Wednesday, May 26, 2010

Jikalau Kerana Sebuah Dusun Maka Binasa Negeri, Haruslah Dusun Itu Dibuangkan

Kisah tekan-menekan dalam parti sudah sangat lazim. Oleh sebab sudah lazim, hal itu tidak menimbulkan keanehan kepada orang ramai walaupun kadangkala orang yang menekan itu ialah kawan baik kepada orang yang kena tekan.

Hal tekan-menekan dalam parti selalunya dilakukan dengan satu tujuan — KUASA. Sama ada orang yang menekan mendapat KUASA itu ataupun sebaliknya tidak penting kerana yang penting orang yang ditekan itu tertekan dan telungkup.

Bekas pemimpin kanan kerajaan pernah mencuba untuk menekan bosnya. Pelbagai saluran digunakannya — ada yang melalui media, ada yang melalui saluran parti. Walaupun usaha itu tidak berjaya, tetapi dampaknya sangat besar.

Seorang Kepala tanah ini mengalami nasib yang sama. Dia ditekan-tekan dan dipulas-pulas sampai terpaksa “melangkah” awal daripada jawatannya. Antara orang yang berada dalam puak yang menekannya termasuklah orang yang “disukainya”.

Seperti yang diketahui, seorang Presiden sebuah pertubuhan yang menjadi komponen sebuah pakatan sedang ditekan-tekan. Oleh sebab Presiden ini agak pelik lakunya, maka orang-orang yang menekannya “diterajangnya” keluar dari parti yang diterajuinya itu.

Dalam situasi yang lebih besar sekarang, ada seorang Kepala sedang melakukan perkara pelik-pelik. Yang milik kita diserahkan, yang haram dihalalkan. Dirinya dilibatkan dengan aneka hal yang kurang elok.

Hal-hal kurang elok itu sekarang kononnya dimanipulasi oleh pihak yang berkepentingan. Kerana hendak menyorok semua hal yang kurang elok itu, kononnya banyaklah tindakan Kepala ini yang merugikan tanah yang dikepalainya.

Ada pihak yang bimbang bahawa akan ada lebih banyak tindakannya yang akan merugikan tanah ini. Kita tidak tahu akan kebenaran hal itu, tetapi kita tahu selalunya demi KUASA orang sanggup melakukan aneka perkara yang menguntungkan dirinya, merugikan diri orang lain.

Mengapakah tidak ada puak yang sekelompok dengan Kepala ini yang menekannya sama seperti mereka menekan Kepala yang seorang lagi itu? Kalau benar Kepala itu dibelit hal kurang elok sehingga menjadi liabiliti, mengapakah dia perlu dilindungi?

Kalau benar dia dimanipulasi dan puak-puaknya sedia maklum akan hal ini, mengapakah tidak diambil suatu langkah memaksanya mengangkat kaki supaya tidak ada kerugian yang lebih besar menimpa tanah ini?

Ingatlah pepatah silam — jikalau kerana sebuah dusun maka binasa negeri, haruslah dusun itu dibuangkan! Kalian tidak tahu akan maksudnya? Tidak mungkin kalian tidak tahu. Kita sama-sama anak Melayu yang berani kerana benar.

No comments:

Post a Comment