Friday, June 25, 2010

Piala Dunia 2010: Sebelum Melengkapkan Jadual

Keputusan Kejohanan Bola Sepak Piala Dunia Edisi 2010 (ke-19) sehingga malam tadi memperlihatkan beberapa kejutan. Pasukan Perancis (juara edisi 1998 dan naib juara edisi 2006) menjadi pasukan Eropah pertama tersingkir untuk ke pusingan kedua (kalah mati). Pasukan itu berada di tempat tercorot dalam kumpulannya, malah hanya beroleh 1 mata (sama seperti pada kejohanan edisi 2002). Saya berasa sangat gembira dan seronok dengan keputusan ini kerana saya memang tidak suka pasukan benua Eropah mendominasi kejohanan ini.

Walau bagaimanapun, kegembiraan dan keseronokan saya itu tidaklah sebanding dengan rakyat di negara Republik Ireland. Saya tidak benci, marah, atau dendam akan pasukan itu. Saya cuma tidak suka pasukan Eropah mendominasi kejohanan tersebut, itu sahaja.

Sebaliknya, rakyat di negara itu memang betul-betul gembira dan seronok dengan penyingkiran awal pasukan Perancis itu kerana mereka marah dan berdendam dengan pasukan Perancis. Mereka sampai mengatakan bahawa kekalahan itu merupakan balasan gipsi dan hukum karma atas penipuan yang dilakukan oleh pasukan Perancis terhadap pasukan mereka.

Sebagai imbasan, pada November 2009, pasukan Perancis dan Republik Ireland terpaksa bersaing dalam perlawanan play-off bagi menentukan pasukan yang layak ke Afrika Selatan. Dalam perlawanan play-off pertama, pasukan Republik Ireland dikalahkan oleh pasukan Perancis (0-1).

Dalam perlawanan play-off kedua, pasukan Republik Ireland mendahului pasukan Perancis dengan keputusan 1-0 sehingga masa tambahan. Walau bagaimanapun, pasukan Perancis telah berjaya menyamakan kedudukan melalui jaringan William Gallas yang menerima hantaran daripada Thiery Henry walhal sebelum menerima hantaran itu, bola telah pun terkena tangan Thiery Henry (sebenarnya sengaja ditampan dengan tangan oleh Thiery Henry). Kerana gol itu disahkan oleh pengadil pertandingan, perbuatan Thiery Henry itu telah dianggap oleh rakyat Republik Ireland sebagai penipuan yang menyebabkan hak mereka untuk ke Afrika Selatan dirampas (mereka tewas dengan agregat 1-2).

Selepas penyingkiran pasukan Perancis, saya sangat berharap agar pasukan Jerman, Serbia, England, Denmark, Itali (juara edisi 2006), dan Portugal mengikut jejak pasukan itu. Namun demikian, pasukan Jerman dan England telah berjaya melayakkan diri ke pusingan kedua setelah mengalahkan lawan masing-masing (pasukan Jerman mengalahkan pasukan Ghana dan pasukan England mengalahkan pasukan Slovenia).

Walau bagaimanapun, saya tetap berasa gembira kerana pasukan Serbia, Denmark, dan Itali menerima nasib yang sama dengan pasukan Perancis. Dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan, pasukan Serbia dikalahkan oleh pasukan Australia, pasukan Denmark dikalahkan oleh pasukan Jepun, manakala pasukan Itali dikalahkan oleh pasukan Slovakia. Malah, pasukan Serbia dan Itali, seperti pasukan Perancis, terperosok di tempat tercorot dalam kumpulan masing-masing. Lebih buruk lagi, Itali dan Perancis tidak menang satu perlawanan pun dalam kejohanan kali ini.

Malam ini dan awal pagi besok, akan ada lagi perlawanan terakhir peringkat kumpulan. Yang menarik untuk dianalisis ialah Kumpulan H (Chile, Sepanyol, Switzerland, dan Honduras). Tiga pasukan teratas – Chile, Sepanyol, dan Switzerland – mempunyai peluang untuk ke pusingan yang berikutnya. Malah, pasukan Honduras sendiri mempunyai peluang itu sekiranya mereka berjaya menumpaskan Switzerland dengan keputusan 3-0 dengan syarat Chile berjaya menewaskan Sepanyol sekurang-kurangnya dengan keputusan 1-0.

Keadaan akan menjadi sedikit rumit kalau Sepanyol mengalahkan Chile dengan keputusan 1-0 dan Switzerland juga mengalahkan Honduras dengan keputusan 1-0 (rujuk jadual). Kalau hal ini berlaku, Chile dan Switzerland bukan sahaja mempunyai mata yang sama tetapi turut mempunyai jumlah jaringan dan jumlah bolos yang sama.

Sebelum perlawanan malam ini, hanya 4 pasukan (daripada 13 pasukan) dari benua Eropah sahaja yang telah memastikan tempat masing-masing di pusingan kedua nanti (10 pasukan pada tahun 2006) manakala 6 pasukan sudahpun berangkat pulang. Daripada 8 pasukan benua Amerika (Selatan, Tengah, dan Utara) yang bersaing dalam kejohanan ini, 7 pasukan sudahpun berjaya ke pusingan kedua (4 pasukan pada tahun 2006). Asia (daripada 4 pasukan) mempunyai 2 wakil (tiada yang layak pada tahun 2006) manakala Afrika (daripada 5 pasukan) mempunyai 1 wakil (sama seperti tahun 2006).

Secara keseluruhannya, kita harus berasa bangga kerana pada edisi kali ini, mutu permainan pasukan kerdil sudah seimbang dengan pasukan ternama lain (misalnya, prestasi pasukan Slovakia dan New Zealand seimbang dengan pasukan Itali; prestasi pasukan Jepun setara dengan pasukan Belanda dan Denmark; prestasi pasukan Afrika Selatan tidak jauh berbeda daripada pasukan Perancis, dan banyak lagi contoh lain).

Entah mengapa, saya seperti hendak menyokong Sepanyol malam ini. Saya meminati Cesc Fabregas.

No comments:

Post a Comment