Tuesday, December 22, 2009

Upps, Tiada Brigedier Jeneral Terlibat dalam Kes Enjin GE J85-21A untuk Pesawat F-5E TUDM!

Isy, apalah budak-budak surat khabar ini, kau orang suka buat laporan salah! Banyak orang terpengaruh dan percaya pada laporan kau orang. Aku rasa Dato’ A. Kadir Jasin adalah antara orang yang percaya dan terpengaruh dengan laporan itu. Aku pun percaya juga.

Mana ada Brigedier Jeneral Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang diarahkan supaya bersara sebagai akibat kehilangan enjin pesawat itu? Kau orang saja yang pandai-pandai buat cerita.

Begitulah yang diberitahukan oleh Menteri Pertahanan yang kita hormati itu kepada Utusan Malaysia. Kehilangan enjin pesawat itu, kata beliau, tidak ada kena-mengenanya dengan pelibatan Brigedier Jeneral TUDM yang diarahkan supaya bersara itu (seperti dilaporkan oleh akhbar tempatan semalam – aku baca Berita Harian semalam).

Kata beliau lagi, arahan supaya Brigedier Jeneral TUDM itu bersara bukan disebabkan oleh kehilangan enjin pesawat pemintas milik TUDM itu, tetapi disebabkan oleh faktor lain.

“Dakwaan dan apa yang ditulis oleh akhbar itu tidak benar sama sekali,” begitulah yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia.

Malah, Panglima TUDM, Jeneral Datuk Seri Rodzali Daud sendiri mengakui hal itu. Menurut Utusan Malaysia juga, Panglima itu mengesahkan bahawa laporan yang ditulis oleh akhbar tempatan itu tidak benar. Malah, beliau sendiri tidak tahu akan sumber laporan itu diperoleh.

Walau apa-apa pun yang kita katakan tentang kes ini, eloklah kita tunggu hasil siasatan yang dilakukan oleh pihak yang dipertanggungjawabkan untuk menangani kes ini.

Cuma, kalau benar Bregedier Jeneral yang disuruh supaya bersara awal itu mengetuai jabatan penting bagi pengendalian logistik di TUDM dan beliau tidak tahu-menahu akan penyelewengan itu, kita patut berasa malu.

Semoga siasatan yang telus akan meluputkan kekelabuan kita tentang kes ini.

2 comments:

  1. oh enjin oh enjin
    kenapa engkau hilang
    bagaimana aku tak hilang
    orang ambil aku.......

    oh orang oh orang
    kenapa engkau ambil engin
    bagaimana aku tak ambil
    memang kerja aku.....

    ReplyDelete
  2. Salam, Syekh;
    Tidak terfikir saya hendak menyanyikan lagu itu. Ha, ha!

    Payah orang-orang yang "memang kerja aku" tu nak bertaubat. Dia kena minta maaf daripada semua rakyat di negara ini. Siaplah dia dikerjakan nanti.

    ReplyDelete