Monday, May 31, 2010

Konvoi Bantuan, Jihad, dan Israel

Risiko jihad kerap kali melibatkan nyawa. Yang tidak faham akan maksud jihad, jangan membuat olah. Jihad ialah perjuangan. Memberi ibu bapa wang, misalnya, sebahagian daripada jihad. Membantu orang yang tertindas pun suatu bentuk jihad juga. Berjuang di medan perang jihad juga. Memberi sedekah kepada yang menadah tangan pun jihad juga.

Oleh itu, keterlibatan sukarelawan Malaysia dan sukarelawan dari negara lain dalam misi penghantaran bantuan ke Gaza, Palestin adalah antara suatu bentuk jihad. Apabila menyebut Gaza dan Palestin, kita tahu akan keadaan di situ. Risikonya sangat besar kerana bapa segala orang jahat — Zionis yang menguasai negara haram yang dinamakan mereka sebagai Israel itu — berkitar-kitar di Palestin.

Risiko besar ini sudah pastilah melibatkan nyawa. Kita yakin, semua sukarelawan arif akan hakikat ini, iaitu hakikat bahawa Zionis-Israel bila-bila masa akan mengancam nyawa mereka. Penganut fahaman Zionis yang mengitari Palestin ini merupakan suatu puak yang tidak pernah tahu akan erti bantuan kemanusiaan kerana kebinatangan dan kesyaitanan menyeluruhi otak dan perasaan mereka. Tidak kira sesiapa pun, tidak kira ketetapan yang bagaimana sekalipun, pihak yang ingin memperlihatkan kemanusiaan kepada seteru pengamal fahaman Zionis ini akan menjadi seteru penganut fahaman itu.

Oleh sebab itulah pelbagai bantuan yang diusahakan oleh negara dan sukarelawan tertentu bagi membantu rakyat Palestin akan mendapat tentangan mereka, seolah-olah mereka sahajalah yang layak hidup selesa di dunia ini. Pada saat ini (31 Mei 2010), mereka telah “mengerjakan” konvoi (kapal) sukarelawan yang melibatkan rakyat Malaysia. Khabarnya mereka telah membunuh 15 orang dan mencederakan banyak sukarelawan yang lain. Belum diketahui sama ada sukarelawan Malaysia itu (kru televisyen ASTRO) selamat ataupun sebaliknya. Perbuatan mereka menyentap jantung/hati kita, khususnya jantung/hati ahli keluarga setiap rakyat Malaysia yang menyertai misi itu.

Saya ingin melarikan perhatian pembaca daripada kejadian itu kepada suatu hakikat lain. Sebenarnya, kita harus berwaspada untuk menyebut nama Israel itu. Hal ini demikian kerana kata Israel mendukung maksud yang sangat murni. Berdasarkan suatu pengajian yang saya ikuti, Israel bermaksud “Hamba Allah yang Terpilih/Hamba yang Dipilih Allah”. Nama ini ada disebut di dalam al-Quran, banyak kali — biasanya didahului dengan kalimat Bani. Menurut sejarah, nama Israel merupakan suatu gelaran yang diberikan oleh Allah SWT kepada Nabi Yaakub alaihissalam.

Hal ini bermakna bahawa “Hamba Allah yang Terpilih/Hamba yang Dipilih Allah” atau Israel itu bukanlah merujuk kepada para Yahudi yang ada di muka bumi ini pada hari ini apatah lagi yang berfahaman Zionis itu. Hal ini demikian kerana seperti yang ditegaskan, “Hamba Allah yang Terpilih/Hamba yang Dipilih Allah” yang dimaksudkan Allah SWT sebenarnya ialah Nabi Yaakub alaihissalam sahaja. Dalam erti kata yang lebih mudah, para Yahudi yang ada sekarang langsung tidak layak menamakan negara mereka sebagai Israel.

Dan dengan makna yang didukung oleh Israel itu, kita juga tidak wajar ikut menyebutnya untuk merujuk kepada negara haram itu (kerana secara tidak langsung kita mengakui mereka sebagai Hamba Allah yang Terpilih walhal hakikatnya mereka ialah hamba yang dilaknat Allah!)

Kita wajar mengecam serangan Zionis ke atas konvoi bantuan kemanusiaan itu. Tetapi jauh lebih awal daripada kejadian itu, kita perlu mengecam puak Zionis itu kerana memilih nama Israel sebagai nama negara dan nama bangsa mereka. Saya rasa, hal ini pun suatu jihad juga.

No comments:

Post a Comment