Wednesday, December 9, 2009

Antara Husnuzan dengan Amanah: Tanggungjawab Kita Yang Mana Satu?

Cerita ini terbebar ke serata pelosok kampung di negara ini. Seorang anak saudara telah pergi ke Mahkamah Tinggi Syariah untuk mendapatkan perintah interim (sementara) terhadap bapa saudaranya (perintah interim itu berjaya diperolehnya) supaya semua harta bapanya, sama ada yang boleh dipindahkan ataupun yang tidak boleh dipindahkan, dibekukan (sementara) sehinggalah keputusan mahkamah dibuat. Si anak saudara juga telah berjaya mendapat perintah injunksi untuk menghalang bapa saudaranya memindahkan atau melucutkan harta-harta (yang dituntutnya).

Si anak saudara itu bernama Jeffri bin Jaffar manakala si bapa saudara bernama Ahmad Dedol. Harta yang menjadi perebutan itu milik Allahyarham Tan Sri Dato’ Jaffar bin Abdul, ayahanda Jeffri Jaffar dan kakanda Ahmad Dedol. Allahyarham Tan Sri Dato’ Jaffar meninggal dunia pada 1 September 2009 lalu (Al-Fatihah).

Allahyarham Tan Sri Jaffar Abdul

(Sumber gambar: The Malay Mail)

Berapakah jumlah harta yang menjadi “perebutan” itu? RM47. Oh, terlupa untuk meletakkan kata “juta” di hujung RM47 angka itu! Nilai harta yang direbutkan itu ialah RM47 juta! RM47.3 juta, lebih tepatnya.

Mungkin ada yang terbelalak biji mata atau kering tekak apabila melihat angka itu. Tetapi, itulah angka yang dilaporkan oleh pihak akhbar. Di blog-blog, ada nada yang seolah-olah mempertikaikan bagaimanakah tokoh yang bernama Tan Sri Jaffar itu beroleh harta kekayaan sebanyak itu?

Allahyarham ialah mantan Timbalan Ketua Polis Negara. Selepas menamatkan perkhidmatan dalam lapangan kepolisan, banyak organisasi/syarikat yang menagih khidmatnya, khususnya sebagai pengerusi/ahli lembaga pengarah syarikat. Antara syarikat/organisasi yang menagih khidmatnya itu termasuklah Cosway Corporation Berhad, Dutaland Berhad, Yinson Holdings Berhad, Olympia Industries Berhad, Silverstone Corporation Berhad, Parkson Holdings Berhad, dan beberapa buah organisasi/syarikat lain. (Allahyarham tentulah diberi sejumlah imbuhan tertentu semasa menjadi Pengerusi/Ahli Lembaga Pengarah syarikat/organisasi tersebut.)

Dengan imbuhan yang diperoleh daripada khidmat baktinya itu, Allahyarham telah berjaya menumpukkan sekian banyak harta. Antara harta yang telah berjaya ditumpukkannya termasuklah hartanah yang bernilai RM9.7 juta di Muar (nilai sekarang. Semasa dia membelinya hartanah itu, barangkali harganya semurah RM100 000); simpanan di Tabung Haji yang berjumlah RM3.8 juta (mungkin setelah bertahun-tahun menyimpannya dan bertambah oleh dividen tahunan yang diperolehnya); pelaburan dalam Amanah Saham Wawasan yang bernilai RM6.5 juta; pelaburan dalam Amanah Saham Didik dengan nilai RM1.3 juta; simpanan tetap dalam Bank Rakyat yang bernilai RM2 juta; dan tiga simpanan tetap yang bernilai RM1 juta setiap satu di BSN. (Semuanya main juta-juta!)

Dikhabarkan, pada hujung bulan Oktober lalu, Ahmad Dedol, telah memperoleh surat kuasa daripada pihak Mahkamah Tinggi di Muar untuk mengurus harta Allahyarham. Beliau diamanahkan untuk mengenal pasti harta Allahyarham, menyelesaikan hutang-piutang Allahyarham, serta membahagi-bahagikan harta Allahyarham mengikut undang-undang Islam. Dalam hal ini, kita tidak ada apa-apa kepentingan untuk memihak. Hal keluarga haruslah diselesaikan oleh mereka.

Cuma, tentang Allahyarham Tan Sri Dato’ Jaffar ini, saya suka menyarankan pembaca supaya kita sama-sama berhusnuzzan terhadapnya walaupun dalam beberapa hal, ada antara syarikat/organisasi yang menjadi tempat Allahyarham berkhidmat itu menimbulkan kesangsian kita (daripada aspek agama kita, wallahu a‘lam).

Atau, kalau ada keperluan dan keberanian, laporkanlah hal kekayaan Allahyarham itu kepada pihak-pihak tertentu supaya satu siasatan dapat dilakukan. Bakal Ketua Pesuruhjaya SPRM bagaimana?

2 comments:

  1. semoga roh Allahyarham Tan Sri Jaffar Abdul digolongkan dalam golongan mukmin yang berjaya..amin. (^_^)

    ReplyDelete