Tuesday, May 18, 2010

Piala Thomas: Gabungan Tiga Negara Belum Pasti Atasi China

Ada pihak (pemerhati sukan?) yang berkata bahawa jika buah tiga negara — Malaysia, Indonesia, Denmark — bergabung untuk membentuk satu pasukan badminton, pasukan badminton China masih belum tentu dapat ditewaskan (dalam pertandingan Piala Thomas). Begitulah dakwaan seorang penulis sukan di sebuah akhbar arus perdana.

Betulkah dakwaan itu? Kuat sangatkah pasukan badminton China itu sehingga memerlukan gabungan tiga pasukan negara lain untuk menundukkannya? Atau dakwaan itu hanya lahir daripada perasaan takjub penulis itu?

Sebenarnya, kekuatan pasukan badminton China lebih kurang sama dengan kekuatan pasukan lain. Kalau ada pun yang menjadikan pasukan itu istimewa ialah mereka membariskan pemain yang masih muda. Hal ini berbeda dengan Malaysia, Denmark, dan Indonesia yang masih mengitar semula pemain yang sudah berusia. Yang lebih istimewa, mereka mempunyai pemain yang seimbang di semua posisi. Keempat-empat pemain perseorangan mereka dapat diharapkan untuk mengutip mata, begitu juga dengan pemain-pemain beregu mereka.

Sebagai contohnya, Lin Dan dapat menyaingi mana-mana pemain perseorangan pertama dari negara lain. Chen Jin dapat menyaingi mana-mana pemain kedua dari negara lain (apatah lagi Wong Choon Han yang sudah berusia itu). Bao Chunlai atau Chen Long bersedia untuk membaham mana-mana pemain perseorangan ketiga dari negara lain.

Keseimbangan itu muncul tepat pada waktunya, iaitu setiap pemainnya dapat menyaingi pemain negara lain yang sama posisi dengan mereka dalam kejohanan Piala Thomas lalu. Tetapi, sebagai bandingan, kalau Chen Jin bermain di posisi pertama, dia pasti menghadapi kesukaran untuk menewaskan Datuk Lee Chong Wei, Peter Gade, Park Sung Hwan, dan Taufik Hidayat.

Untuk menafikan hakikat ini juga (gabungan tiga negara diperlukan untuk mengalahkan pasukan Piala Thomas China), kita perlu melihat bagaimana pasukan badminton Piala Uber Korea Selatan dapat mengalahkan pasukan badminton Piala Uber China yang kuat, mantap, dan seimbang itu. Pasukan badminton Piala Uber Korea Selatan tidak memerlukan gabungan negara lain untuk mengalahkan pasukan badminton Piala Uber China yang membariskan pemain yang mempunyai ranking tertinggi di dunia.

Pemain-pemain China, Wang Yihan dan Wang Xin, ialah pemain perseorangan ranking pertama dan kedua dunia. Ma Jin/Wang Xiaoli dan Du Jing/Yu Yang pula pemain beregu ranking pertama dan kedua dunia. Kesemua mereka (kecuali Wang Xin) dapat dikalahkan oleh pasukan yang membariskan pemain yang kedudukan ranking mereka tidaklah sebaik mereka. Wang Yihan dikalahkan oleh Bae Seung Hee (21-23, 11-21), Ma Jin/Wang Xiaoli dikalahkan oleh Lee Hyo Jung/Kim Min Jung (21-18, 12-21, 15-21), manakala Du Jing/Yu Yang dikalahkan oleh Lee Kyung Won/Ha Jung Eun mn 21-19, 14-21, 10-21.

Saya berpandangan bahawa, dan saya bersetuju tentang hal ini dengan penulis sukan akhbar perdana itu, iaitu bahawa kekuatan pasukan China terletak pada semangat dan kemampuan mereka untuk bermain sebagai satu pasukan. Samalah halnya dengan skuad badminton Piala Uber Korea Selatan yang memperlihatkan hakikat yang sama. Skuad Malaysia dan Indonesia tampak individualistik. Saya fikir, pemain negara yang ada sekarang perlu mendekati Razif, Jailani, dan Rashid Sidek serta Foo Kok Keong, Soo Beng Kiang, Cheah Soon Kit, dan lain-lain untuk mengetahui dan mempelajari cara-cara mereka memperlihatkan semangat juang yang tinggi sehingga dapat memasuki perlawanan akhir Piala Thomas sebanyak empat kali berturut-turut antara tahun 1988 hingga 1994 dan dalam tempoh itu berjaya menjulang Piala Thomas pada tahun 1992 dahulu.

No comments:

Post a Comment