Wednesday, June 16, 2010

“Fair Lady”, “Ladies First”/”Go to Ladies First”, dan “First Lady”

“Fair Lady” boleh diterjemahkan sebagai “Wanita yang Berkulit Cerah” atau “Wanita yang Adil”. “My Fair Lady” ialah judul sebuah filem muzikal yang terhasil pada tahun 1964. Tidaklah dapat saya pastikan apakah terjemahan yang sesuai untuk judul filem itu. Bagi peminat kereta pula, mereka sangat tahu bahawa “Fair Lady” ialah salah satu jenama kenderaan keluaran Nissan yang unggul. (Anak tunggal saya, malah ibunya juga, sangat meminati kereta ini.)

“Ladies First” ialah suatu ungkapan yang menjadi suatu bentuk budaya Barat yang memuliakan golongan Hawa dalam kebanyakan keadaan. Sebagai misalannya, dalam majlis makan, wanita didahulukan untuk mengambil makanan, semasa menaiki bas wanita dibiarkan naik dahulu, dan sebagainya lagi (budaya ini sangat asing dalam kehidupan orang Melayu.)

Berdasarkan nada percakapan, “Ladies First” (kalau diungkapkan wanita) boleh juga bermaksud “Go To Ladies First”. Kalau bermaksud “Go To Ladies First”, dapatlah kita fahami bahawa ungkapan itu menjelaskan seseorang wanita berhajat untuk pergi ke tandas lebih dahulu sebelum melakukan aktiviti lain bagi melepaskan hajat mereka.

“First Lady” ialah “Wanita Pertama”, iaitu secara umumnya merujuk kepada wanita yang menjadi isteri pemimpin utama sesebuah negara. Walau bagaimanapun, ada ketika dan dalam keadaan yang berlainan, anak seorang ketua negara juga dirujuk sebagai First Lady sekiranya isteri ketua negara itu meninggal dunia. Pernah juga Presiden Amerika Syarikat yang bujang, James Buchanan, mengangkat anak saudara perempuannya sebagai “First Lady”.

Di negara kita, gelar “First Lady” bukanlah penting sangat. Kita pun masih kabur, siapakah antara mereka ini – DYMM Yang di-Pertuan Agong dan YAB Perdana Menteri – yang merupakan ketua negara kita yang membolehkan isteri masing-masing kita gelar sebagai “First Lady”. Malah, keadaan ini menjadi lebih sukar kalau banyak orang yang mengejar-ngejar gelar ini. Di Malaysia, ada 13 buah negeri. Setiap negeri – dari Perlis sampailah ke Sabah – semuanya ada Raja/Sultan atau Yang Dipertua Negeri dan Menteri Besar atau Ketua Menteri. Kesemuanya ada isteri. Kalau setiap isteri Raja/Sultan atau Yang Dipertua Negeri dan Menteri Besar atau Ketua Menteri itu menghendaki orang merujuk diri masing-masing sebagai “First Lady”, hah berapa banyak “First Lady”kah yang ada di negara ini kelak?

Hairan kita dengan keadaan ini, tidak mahukah mereka menghampirkan diri mereka dengan gelar Ummu Hasanah, Ummu Sobirin, Ummu Jihad, dan lain-lain (bukan Ummu Mukminin). Bukankah gelar itu lebih baik dan tinggi darjatnya di sisi Allah SWT daripada gelar “First Lady” itu?

No comments:

Post a Comment