang difikirkannya (hakikatnya, ajal maut di tangan Allah SWT).

Keesokannya, pengurus itu menulis sepucuk surat penghargaan, memberikan sedikit wang kepada pengawal keselamatan itu di samping memberinya surat pemecatan dan wang ganti rugi. Hal ini tentulah menghairankan pengawal keselamatan itu.

Apabila pengawal keselamatan itu bertanya “Mengapakah saya Tuan pecat sedangkan saya telah menyelamatkan Tuan melalui mimpi saya?”, pengurus itu berkata, “Pada setiap malam, kamu saya bayar gaji untuk mengawal syarikat ini, bukan untuk tidur!”

Kita berharap agar seorang pemimpin mempunyai pemikiran yang seperti ini. Kita juga berharap agar seorang pemimpin membiarkan orang yang bersalah menerima hukumannya, bukan membebaskannya. Kita juga berharap agar orang yang mempunyai kuasa dalam hal-hal agama mendahulukan “arahan” agamanya bukan arahan manusia walaupun manusia itu seorang Sultan.

4 comments:

  1. kuasa adalah lesen untuk berwenang.
    semua mahu mengejar kuasa..

    ReplyDelete
  2. Salam, Syekh Fauzi;
    Hal ini bermakna hukum/undang-undang tidak ada makna apa-apa kepada kehidupan manusia dan sudah tentunya manusia itu sendiri.

    Satu pesalah (atas satu kesalahan yang dilakukannya) kita bebaskan, akan berlaku berpuluh-puluh kebejatan yang terlahir daripada pesalah itu lalu kehidupan kita semakin huru-hara.

    ReplyDelete
  3. moga kesucian agama dan keluhuran undang2 sentiasa terjaga.

    ReplyDelete
  4. Salam, Setiakasih;
    Allahumma Amin.

    ReplyDelete