Wednesday, June 2, 2010

Qunut Nazilah Senjata Ampuh Menentang Musuh

Memang wajar sangatlah kita melahirkan rasa syukur (terima kasih) kita kepada Allah azza wa jalla. Sahabat-sahabat senegara kita yang berjihad untuk membantu insan tertindas dan melarat di bumi Filistin terselamat daripada kehaiwanan dan kesyaitanan rejim Zionis. Kita yakin, semua sahabat sukarelawan/relawan dari negara kita itu, sebelum pergi melaksanakan jihad mereka, telah pun berserah diri kepada Allah azza wa jalla dengan ikhtiar, doa, dan tawakal. Malah kita yakin, pada setiap ketika – dalam usaha mereka hendak memasuki Gaza – doa, solat, dan segala ibadat yang dapat melindungi mereka daripada sebarang bentuk bencana dan malapetaka sentiasa diamalkan mereka. Maka, dengan sebab itulah mereka dilindungi Allah azza wa jalla.

Kaum keluarga para sukarelawan/relawan haruslah bersujud syukur. Demikian juga halnya dengan kita. Pemimpin yang mendahulukan rakyat seharusnya berlebih-lebih lagi dalam melakukan sujud syukur ini kerana rakyat merupakan aset negara. Begitu juga halnya dengan para pemimpin yang menjadi pembangkang yang tampaknya begitu ke depan dalam hal mengutuk tindakan rejim Zionis itu – dengan selamatnya rakyat kita itu, mereka juga perlu bersujud syukur.

Ada yang menyeru supaya diamalkan qunut nazilah dalam solat lima waktu. Hal ini bertujuan untuk meminta Allah azza wa jalla membinasakan rejim Zionis yang kejam dan ganas itu di samping meminta kumpulan sukarelawan/relawan yang sedang ditahan dan berhadapan dengan rejim Zionis itu diberi kekuatan oleh-Nya.

Walau bagaimanapun, sudah ada sebilangan orang di negara kita yang hendak mengendurkan dan mengesampingkan amalan itu apabila mendapat tahu sukarelawan/relawan dari negara kita selamat. Memang betul, qunut nazilah hanya boleh dibaca dalam solat apakala kita ditimpa bencana (dizalimi) dan memanglah pun penahanan dan penculikan rakyat kita itu suatu bencana (kezaliman). Dengan selamatnya mereka, kita bebas daripada bencana itu dan tidak perlulah kita berqunut nazilah.

Hakikat yang sebenarnya ialah kita belum bebas daripada bencana (kezaliman) kerana saudara seagama kita di Gaza (Filistin), Iraq, Afghanistan, Chechnya, Kashmir, Filipina, dan selatan Thailand masih tertindas dan menderita. Bencana yang menimpa mereka merupakan bencana kepada kita. Oleh itu, kita wajib bermohon ke hadrat Allah azza wa jalla agar penjahat-penjahat itu (rejim Zionis, Amerika Syarikat, Britain, dan Rusia) ditimpakan dengan musibah oleh Allah azza wa jalla manakala orang Islam yang ditindas di negara-negara itu terus tabah dan kuat menghadapi kekejaman rejim Zionis, Amerika Syarikat, Britain, dan Rusia itu. Yang lebih penting kita berdoa agar mereka dibebaskan daripada kesengsaraan itu.

Kita berharap agar tidak berlaku kecekcokan dalam negara kita pada saat ini kerana kecekcokan yang berlaku dalam negara akan mengalih perhatian kita terhadap masalah di Filistin, Iraq, Afghanistan, Chechnya, Kashmir, Filipina, dan selatan Thailand. Pilihan raya kecil, misalnya kalau berlaku pada waktu ini, pasti akan menyebabkan isu Filistin dan yang lain-lain itu terpencil daripada perhatian kita buat beberapa ketika. Oleh sebab kita tidak mempunyai kekuatan untuk membantai rejim Zionis, Amerika Syarikat, Britain, dan Rusia, maka doalah senjata paling ampuh untuk kita gunakan. Qunut nazilah salah satu daripada senjata itu.

No comments:

Post a Comment