Monday, December 7, 2009

Patriotik Itu Terzahir Juga Melalui Sokongan

Kalau anda menonton perlawanan akhir badminton Super Series Masters Dunia 2009 yang berlangsung di Stadium Tertutup Johor Bahru semalam, sedikit banyak anda pasti teruja. Saya (sekadar menonton di TV), sebelum kelima-lima perlawanan berlangsung, memang berasa teruja kerana negara kita mempunyai tiga wakil dalam perlawanan akhir. Wong Mew Choo bermain dalam perseorangan wanita, Wong Pei Tye dan Chin Ee Hui dalam beregu wanita, dan Lee Chong Wei dalam perseorangan lelaki. Selepas Wong Mew Choo menang sehingga seterunya, Julianne Schenk (Jerman) sesak dada, kebanggaan itu meluap-luap. Begitu juga selepas gandingan Wong Pei Tye-Chin Ee Hui membenam cabaran pasangan Denmark dan disusuli dengan kemenangan Chong Wei ke atas Park Sung Hwan (Korea).

Sebenarnya, saya lebih tertarik semasa menonton perlawanan akhir beregu campuran antara pasangan Denmark (Christinna Pedersen-Joachim Fischer) yang menentang pasangan India (Jwala Gutta-Diju Valiyaveetil). Permainannya biasa sahaja tetapi aksi selepas perlawananlah yang menariknya. Selepas memenangi perlawanan akhir itu, Christinna Pedersen melemparkan raketnya kepada penonton (sama ada Joachim melakukan hal yang sama atau tidak, tidaklah diketahui kerana jurukamera tidak memfokuskan aksinya tentang perlakuan sedemikian). Penonton gembira bukan kepalang menerima hadiah seperti itu. Christinna kemudiannya berkelakar, seperti hendak membuka bajunya untuk dilemparkan kepada penonton (mujur dia tidak melakukanya).

Jung Jae Sung dan Christinna Pedersen
Kemudian, perlawanan yang menarik perhatian saya ialah perlawanan beregu lelaki yang melibatkan pasangan Korea (Lee Yong-dae-Jung Jae Sung) yang menentang pasangan Denmark (Carsten Megensen-Mathias Boe). Selepas perlawanan, seperti Christinna, Jung Jae Sung turut menghadiahkan raket yang membolehkannya memenangi perlawanan itu kepada penonton. Lebar senyuman penonton yang menerima buah tangan Jae Sung itu.

Saya menonton semua aksi akhir itu, khususnya yang melibatkan pemain Malaysia. Saya gembira kerana seperti yang saya katakan, semua pemain Malaysia menang dalam perlawanan masing-masing. Syabas dan tahniah! Tetapi, tidak seperti Christinna Pedersen dan Jung Jae Sung, tidak ada seorang pun pemain Malaysia yang menghadiahkan raket kepada penonton bagi menghargai sokongan penonton yang tidak berbelah bahagi kepada mereka sepanjang kejohanan itu berlangsung. Tampaknya, pemain asing lebih menghargai penonton dan penyokong di negara ini berbanding dengan pemain negara ini.

Tidak mengapalah orang Johor, lain kali kita sokonglah pemain Denmark dan pemain Korea pula! Tak kan kita sahaja yang perlu patriotik.

2 comments: