Wednesday, June 2, 2010

Keihsanan dan Keinsanan yang Lenyap

Perasaan kasih sayang – ihsan – lebih tepatnya, telah lama ditarik dari dalam diri orang Yahudi. Kerana tiada ihsan dalam diri, mereka bersedia pada bila-bila masa untuk melakukan apa-apa sahaja kejahatan. Namakanlah apa-apa kejahatan yang anda ketahui, mereka bersedia untuk melakukannya. Pembunuhan sangat biasa dilakukannya waima para nabi yang sama bangsa dengan mereka pun tergamak dibunuh mereka. Penindasan memang lazim dilakukan mereka – lihatlah sahaja nasib yang menimpa rakyat Falistin.

Selepas melakukan apa-apa jenis kejahatan, wajah mereka tidak memperlihatkan rasa bersalah. Hairan? Jangan menyusahkan diri melayan kehairanan kerana kejahatan kalau sudah menjadi kelaziman akan bersebati dalam diri – alah bisa tegal biasa. Melihat wajah Ehud Barak dalam beberapa gambar selepas peristiwa serangan tentera haram kerajaan Yahudi ke atas konvoi kemanusiaan semalam mengesahkan hal ini.

Itu perihal perangai Yahudi, yang selain ditarik ihsan dari hati mereka, mereka turut memfrancaiskan pelbagai perniagaannya – Mc Donald’s, Tesco, Starbucks, dan lain-lain yang turut menyediakan peluang pekerjaan kepada banyak orang di seluruh dunia. Kita memang wajar memboikot perniagaan mereka, malah pemboikotan itu sangat mudah dilakukan kerana yang diniagakan mereka ada yang diusahakan oleh bangsa kita sendiri.

Perihal masyarakat kita, banyak juga yang sudah ditarik keihsanan mereka. Bukti yang paling nyata adalah betapa kini kita hampir saban hari diperlihatkan oleh Allah SWT akan sifat kehaiwanan orang-orang kita. Orang-orang kita itu, kerana telah dikuasai kehaiwanan, telah mencampakkan janin atau bayi yang baru dilahirkan ke tempat-tempat yang tidak sepatutnya ditempati oleh para bayi – timbunan sampah, longkang, sungai, lubang najis, dan sebagainya. Ada juga, yang kerana sudah luput keihsanan mereka, tergamak untuk menimbus bayi-bayi yang baru dilahirkan – suatu sifat yang menyamai kelaziman orang Arab zaman Jahiliyah dahulu.

Petang semalam, mayat seorang bayi lelaki yang masih bertali pusat (dipercayai baru dilahirkan dalam tempoh tiga jam) ditemui di tepi jalan di Damansara Jaya. Sebelum itu, ada orang kita yang menanam bayinya hidup-hidup (berhampiran stesen komuter Padang Jawa).

Kejadian demi kejadian yang berlaku kini sebenarnya suatu bala kepada masyarakat dan negara. Bala ini menimpa kita bertitik tolak daripada keengganan kita melaksanakan hukum yang telah “digazetkan” Allah SWT. Bala ini akan menjadi punca kita ditimpa bala yang lebih besar dan lebih dahsyat. Na‘uzubillahi min zalik.

No comments:

Post a Comment